بلندترين ساختمان جهان با موازين زيست محيطي منطبق مي‌شود

بلندترين ساختمان جهان با موازين زيست محيطي منطبق مي‌شود


1388/09/05 11-26-2009 14:05:01 خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز سرويس: اجتماعي - محيط زيست
سازندگان بلندترين آسمان‌خراش تکميل شده جهان که در تايوان است، تصميم گرفته‌اند اين ساختمان را با موازين زيست محيطي منطبق کنند و اميدوارند که برنامه آمريکايي «ال ايي ايي د»، (Leadership in Energy and Environment Design)، طرح پرهزينه آن‌ها را تاييد و اعلام کند که «تايپي 101»، بلندترين ساختمان «سبز» جهان است

. به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، «ال ايي ايي د»، پرشتاب‌ترين و بزرگ‌ترين برنامه بين‌المللي صدور مجوز براي ساختمان‌هايي است که با توجه به نيازهاي محيط زيست ساخته شده است.
شرکت همکاري‌هاي مالي تايپي، مالک آسمانخراش تايپي 101 ، درصدد است نزديک به دو ميليون دلار روي اين ساختمان خرج کنند تا مصرف برق و آب اين ساختمان و همچنين ميزان گازهاي گلخانه‌اي را که به خاطر اين ساختمان وارد محيط زيست مي‌شود، کاهش دهد.
در اين ساختمان از لامپ‌هايي استفاده خواهد شد که کم مصرف است و 10 هزار نفري که در اين ساختمان کار مي‌کنند ترغيب خواهند شد آشغال‌هاي خود را در ظرف‌هاي بازيافت جمع کنند و دستگاه تهويه را طوري تنظيم کنند که دماي اين ساختمان همواره 26 درجه سليسيوس باشد.
مستاجران ساکن اين آسمان‌خراش همچنين ترغيب مي‌شوند از وسايط نقليه عمومي استفاده کنند و خريدهاي روزانه خود را از خيابان‌هاي اطراف انجام دهند تا ميزان رفت و آمد خودرو به اين محل کم‌تر شود.
کاتي يانگ ـ از مسوولان تايپي 101 ـ مي‌گويد که اجراي اين تغييرات باعث خواهد شد تا هزينه‌هاي اداره اين ساختمان سالانه 615 هزار دلار کاهش يابد.
سازندگان تايپي 101 که در سال 2004 تکميل شد، اميدوارند اين ساختمان با تغييراتي که خواهد داشت، به نماد بين‌المللي نهضت سبز تبديل شود.
ارتفاع اين آسمان‌خراش 509 متر است و 101 طبقه دارد. تايپي 101 که به ساقه يک گياه بامبو شباهت دارد، يکي از ديدني‌هاي جذاب جهان محسوب مي‌شود.
به گفته او ساختمان‌هاي بلند در سراسر جهان همچون شهرهاي عمودي‌اند که برخي از آن‌ها بزرگ‌ترين آلوده‌کنندگان محيط زيست در شهرها به حساب مي‌آيند. تا کنون 3500 ساختمان در جهان به لحاظ محيط زيست ساختمان‌هاي برتر اعلام شده است.

0 نظرهای شما: