تشريح اهداف سفر به آذربايجان

تشريح اهداف سفر به آذربايجان

رييس‌جمهور: منطقه خزر به‌عنوان پيچيده‌ترين مناطق دنيا بايد مورد بررسي قرار گيرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي رييس‌جمهور صبح امروز در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد پيش از ترك تهران به مقصد باكو به تشريح اهداف اين سفر دوروزه پرداخت.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد، با تبريك عيد قربان به ملت ايران و جامعه بشري با بيان اين‌كه اين سفر دو بخش دارد، گفت: بخش اول سفر مربوط به روابط دو جانبه ايران و آذربايجان و ديدار با مقامات اين كشور است. ايران و آذربايجان روابط صميمانه و دوستانه‌اي دارند داراي فرهنگ مشترك و علائق عميق و گسترده هستند و روابط دو كشور در بخش اقتصادي و سياسي رو به گسترش است و در جريان اين سفر اين روابط در زمينه‌هاي گوناگون از جمله در بخش حمل و نقل و سرمايه‌گذاري مشترك و ... ان‌شاءالله گسترش پيدا مي‌كند و تفاهماتي حاصل مي‌شود.
وي گفت: در جريان اين سفر با مقامات آذربايجان مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را مرور مي‌كنيم.
وي گفت: روابط ما با مقامات كشور آذربايجان روابطي دوستانه است و در مورد مسائل مشورت مي‌كنيم.
رييس‌جمهور به بخش دوم سفر خود به كشور آذربايجان اشاره كرد و گفت: بخش دوم سفر جهت شركت در نشست كشورهاي ساحلي درياي خزر است. درياي خزر از مهمترين درياها است و پنج كشور مهم اطراف آن هستند مباحث گوناگوني از گذشته در اين ارتباط مطرح بوده از جمله همكاري‌ كشورهاي اطراف در داخل دريا، كشتيراني، ‌استفاده از ظرفيت دريا، ‌مبارزه با تروريسم و بزهكاري در محدوده اطراف دريا.
احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه دو نشست قبلا در اين ارتباط برقرار شده است كه نشست اول در عشق‌آباد و نشست دوم در تهران بوده است، به نشست تهران اشاره و تصريح كرد: در تهران بحث‌هاي خوبي مطرح و تصويري از همكاري پنج كشور در‌ آينده ترسيم شد و بيانيه‌اي در چند بند صادر شد و در مورد موضوعات مهم درياي مازندران و ساحل و همكاري بين كشورهاي اطراف از جمله همكاري هاي اقتصادي و امنيتي و صيانت از درياي خزر مباحثي مطرح شد.
رييس‌جمهور افزود: موضوعاتي كه در مورد مسائل محيط‌ زيستي درياي خزر مطرح بود محقق شد و در واقع در اين سه سال درباره رژيم حقوقي دريا، صيانت از دريا و حريم كشورها در ساحل گام‌هاي رو به جلويي برداشته شد و اميدواريم در نشستي كه پيش رو داريم نسبت به نشست تهران چند گام جلوتر برويم.
وي با بيان اين‌كه شاهد تفاهمات بين كشورهاي اطراف اين دريا هستيم، گفت: اميدواريم اين تفاهمات و همكاري‌ها گسترش و تعميق پيدا كند درياي خزر و اطراف آن ظرفيت‌هاي فراواني براي همكاري دارد منطقه خزر از نظر جغرافيايي و سياسي جزء پيچيده‌ترين مناطق دنياست مسائل فراواني دارد و بايد بحث شود. ولي گرايش براي همگرايي در بين كشورهاي اطراف آن به وجود آمده است ما از آن استقبال مي‌كنيم و اميدواريم گسترش پيدا كند و فكر مي‌كنيم با همكاري، بخش مهمي از نيازهاي پنج كشور در اين محدوده قابل تعميم باشد.
احمدي‌نژاد گفت: امنيت منطقه را بايد به صورت مشترك تامين كنيم همچنين امنيت كشتيراني در درياي مازندران را.
رييس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوهايي كه انجام شده است، گفت: همكاران ما گفت‌وگوهاي خوبي در اين چند روز داشته‌اند و اميدواريم كه دو سه گام ديگر رو به جلو برويم.

1389/08/26 11-17-2010 08:44:01 8908-17609: كد خبر

0 نظرهای شما: