شمخاني:

شمخاني:
عبور از وضعيت فعلي را امكان‌پذير مي‌دانم
افراد حق‌طلب بايد در اين زمينه اقدام كنند
غضنفرها كساني هستند كه به خودشان گل مي‌زنند

1388/09/03 11-24-2009 17:08:01 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
دريابان علي شمخاني با اشاره به حوادث و مشكلات پس از انتخابات گفت: عبور از اين وضعيت را امكان‌پذير مي‌دانم؛ مهم اين است كه سريع و با هزينه كمتر عبور كنيم


به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي كه سه‌شنبه در حاشيه همايش علمي « پليس، امنيت و چشم‌انداز 1404» در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به اين پرسش كه منظورش از «غضنفرها» در سخنراني كه در اين همايش ارائه كرد، چه بود، گفت: غضنفرها كساني هستند كه خودشان به خودشان گل مي‌زنند.
در ادامه يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد « با توجه به قسمت آخر سخنراني‌تان، براي ايجاد آشتي در كشور چه بايد كرد؟» كه شمخاني پاسخ داد: يك سازمان نبايد از بيان اينكه خطايي كرده بترسد، بلكه بايد پوزش بخواهد. بحث من صرفا روي اين نكته متمركز نبود، اما اين كه چه بايد كرد؟ اين كه بيش از محتوا بايد راهكارهاي درستي را تنظيم كرد، مهم است. من نبايد صحبتي كنم براي حل مشكلي، تا صندلي قدرت را براي خودم فراهم كنم، بلكه بايد مشكل را حل كنم. برخي راهكارهايي را براي حفظ صندلي ارائه مي‌دهند؛ در حالي كه اين درست نيست؛ مشكلات بايد حل شود و نبايد شتاب‌زده باشد.
وزير دفاع دولت خاتمي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه « چه كساني بايد طرح‌هايي براي حل مشكلات و نه براي حفظ صندلي ارائه دهند؟» گفت: افراد حق‌طلب در جامعه بايد اين كار را بكنند. ما مسئولان فراواني داريم كه مي‌توانند اين كار را انجام دهند. ما جامعه‌اي از انقلاب، اسلام و شيعه داريم و اين جامعه بايد بتواند چنين خصلت‌هايي را بروز دهد؛ لذا عبور از اين وضعيت را امكان‌پذير مي‌دانم؛ مهم اين است كه سريع و با هزينه كمتر عبور كنيم.
يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد « شما در صحبت‌هايتان اشاره كرديد ناجا نبايد فعاليت اقتصادي داشته باشد، چرا؟»
شمخاني پاسخ داد: اين موضوع مي‌تواند به اعتماد مردم خدشه وارد كند. نبايد در حوزه معيشتي با مردم رقابت شود؛ اين مسئله سابقه تاريخي دارد. عدم اعتماد مردم به نظام شاهنشاهي و ساواك به دليل كاركرد آن بود؛ از اين رو نهادهاي امنيتي ما نبايد در جهت اقتصادي مردم با آن‌ها رقابت كنند. ممكن است در كوتاه‌مدت بتواند از نظر تامين معيشتي به نفع باشد، اما در درازمدت مي‌تواند پديده‌هاي ضدامنيتي را رواج دهد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره اقتدار ملي و مولفه‌هاي آن نيز گفت: وقتي سيستمي به درستي همه مولفه‌هايش از قدرت هم‌افزايي برخوردار باشد، انعكاسش اقتدار و كارآمدي در جامعه است و اين كه هيچ‌گونه ناكارآمدي و اغتشاشي را در حيات جامعه نمي‌بينيم؛ البته اين نمي‌تواند مطلق باشد؛ اما در همه جوامع اين گونه اغتشاشات وجود دارد؛ گرچه براي جامعه ما كه پرچم‌دار حوزه ديني است چنين چيزي چندان شايسته نيست و نبايد به سمتي حركت كنيم كه عدم انتظام اجتماعي ايجاد شود.
وي گفت: ما بخش عمده‌اي از تاريخ انقلاب را همين طور طي كرده‌ايم.
شمخاني در پايان درباره برگزاري همايش‌هايي از اين دست اظهار كرد: داشتن تعريف واحد از آينده، شناخت امكانات و هم‌محورسازي يكي از راه‌هاي ايجاد فرهنگ سازماني مناسب به منظور هم‌افزايي است. جزيره‌اي عمل كردن و تصميمات پراكنده تضعيف توانمندي را با خود به همراه دارد؛ از اين رو اين همايش‌ها مي‌تواند در جهت تمركز مقدورات و افزايش توان پيش برود.

0 نظرهای شما: