*صدور قطعنامه ضد ايراني در شوراي حكام*

صدور قطعنامه ضد ايراني در شوراي حكام
سـلـطـانـيـه:
همكـاري‌هـاي ايـران با آژانس به حداقـل مي‌رسد


1388/09/07 11-28-2009 11:49:51
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
تصويب بدون اجماع قطعنامه ضد ايراني پيشنهادي غرب در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه مي‌توان آن را گامي رو به عقب براي1+5 توصيف كرد، درحالي صورت گرفت كه ايران پس از همكاري‌هاي كامل با آژانس به ويژه در زمينه تاسيسات «فردو»، انتظار ديگري داشت و شايد به همين دليل بود كه سلطانيه، نماينده كشورمان در آژانس، تاكيد كرد كه تصويب اين قطعنامه همكاري‌هاي ايران با آژانس را به حداقل خواهد رساند
. آخرين قطعنامه‌اي كه شوراي حكام عليه ايران اعمال كرد، در فوريه سال 2006 هنگامي كه اعضاي شورا پرونده تهران را به شوراي امنيت سازمان ملل فرستادند، بود.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس روز جمعه گزارش داد كه اكثر كشورهاي عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به قطعنامه انتقادي از ايران به خاطر برنامه‌ي هسته‌اي‌اش راي داده‌اند.
ديپلمات‌هايي كه در داخل جلسه‌ شوراي حكام حضور داشتند گفتند كه بيست‌وپنج كشور از سي‌وچهار كشور حاضر در اين نشست به نفع قطعنامه‌اي كه تحت حمايت آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان قرار دارد راي دادند.
اين قطعنامه ايران را به خاطر آنچه بي‌اعتنايي به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و خودداري از توقف غني‌سازي اورانيوم خوانده شده، سرزنش مي‌كند.
اين قطعنامه علاوه بر آن از ايران به خاطر آنچه ساخت پنهاني دومين مركز غني‌سازي اورانيوم ايران خوانده شد انتقاد كرده و از تهران مي‌خواهد كه بلافاصله ساخت اين مركز را متوقف كند.
در اين قطعنامه برخلاف گزارش‌هاي مداوم البرادعي ادعا شده است كه آژانس نمي‌تواند تاييد كند كه برنامه هسته‌يي ايران صرفا براي كاربردهاي صلح‌آميز است و بدون توجه به تاكيد گزارش‌هاي رسمي آژانس بر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، "نگراني جدي" را نسبت به اينكه ايران ممكن است يك برنامه هسته‌يي نظامي را پنهان كرده باشد ابراز مي‌دارد.
خبرگزاري انگليسي رويتر نيز گزارش داد كه اين قطعنامه با 25 راي مثبت، 3 راي منفي و شش راي ممتنع تصويب شده است و روسيه و چين نيز در اقدامي سوال‌برانگيز از اين قطعنامه حمايت كرده‌اند، گرچه مشخص نيست آيا اين اقدام موجب حمايت آنها از تحريم‌هايي كه كشورهاي غربي احتمالا بعدها درصدد اعمال آن عليه ايران برخواهند آمد، خواهد شد يا خير؟
اما از سوي ديگر اكثر كشورهاي درحال توسعه با اين اقدام مخالفت كرده و اعلام كردند اين اقدام تحريك كننده بوده و نتايج عكس خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، درحالي كشورهاي 1+5 اقدام به تهيه و تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي حكام كردند كه البرادعي در گزارش نوامبر خود اعلام كرده بود كه آژانس به راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران ادامه مي‌دهد.
البرادعي در پاراگراف سه تاييد مي‌كند كه كليه مواد هسته‌اي در كارخانه صنعتي نطنز (شامل تزريق، محصول و دورريز) علاوه بر همه زنجيره‌هاي نصب شده (سانتريفيوژ) و ايستگاه‌هاي تزريق و خروجي مواد، همگي تحت نظارت و كنترل دوربين‌ها و بازرسان آژانس مي‌باشند و برنامه بازرسي بعدي براي انجام راستي‌آزمايي فيزيكي مواد در نطنز، براي ‌22 تا ‌30 نوامبر برنامه‌ريزي شده است و مورد توافق قرار گرفته است.
هم‌چنين در پاراگراف پنج اعلام مي‌كند، مواد هسته‌اي در كارخانه نيمه صنعتي نطنز، علاوه بر مناطق زنجيره‌هاي سانتريفيوژ و تزريق و خروجي مواد تحت نظارت و كنترل بازرسان و دوربين‌هاي آژانس مي‌باشد.
آژانس در پاراگراف 10 گزارش تاييد مي‌كند كه اطلاعات طراحي سايت فردو كه توسط ايران ارائه شده است با آنچه در سايت توسط بازرسان مشاهده گرديده مطابقت دارد. با توافق ايران زمان بازرسي بعدي از سايت براي پايان نوامبر برنامه‌ريزي شده است.
با وجود نكات روشن مذكور در گزارش البرادعي،1+5 براي تصويب قطعنامه عليه ايران تلاش كردند و به همين دليل بود كه علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، پيش از تصويب قطعنامه كشورهاي1+5 در شوراي حكام در جمع خبرنگاران گفت كه اين قطعنامه در روابط ايران با آژانس و كشورهاي غربي اختلال ايجاد خواهد كرد و آن را بهبود نخواهد داد.
سلطانيه گفت كه در صورتي كه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعنامه‌اي را در محكوميت برنامه هسته‌اي ايران تصويب كند، ايران همكاري خود با آژانس را به حداقل خواهد رساند.
وي گفت كه راي گيري درباره قطعنامه عليه ايران كه پس از چهار سال تكرار مي شود "به فضاي سازنده كنوني آسيب خواهد رساند و عواقب درازمدتي خواهد داشت".
درپيش نويس قطعنامه شوراي حكام كه از سوي رسانه‌هاي خارجي منتشر شد، از ايران خواسته شده است كه بلافاصله ساخت مركز غني سازي فـردو را متوقف كند، هدف اوليه خود را مشخص كند و تاييد كند كه هيچ گونه فعاليت هسته‌يي پنهاني يا طرح پنهاني براي ايجاد آن در اختيار ندارد.
اين درحالي است كه ايران در 21 سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد كه سايت جديدي در قم درحال ساخت است و آژانس در 26 و 27 نوامبر از سايت فردو راستي‌آزمايي اطلاعات به عمل آورد و تاريخچه سايت را مورد بررسي قرار داد.
ايران براساس گزارش اخير محمد البرادعي به بازرسان آژانس اجازه دسترسي داد تا همه مناطق سايت فردو را به صورت بصري مورد بررسي تفصيلي قرار دهند و آژانس از سايت فردو عكس‌برداري و نمونه برداري محيطي به عمل آورد و تاييد كرد كه اطلاعات طراحي سايت فردو كه توسط ايران ارايه شده است با آنچه در سايت توسط بازرسان مشاهده شد مطابقت دارد. ايران همچنين با بازرسي بعدي از سايت فردو براي پايان نوامبر موافقت كرده است.
اما محمد البرادعي در سخنراني خود در آخرين روزهاي صدارتش بر آژانس باز هم مدعي شد كه تحقيقاتش درباره برنامه هسته‌يي ايران به "بن بست" رسيده است! و اعتماد به اعتبار ايران پس از آنچه كه آن را تاخير در افشاسازي دومين مركز غني سازي اورانيومش خواند درحال كاهش است!
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنج شنبه مدعي شد: در زمينه مسايل حل نشده كه موجب نگراني است و بايد براي آژانس مشخص شود تا بتوان ماهيت كاملا صلح آميز برنامه هسته‌يي ايران را تاييد كرد هيچ گونه پيشرفتي حاصل نشده است. ما عملا به يك بن بست رسيده ايم، مگر اين كه ايران به طور كامل با ما تعامل كند.
براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، البرادعي در ادامه اظهاراتش افزود كه از اين كه ايران تاكنون با پيشنهاد خروج ذخيره اورانيومش و ارايه آن به كشور ثالث براي غني سازي بيشتر موافقت نكرده است "نااميد شده‌ام".
البرادعي در آخرين نشست به عنوان مدير كل آژانس خطاب به اعضاي شوراي حكام مدعي شد كه پيشنهادات اخير كه به گفته وي ايران به آنها بي‌اعتنايي كرده است مي توانست راه را براي مذاكرات جامع هموار كند.
مدير كل آژانس علاوه بر آن از ايران به خاطر آنچه وي پنهان كردن دومين مركز غني سازي اورانيوم (فـردو) در نزديكي شهر قم خواند انتقاد كرد.
البرادعي گفت: من از اين كه ايران تاكنون با پيشنهاد اوليه يا مداليته ديگري كه هر دو به عقيده من متعادل و منصفانه است و مي توانست به رفع نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌يي ايران كمك كند موافقت نكرده است، مايوس شده‌ام.
البرادعي افزود: هدف اين توافق‌نامه پيشنهادي تضمين تداوم فعاليت راكتور تحقيقاتي تهران و حفظ توانايي اين كشور براي توليد ايزوتوپ‌هاي پزشكي است تا بيماران سرطاني بتوانند درماني را كه به آن نياز دارند دريافت كنند.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه اظهاراتش گفت: نكته ديگري كه به همان اندازه اهميت دارد اين است كه اين توافقنامه مي‌توانست به فاصله گرفتن از مسير درگيري و حركت به سوي مسير همكاري كمك كند و راه را براي يك گفت و گفت و گوي گسترده‌تر بين ايران و جامعه بين‌المللي باز كند.
اين ديپلمات 67 ساله مصري افزود: به عقيده من توافق نامه پيشنهادي يك فرصت بي همتا را براي پرداختن به نيازهاي انسان دوستانه و ايجاد فضا براي مذاكرات باز مي‌كند.
البرادعي در بخش ديگر از اظهاراتش مدعي شد كه اين كه ايران تا سپتامبر سال 2009 آژانس را از وجود مركز غني سازي فـردو آگاه نكرده است،" با وظايفش ناسازگار است".
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي مدعي شد: اعلام ديرهنگام تاسيسات جديد توسط ايران اعتماد به عدم وجود ساير تاسيسات هسته‌يي در حال ساخت در ايران را كه تهران ممكن است وجود آنها را به تهران اطلاع نداده باشد كاهش مي دهد.
البرادعي علاوه بر آن مدعي شد كه "بيش از يكسال است " كه هيچ گونه حركتي از جانب ايران در زمينه مطالعات ادعايي( اين اتهامات كه تهران در گذشته مطالعاتي را درباره تسليحاتي شدن هسته‌يي انجام داده است) انجام نشده است.
وي مدعي شد: اكنون بيش از يكسال از زماني كه آژانس براي آخرين بار توانست با ايران درباره اين مسايل حل نشده صحبت كند مي گذرد، ما عملا به يك بن بست رسيده ايم، مگر اين كه ايران به طور كامل با ما تعامل داشته باشد.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست البرادعي اين اظهارات را 4 روز پيش از آنكه پس از 12 سال از سمت خود به عنوان مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي كنار برود ، بيان كرد.
ايران در گذشته تاكيد داشته است كه اسنادي كه به مطالعات ادعايي برمي‌گردد دروغين و جعلي است و البرادعي از اين كه كشورهاي عضو از جمله آمريكا و كشورهاي اروپايي اجازه نداده‌اند كه ايران شواهد اوليه را ببيند، گله كرده است.
البرادعي روز پنج شنبه نيز بار ديگر به تكرار اين موضع خود پرداخت و خطاب به 35 كشور عضو شوراي حكام گفت كه "اگر مي توانستيم اسنادي را كه در محوريت اين نگراني‌ها قرار دارد به ايران نشان دهيم كمك بزرگي مي شد".
به گزارش ايسنا، ايران در 21 سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد كه سايت جديدي در قم در حال ساخت است. آژانس در 26 و 27 نوامبر از سايت فردو راستي‌آزمايي اطلاعات به عمل آورد و تاريخچه سايت را مورد بررسي قرار داد.
ايران بر اساس گزارش اخير محمد البرادعي به بازرسان آژانس اجازه دسترسي داد تا همه مناطق سايت فردو را به صورت بصري مورد بررسي تفصيلي قرار دهند و آژانس تاييد كرد كه اطلاعات طراحي سايت فردو كه توسط ايران ارايه شده است با آنچه در سايت توسط بازرسان مشاهده شد مطابقت دارد.
آژانس در پاراگراف 10 آخرين گزارش البرادعي تاييد مي‌كند كه اطلاعات طراحي سايت فردو كه توسط ايران ارائه شده است با آنچه در سايت توسط بازرسان مشاهده گرديده مطابقت دارد. با توافق ايران زمان بازرسي بعدي از سايت براي پايان نوامبر برنامه‌ريزي شده است.
محمد البرادعي در اظهارات سوال برانگيز ديگري پيشنهاد تبادل سوخت هسته‌يي در داخل خاك ايران را رد كرد و گفت، اين پيشنهاد يك گزينه به شمار نمي‌رود.
به گزارش ايسنا مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرنگاران در وين بيان كرد: فكر نمي‌كنم كه اين يك گزينه باشد. تمام اهداف ارائه اين پيشنهاد، پايين كشيدن فتيله بحران است.
وي ادامه داد، بازرسان سازمان ملل مدركي دال بر وجود نيروگاه‌هاي هسته‌يي سري ديگر در داخل ايران در اختيار ندارند و سايتي كه اخيرا (در ايران) كشف شده، به هيچ‌گونه استفاده نظامي مربوط نمي‌شود.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: صراحتا مي‌گويم ما هيچ تضمين اضافي نداريم كه بتوانيم آن را ارائه كنيم.
وي افزود، اما با اين وجود از هرگونه پيشنهاد ايران استقبال مي‌شود. هم‌چنين در صورت عدم پاسخگويي ايران به پيشنهاد اكتبر، خود وي هم با اعمال تحريم‌هاي جديد (عليه ايران) مخالف است.
البرادعي ادامه داد: به نظر من اعمال تحريم‌ها نقش واقعي را در سياست‌ها و مواضع كشورها ايفا نمي‌كند و در اكثر اوقات اين تحريم‌ها موجب اذيت بيگناهان و ضعفا مي‌شود نه دولت‌ها.
البرادعي كه اواخر ماه جاري ميلادي بازنشسته مي‌شود و يوكيا آمانو به عنوان جانشين وي رياست آژانس را برعهده خواهد گرفت، در اظهاراتي متناقض با سخنان اخيرش ابراز اميدواري كرد كه پستش را درحالي ترك كند كه ايران و گروه‌هاي بين‌المللي وارد گفت‌وگوها شده باشند.

0 نظرهای شما: