تولد وايمكس در ايران*

تولد وايمكس در ايران
اينترنت كشور با وايمكس كامل مي‌شود؟


1388/09/09 11-30-2009 10:33:37
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
به نظر مي‌رسد وايمكس - اينترنت پرسرعت بي‌سيم - بتواند با توجه به اين كه ADSL به شكل مناسب به‌ويژه در تهران توسعه نيافته و در برخي از نقاط متقاضيان اينترنت پرسرعت با اين پاسخ كه پورت‌هاي آن‌ها جا ندارد، مواجهند، با توسعه‌ اصولي خلاءهاي ADSL را پر كند.
به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با امضاي قرارداد 50 ميليون دلاري كل استان تهران تا پايان سال جاري تحت پوشش وايمكس، هرچند با محدوديت‌هاي پهناي باند، قرار خواهد گرفت اما به گفته مدير يكي از سه شركتي كه از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي ارائه وايمكس مجوز دارد، محدوديت پهناي باند مختص مشتريان خانگي است و مشتريان تجاري محدوديتي در اين زمينه ندارند. پيش‌بيني اين مدير شش ميليون كاربر اينترنت باند پهن در كشور تا حدود هفت سال آينده است كه بخش قابل توجهي از آن به وايمكس اختصاص خواهد داشت.
شبكه گسترده وايمكس عموما به صورت شبكه‌هاي سلولي (همانند شبكه‌هاي موبايل) طراحي و ساخته مي‌شوند و مشترك اين شبكه مي‌تواند با داشتن يك مودم بي‌سيم مخصوص (CPE) در هر نقطه از محدوده پوشش شبكه از خدمات ارتباطي اينترنتي استفاده كند و اغلب شبكه‌هاي وايمكس اجازه حركت مشترك در داخل سلول‌هاي پوششي و يا حتي انتقال از يك سلول به سلول ديگر را مي‌دهند.
درباره مزاياي وايمكس نسبت به ADSL مي‌توان گفت كه كاربر براي دريافت ADSL حدود 10 روز زمان نياز دارد و مشكلات ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد، اما وايمكس با نصب يك مودم به رايانه و به سرعت امكان‌پذير است، از طرفي ADSL از چند نقطه مي‌تواند خراب شود اما وايمكس تقريبا تحت كنترل است و تنها چيزي كه مي‌تواند خراب شود، CP است كه به راحتي قابل تعويض است.
بحث آغاز به كار سرويس وايمكس در ايران در شرايطي مطرح شد كه هنوز تعرفه مشخصي براي آن تعريف نشده است؛ در اين باره محمود خسروي - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - در گفت و گو با ايسنا اظهار كرده است: اپراتورها بايد براساس طرح تجاري و قيمت تمام شده تعرفه‌هايشان را به اين سازمان پيشنهاد دهند تا در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مورد بررسي قرار بگيرد.
هرچند يكي از نواقص سرويس وايمكس نداشتن مجوز ارائه خدمات موبايل به كاربرها طبق پروانه اپراتورهاست با اين شرايط بايد تاكيد كرد وايمكس كامل كننده اينترنت است؛ استفاده از وايمكس در نقاطي كه امكان استفاده از ADSL وجود ندارد مي‌تواند راهگشاي تقاضاي اين حوزه باشد چرا كه اينترنت بي‌سيم يك سيستم تكميل كننده است كه مي‌تواند كامل شدن ارائه اينترنت در تمام نقاط كشور را تسريع كند
.
توسعه‌ اصولي وايمكس پركننده خلاء ADSL

اينترنت پرسرعت (ADSL) و وايمكس هركدام جايگاه خود را دارند، به طوريكه در كشورهاي مختلف جهان اعم از پيشرفته و در حال توسعه از اين دو در كنار هم استفاده مي‌شود. اما مدير يك شركت اينترنتي معتقد است: ارائه سرويس وايمكس در كشور به‌طور قطع مانع از تقاضا براي ADSL نمي‌شود. زيرا اين دو تكميل كننده‌ هم هستند و مي‌توان با بهره‌گيري به موقع و صحيح در چتر قانون به بهترين سطح از اينترنت مورد نياز كاربران در كشور رسيد.
حسين اجتهاديان در پاسخ به اين سوال كه آيا واگذاري پروانه اجراي وايمكس به سه اپراتور آسيبي به شركت‌هاي كوچك‌تر ارائه كننده اينترنت خواهد رساند يا خير؟ تصريح كرد: اگر سياست‌گذاري صحيحي از سوي مسوولان وزارتخانه‌ ICT براي تقسيم كار و فروش ترافيك از سوي سه اپراتور به شركت‌هاي كوچك‌تر انجام نشود، شركت‌هاي كوچك قطعا فلج خواهند شد.
اين كارشناس اشكال وارد به سرويس‌هاي وايمكس را كه قرار است توسط سه اپراتور برنده‌ي مزايده آن برگزار شود، ‌محدوديت‌ در نوع ارائه‌ آن عنوان و اظهار كرد: اين سرويس‌ تنها در خانه، دفتر و يا اماكن مشخصي ارائه خواهد شد و براي سرويس‌هاي در حال حركت نخواهد بود

افزايش كيفيت نتيجه وايمكس
امروز استفاده از اينترنت پرسرعت از نظر قرار گرفتن كشور در رتبه‌هاي جهاني و نيز كاربرد روزانه مردم اهميت بسيار دارد و مي‌توان با بهره‌برداري صحيح از بدنه نفوذ انفورماتيك و شبكه اينترنت بسياري از مشكلات كشور در حوزه ترافيك و آلودگي را حل كرده و علاوه بر اينكه استفاده از سيستم‌هاي مدرن مي‌تواند به رشد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور كمك كند.
علي كافي ـ مدير شركت ارائه دهنده پهناي‌باند اينترنتي (ISDP) ـ معتقد است كه با توجه به جمعيت بالاي جوانان كشور كه عمده كاربران اينترنت را تشكيل مي‌دهند، نياز به استفاده از شبكه‌هاي اينترنتي در كشور كه مستلزم ايجاد و بهره‌برداري از زيرساخت‌هاي مناسب است به وضوح حس مي‌شود.
اما وايمكس مي‌تواند همپوشاني خوبي براي مناطق باشد كه امكان ADSL را ندارند و وجود آن براي شهرستان‌ها خيلي مهم است، شايد اگر كسي به ورود وايمكس اعتراض دارد به اين دليل است كه منافع شركت خود را كه براي ارائه ADSL سرمايه‌گذاري بسيار كرده است در خطر مي‌بيند.
به گفته كارشناسان اين وظيفه مسوولان است كه نسبت به منفعت صاحبان شركت‌هاي ADSL توجه داشته باشند تا در صورت همه‌گير شدن وايمكس اين شركت‌ها متضرر نشوند. دولت و وزارتخانه مربوطه بايد بستري فراهم كنند تا فعاليت امروز آن‌ها نيز در نظر گرفته شود.
در حال حاضر شركت‌هاي ارائه دهنده ADSL با اعلام اينكه جاي خالي ندارند، به متقاضيان سرويس ارائه نمي‌دهند و اين نشان دهنده وجود ظرفيت در شرايطي است كه امكانات موجود نيست و ورود وايمكس و ايجاد فضاي رقابتي به گفته دست‌اندركاران در نهايت منجر به افزايش كيفيت خواهد شد.
كافي با بيان اين كه فعاليت تنها سه شركت داراي مجوز وايمكس مي‌تواند فضاي ناسالم رقابتي ايجاد كند، تصريح كرد: اپراتورهاي وايمكس بايد طوري باشند كه هر شركتي به آن مراجعه كند بتواند از بستر فراهم شده براي ارائه سرويس‌هاي مبتني بر وايمكس استفاده كنند و اينگونه نباشد كه سه اپراتور شخصا به كاربران نهايي سرويس دهند زيرا اين امكان‌پذير نيست بلكه بايد نحوه تعامل اين سه اپراتور با شركت‌هاي ديگر كاملا مشخص باشد تا رقابت ناعادلانه‌اي پيش نيايد
.
وايمكس چيست؟

وايمكس سرويسي است كه بيش‌تر براي اماكني مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه امكان بهره‌مندي از سرويس ADSL را ندارند. اين سرويس به دليل جوان بودن در جهان هم خيلي عموميت نيافته و عمدتا براي كاربري اينترنت از
ADSL استفاده مي‌شود.

مشكلات ارتباطي دليلي براي استقبال از وايمكس
مدير يك شركت اينترنتي در پيش‌بيني خود از ميزان استقبال از سرويس وايمكس خاطر نشان كرد: از آنجا كه ما مشكلات ارتباطي و زيرساختي داريم سرويس‌هاي وايمكس حتما مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ارائه سرويس‌هاي وايمكس و ADSL هيچ تداخلي با هم ندارند و با ورود وايمكس، ADSL فروش خود را خواهد داشت.
ناصرعلي سعادت افزود: همان طور كه در برخي شركت‌ها از سرويس WIFI به عنوان كمك استفاده مي‌گيرند؛ وايمكس نيز مي‌تواند در كنار ADSL قرار بگيرد و حتي در مواردي كه امكان بهره‌مندي از فيبر نوري و كابل كشي نيست مورد استفاده باشد اما اينكه جايگزين ADSL شود امكان‌پذير نيست حداقل در حال حاضر اين اتفاق نخواهد افتاد.
اين كارشناس با اشاره به پروانه وايمكس و مفاد آن تصريح كرد: شركت‌هاي مجري پروژه وايمكس بر طبق پروانه اجراي كار، اجازه ارائه سرويس در حال حركت را ندارند و تنها قادر خواهند بود براي سرويس‌هاي ثابت امكانات وايمكس را ارائه دهند.
سرويس وايمكس در حوزه رقابتي، رقيب سرويس‌هاي نسل سوم در موبايل دانسته مي‌شود و اگر بنا به نگاه رقابتي ورود وايمكس به عرصه ارتباطات و اطلاعات باشد، وايمكس رقيب سرويس‌هاي 3G موبايل است كه البته تا زماني كه اجازه ارائه سرويس‌هاي در حال حركت را ندارد، نيز اين موضوع چندان مطرح نيست بنابراين مقايسه وايمكس با ADSL اشتباه است.
كاربري صحيح وايمكس در سرويس‌هاي در حال حركت معنا پيدا مي‌كند علاوه بر اين كه در جايي قابليت استفاده دارد كه ارتباط سيم، شبكه‌هاي سيمي و فيبر نوري وجود ندارد و استفاده از وايمكس راحت‌تر است
.
وايمكس برآورنده نيازهاي كاربران؟

وايمكس همچنين مي‌تواند با توجه به قابليت سرويس‌هايي كه ارائه مي‌دهد نيازهاي كاربران اينترنت را برآورده سازد و درصورت ارائه تمام سرويس‌هاي مبتني بر وايمكس رضايت مشتريان را در پي خواهد داشت.
حميد فروزنده - مدير يك شركت اينترنتي - وايمكس را نسبت به اينترنت پرسرعت (ADSL) سرويس كاملتري دانسته و معتقد است بسياري از مراكز ارائه ADSL به دليل پربودن پورت‌ها قادر به پاسخ به درخواست متقاضيان نيستند و علاوه بر نبودن فضاي خالي براي نصب ADSL در برخي مراكز، موانع فني همچون اشكالاتي كه به دليل كابل‌هاي نوري وجود دارد و امكان پياده‌سازي ADSL روي اين كابل‌ها نيست از ديگر ناتواني‌ها در ارائه ADSL است كه وايمكس اين مشكلات را نخواهد داشت.
به نظر مي‌رسد با توجه به ورود وايمكس به بازار اينترنت كشور شركت‌هاي PAP بايد مشكلات خود براي ارائه ADSL را حل كنند؛ در برخي كشورهاي جهان با آمدن ADSL، اينترنت دايل‌آپ بازار خود را از دست داد و تنها اين سرويس در صورت نبود امكان ارائه اينترنت پرسرعت در اختيار متقاضي قرار مي‌گيرد. قطعا با آمدن وايمكس اين سرنوشت در انتظار ADSL
خواهد بود و اين دور از ذهن نيست.

0 نظرهای شما: