لاريجاني:

لاريجاني:
بايد دنبال ايجاد آرامش باشيم
حقيقت درفضاي مشت‌زني سياسي كشف نمي‌شود
درشت‌گويي رايج و دادن نسبت‌هاي ناروا راحت شده است


1388/09/02 11-23-2009 18:31:38 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سريس: مجلس
رييس مجلس شوراي اسلامي،با انتقاد نسبت به گسترش تخريب شخصيت‌هاي برجسته نظام وانقلاب، فضاي سياسي كشور را نيازمند نوعي روشن‌بيني و حقيقت‌يابي دانست.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني در مراسم اختتاميه دومين دوره جوايز ادبي جلال آل‌احمد با انتقاد نسبت به مباحث مطرح شده از سوي برخي از منتقدان، گفت: متاسفانه درشت‌گويي در فضاي سياسي كشور ايجاد شده و نسبت‌هاي ناروا و تحقيرها نسبت به افراد راحت زده مي‌شود. اين همه تهمت و تحقير نسبت به آقاي هاشمي رفسنجاني با چه انگيزه‌اي زده شد و چه فايده‌اي داشت.
رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس تاكيد كرد: آقاي هاشمي بخشي از تاريخ انقلاب است؛ امام فرمود هاشمي زنده است، بنابراين انقلاب زنده است. وي هميشه يار و پيرو امام و رهبري بود.
ايشان يك سال پيش در دانشگاه صنعتي شريف گفتند "بنده افتخار مي‌كنم كه پيرو رهبري هستم، عشق من رهبري است" حال درباره خانواده او اگر حرفي هم هست، بايد از مسير خودش دنبال شود.
وي افزود: صحبت در تحقير اوست، بنده نمي‌گويم كه ايشان مطلق است همه كساني كه وارد عرصه‌ي سياسي مي‌شوند، بايد آمادگي نقد را داشته باشند. صحبت من در اين است كه چرا تحقير افراد هدف قرار گرفته است.
لاريجاني تصريح كرد: درباره دولت نيز همين گونه است، افرادي هر نقدي كه به دولت مي‌شود، فورا آن را مي‌برند در «كتيگوري‌هاي» سياسي موافق و مخالف و نمي‌گذارند، يك فضاي آرام و تخصصي در كشور به وجود بيايد تا مسائل به صورت حرفه‌اي بررسي شود. مرتب چارچوب‌هاي ذهني بسته‌ي سياسي را در اين مقولات حاكم مي‌كنند حتي بر مقولات اقتصادي.
رييس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در آن سو هر اقدامي هم كه دولت احمدي‌نژاد انجام مي‌دهد، يك گروه با آن مخالفت مي‌كنند، آقاي احمدي‌نژاد نيز كه امروز سكان‌دار رياست جمهوري كشور است، فرد خدوم و پرتلاشي است و دغدغه انقلاب را دارد، چرا بايد دنبال تخريب باشيم؟ درون برخي نقدها نوعي بغض وجود دارد، اين روش درست زيستن نيست. يعني فضاي سياسي كشور نيازمند نوعي روشن‌بيني و حقيقت‌يابي است. در فضاي مشت‌زني سياسي حقيقت كشف نمي‌شود.
رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس با تاكيد بر اين‌كه ايران امروز بيش از هر زمان ديگر به وحدت كلمه نيازمند است، خاطر نشان كرد: ايران امروز به جمع توان‌ها نيازمند است. انتخاباتي برگزار شد و فراز و فرودهاي داشت كه بي‌نقص هم نبود، اما منافع ما با حضور 85 درصدي مردم بايد به يك دستاورد تبديل شود، نه به مشاجره و كش دادن سياسي. بنده واقعا ادامه اين مسائل از سوي كانديداهاي رياست جمهوري را به مصلحت و منافع كشور نمي‌دانم و فكر مي‌كنم با اين روش‌ها به عزتمندي كشور لطمه وارد مي‌شود.
نماينده مردم قم با بيان اين‌كه يك انتخابات همه‌ي منافع ملي كشور نيست، اظهارداشت: انتخابات يك وسيله و ابزار براي حركت سياسي است. تبديل بحث‌هاي انتخاباتي به سيري از مشاجرات سياسي به پيكره منافع ملي كشور لطمه مي‌زند و به دور از تدبير سياستمداران و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است. قدر نعمت انقلاب را دانستن در اين است كه در درون فضاسازي‌ها نيفتيم، بلكه بايد به دنبال ايجاد آرامش در كشور باشيم تا بسترسازي براي توسعه كشور پا بگيرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: هدايت‌هاي ولي فقيه چه در زمان امام (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبري در حوادث مختلف كشور موجب شد از انقلاب صيانت شود. امروز ايران حتي در نظر استراتژيست‌هاي غربي كشوري قوي است كه بر پايه‌ي رهبري اداره مي‌شود. ظرفيت فكري مردم نيز در سطحي است كه زير چتري غير از ولايت فقيه و مسلط بر مسائل فرهنگي و سياسي نمي‌روند.
لاريجاني درادامه با بيان اينكه جلال آل‌احمد اين ادبيات را به خوبي درك كرده است، گفت: حتي اگر دغدغه‌ي دين هم وجود نداشته باشد و ملي‌گرايي هدف باشد، باز بايد ولايت فقيه را در حوزه‌هاي سياسي و فكري قبول داشته باشيم. دغدغه رهبري همواره حفظ و صيانت از منافع ملي و جلوگيري از ديكتاتوري در كشور است. زماني مباحث سياسي در دانشگاه‌ها قطع شده بود و اين مقام معظم رهبري بود كه فضا را شكست و گفت دانشجويان بايد مباحث سياسي را دنبال كنند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش در مراسم اختتاميه دومين دوره جوايز ادبي جلال آل‌احمد تاثيرگذارترين شخصيت در تاريخ ادبيات ايران را جلال آل‌احمد دانست و افزود: همه نشانه‌ها نشان از آزادمردي جلال دارد. در زندگي وي مواجهه با خروج جلال در ابتداي جواني از مذهب هستيم، اگرچه پدر وي از صاحب نظران فقه و يك روحاني بود، ولي اين‌كه جلال چه شد كه لباس مذهب را كنار گذاشت، خود پندآموز است.
نماينده مردم قم تصريح كرد: جلال در معارف اسلامي قور عمقي نداشت و برخي از نگاه‌هاي وي به مسائل ديني نيز با نگاه سياسي بود كه اين ديد تا آخر عمر و پس از ورود به حزب توده وجود داشت، نگاه او كلامي، فلسفي و روايي نبود. جلال چنين نگاهي به مذهب نداشت. اين موضوع نشان مي‌دهد كه حتي در خانواده‌هاي روحاني اگر مراقبت نباشد، ممكن است چيز ديگري غير از دينداري اتفاق بيفتد. سخت‌گيري‌هاي مذهبي به اضافه چاشني‌هاي سياسي و شرايط اجتماعي نيز بايد در اين مقوله مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي با پندآموز خواندن خروج جلال آل‌احمد از دين در ابتداي جواني گفت: در اين موضوع دو نكته نهفته است اول آنكه محيط خانواده محيطي تربيتي است. پايه‌ي درك عميق‌تر نسبت به شرايط در منزل گذاشته مي‌شود و نكته دوم آنكه خروج از دين مستلزم دلايل قوي‌تري است، جلال بايد زحمت مي‌كشيد و عميق‌تر به معارف دست مي‌يافت به همين دليل پس از عمري حضور در حزب توده و جبهه‌ي ملي و درك شرايط مختلف باز به محيط دين برگشت.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با قرائت بخش‌هايي از خاطرات جلال آل‌احمد گفت: اين خاطرات نشان مي‌دهد آنچه در شعارهاي حزب توده چشمان جلال را خيره كرده بود، در درون حزب نيافت، چنين موضوعي با روحيه آزادگي او تطابق نداشت. پس از انقلاب نيز جرياناتي چون منافقين و توده‌اي‌ها و حتي جريان بني‌صدر نشان دادند كه به فكر مردم نيستند. مرحوم جلال درباره حزب توده و تجربه‌اش از جبهه ملي مي‌گفت اگر حزب توده و جبهه ملي شكست خورد، براي اين بود كه تمام اين افراد با افكار وارداتي به آن پا گذاشته‌اند.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با قرائت بخش‌هايي از كتاب غرب‌زدگي جلال آل‌احمد تصريح كرد: توجه به سنت‌ها و ارزش‌هاي ملي ركن مهمي در استقلال جامعه است، يكي از دلايلي كه جلال چه در فرنگ و چه در ايران سير آفاق كرد و در نهايت به خويشتن برگشت و سنت‌هاي اسلامي را اصل قرار داد، احساس حقيقت‌طلبي و درك زجرهاي مردم بود. اين سير فكري جلال را به نوشتن كتاب غرب‌زدگي وا داشت.
لاريجاني خاطر نشان كرد: نقادي جلال از نوع نقدهاي دكترفرديد نبود. فرديد نوعي تك ساحتي شدن انسان را مشكل غرب‌زدگي مي‌دانست، ولي درك جلال با همان سمت و سوي فرديد بود. نقد غرب‌زدگي او فضاي جديدي را در كشور به وجود آورد مطرح كردن غرب‌زدگي از سوي جلال نوعي شجاعت و آزادگي مي‌طلبيد كه جو را بشكند. جلال بر اين عقيده بود كه غرب‌زدگي انسان را همچون بيماري سل از درون پوك مي‌كند. انسان غرب زده نان به نرخ روز است و هيچ كس از خود مايه نمي‌گذارد و شخصيت ندارد. جلال هدف استعمار را صرفا غارت امكانات مادي نمي‌دانست، بلكه غارت فرهنگي و اعتقادي را از ويژگي‌هاي كشورهاي استعمار شده مي‌دانست. جلال در كتاب غرب‌زدگي روشن‌فكران جامعه را نهيب زد.
لاريجاني گفت: روشنفكران به جاي رجوع به سنت و حفظ آن، با آن مبارزه كردند، استنباط جلال از روشنفكران دوران خودش اين بود. كم نبودند كساني كه به كتاب‌هاي جلال انتقاد مي‌كردند .
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نامه جلال به ايرج افشار گفت: برخي از ناقدان معتقدند دفاع او از مذهب ابزاري بود، حتي يكي از آن‌ها مي‌گفت جلال در اين حوزه تقيه مي‌كرد و دينداري او تظاهري بود. البته بنده چنين چيزي را بعيد مي‌دانم؛ چرا كه اگر اينگونه بود بر اثرهاي به جا مانده از جلال بايد چنين چيزي مشاهده مي‌شد.
لاريجاني نگاه جلال را نگاهي عرفاني دانست و افزود: فضاشكني و تحت جو قرار نگرفتن جلال وجوه تمايزش از روشنفكران هم دوره‌اش بود. به همين دليل هم چهره ماندگار شد. اين نكته براي امروز ما بسيار پندآموز است. جلال گونه زيستن به بيان واقعيات بدون ترس است. انقلاب اسلامي بر اساس روشنفكران چپ نبايد چنين زماني رخ مي‌داد. تفكر ليبراليسم سرمايه‌داري نيز هيچگاه فكر نمي‌كرد در چنين شرايطي، انقلاب اسلامي پيروز شود، ولي علت محدثه انقلاب اسلامي مكتب امام خميني (ره) و همراهي مردم بود.

0 نظرهای شما: