امیر سیاری عنوان کرد:

امیر سیاری عنوان کرد:
20 درصد خزر تحت کنترل ارتش ایران
خودکفایی نیروی دریایی در تجهیزات

فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ارتش جمهوری اسلامی ایران 20 درصد از دریای خزر را که منطقه مربوط به ایران است تحت کنترل دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، با تاکید برافزایش توان امروز جمهوری اسلامی ایران گفت: ماموریتی که امروز نیروی دریایی در حال انجام آن است حضور در خلیج عدن و تامین امنیت خطوط نفتکش در دریای سرخ و خلیج عدن است که بازتاب بین المللی گسترده ای نیز داشته است .
وی با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است، گفت: در منطقه ای واقع شده ایم که 4 تنگه بسیار استراتژیک و مهم وجود دارد و پدیده شوم دزدان دریایی در مثلثی در این منطقه بوجود آمده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تجهیزات نظامی در دریای خزر عنوان کرد: دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و ما هیچ گاه به دنبال افزایش تجهیزات نظامی در این دریا نیستیم و این جزء توافقات کشورهای ساحلی دریای خزر است که اجازه ورود به کشورهای فرامنطقه ای را ندهند، ضمن اینکه 20 درصد از منطقه جمهوری اسلامی ایران تحت کنترل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
دریادار سیاری در پاسخ به سئوال دیگری به دسته بندی انواع دریاها اشاره کرد و گفت: یک نوع دریا به نام دریای آزاد وجود دارد که در آن قوانین کاملا بین المللی حاکم است. دریای نیمه بسته نوع دیگری از دریاست مانند خلیج فارس که 50 درصد قوانین آن مربوط به کشور هم مرز با آن دریاست و در 50 درصد مابقی ، قوانین بین المللی حاکم است و در دریای بسته مانند دریاچه خزر قوانینی حاکم می شود که کشورهای ساحلی آن دریا بر سر آن به توافق رسیده اند.
وی با اشاره به حضور دزدان دریایی در خلیج سومالی اظهار داشت: استکبار جهانی با بوجود آوردن پدیده شوم دزدان دریایی تلاش کرد تا حضورش را در آنجا حفظ کند. استکبار، نیروی ویژه ای تحت فرمان ناوگان پنجم آمریکا از21 کشور تشکیل داد که مستقیما از ناتو دستور می گرفتند اما جمهوری اسلامی ایران با پاسخ مثبت به شورای امنیت سازمان ملل به اعزام ناوگروه هایی جهت حضور در این مناطق اقدام کرد.
وی تفاوت ناوگروه جمهوری اسلامی ایران را با ناوگروه دیگر کشورها را مرکز فرماندهی مستقل دانست و گفت: ناوگروه جمهوری اسلامی ایران مستقلا از فرماندهی نیروی دریایی ارتش دستور می گیرد نه از آنان.
امیر سیاری در پاسخ به سئوال دیگری درباره خود کفایی در تجهیزات دریایی با بیان اینکه سالهاست خرید تجهیزات دریایی از برنامه های نیروی دریایی حذف شده خاطر نشان کرد: تجربه ثابت کرده که در تجهیز نیروهای مسلح باید بومی عمل کنیم تا دشمنان نتوانند در مناطقی که مد نظرشان است به کشور صدمه بزنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بهینه سازی وعمردهی به تجهیزات دریایی گفت: در حال حاضر بحث خرید تجهیزات را در دستور کار نداریم و راهبرد حاکم ، تعمیر تجهیزات نیروی دریایی وتولید تجهیزات بومی است.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص امکان برگزاری رزمایش در خلیج عدن، عنوان کرد: ما در این منطقه حضور عملیاتی داریم و نیاز به رزمایش نیست.
دریادار سیاری افزود: راهبرد ما راهبردی دفاعی مبتنی بر توان بازدارندگی است یعنی باید آنقدر توان دفاعی داشته باشیم که هیچ کشوری تصور حمله نظامی به ایران را نکند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید براینکه باید تهدیدهای آینده و محیط های آینده را شناسایی می کنیم، افزود: تهدیدها قابل رصد است و ما بر مبنای تشخیص تهدیدها اقدام به آماده سازی تجهیزاتمان می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دریا باید برای جمهوری اسلامی ایران معنایی عامه و مولفه توسعه باشد گفت: متاسفانه در سالهای قبل از انقلاب دریا همواره به عنوان مانع توسعه برای ما به حساب می آمده اما با هزاران کیلومتر مرز دریایی باید مملکت ما به قدرت دریایی تبدیل شود.
وی با تاکید براینکه همه تصمیم گیران نظام باید به دنبال این باشند که از منابع دریایی استفاده کنند، گفت: باید تلاش کنیم تا سواحل جنوب شرقی ما آباد شود و از آن خوب بهره برداری کنیم به طوریکه محور حفظ امنیت با نیروی دریایی باشد اما همه نیروها پای کار بایستند .
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان به رئوس برنامه های نیروی دریایی در سالروز هفتم آذر اشاره نمود و اظهار داشت: تجدید میثاق با رهبر انقلاب و شهدا و همچنین برگزاری همایش از موج تا اوج از جمله برنامه هایی است که به مناسبت این روز برگزار خواهد شد .

0 نظرهای شما: