آمار واقعي مبتلايان به ويروس ايدز در ايران بالاي 100 هزار نفر است

نائب رئيس كميسيون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با فارس:
آمار واقعي مبتلايان به ويروس ايدز در ايران
بالاي 100 هزار نفر است


خبرگزاري فارس: نائب رئيس كميسيون بهداشت مجلس گفت: وزارت بهداشت آخرين آمار مبتلايان به ويروس ايدز در كشور را 20 هزار نفر اعلام كرده است اما طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني تعداد واقعي مبتلايان به اين ويروس در كشور را بايد 5 تا 7 برابر اين ميزان يعني بيش از 100 هزار نفر برآورد كرد
. حسين علي شهرياري در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: وزارت بهداشت يكسري كارهايي را براي كنترل بيماري ايدز در كشور انجام داده است اما تاكنون گزارش دقيق و كاملي را از وضعيت اين بيماري در كشور حتي به مجلس نيز ارائه نكرده است كه بر اساس آن بتوان درباه وضعيت واقعي اين بيماري در كشور اظهار نظر كرد. وي ادامه داد:‌ به نظر مي‌رسد اطلاع رساني و تبليغات براي آموزش جامعه درباره بيماري ايدز بسيار ضعيف است و هنوز جاي كار زيادي وجود دارد در غير اين صورت بايد گفت وضعيت بسيار خوب است و بيماري در جامعه كنترل شده است كه اطلاع رساني ضعيفي مي‌بينيم در حالي كه واقعيت اين نيست، ‌بنابراين اميدواريم وزارت بهداشت هر چه زودتر گزارش جامع و دقيقي در اين باره به كميسيون بهداشت مجلس ارائه كند تا در صورت لزوم مجلس نيز براي حمايت از طرح‌هاي وزارت بهداشت براي كنترل اين بيماري همكاري كند.
شهرياري گفت: ما آمار دقيقي درباره وضعيت واقعي بيماري ايدز در كشور نداريم، افراد زيادي به خصوص گروه‌هاي جوان در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. افراد مبتلا به اين بيماري نيز از ترس از دست دادن موقعيت، شغل و جايگاه خود و طرد از جامعه معمولاً بيماري خود را اطلاع نمي‌دهند، بسياري از آنان نيز حتي خودشان از بيماري و ابتلا به ويروس ايدز آگاه نيستند به همين علت به راحتي ممكن است بيماري را از طريق دندانپزشكي يا طرق ديگر به ديگران انتقال دهند.
وي ادامه داد:‌ اطلاع رساني و آموزش درباره انتقال ويروس ايدز بايد از سطح دبيرستان و به صورت چهره به چهره بدون هر گونه پرده پوشي در جامعه انجام شود، در عين حال گر چه اقداماتي براي كنترل اين بيماري در بين معتادان تزريقي انجام شده است اما گروه ديگري كه افراد روسپي هستند، تحت هيچ نظارت و آموزشي نيستند و به راحتي مي‌توانند اين بيماري را به ديگران منتقل كنند، زيرا اين گونه اعمال معمولاً به صورت مخفيانه انجام مي‌شود چون هيچ مركز رسمي براي آنها وجود ندارد.
نائب رئيس كميسيون بهداشت مجلس اضافه كرد:‌ وزارت بهداشت اعلام كرده است كه تاكنون 20 هزار و 130 نفر در كشور به ويروس ايدز مبتلا شده‌اند اما بر اساس فرمولي كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده بايد آمار رسمي را در عدد 5، 6 تا 7 ضرب كنيم تا آمار احتمالي واقعي مبتلايان به اين ويروس به دست آيد، بنابراين حداقل 100 هزار نفر در كشور به اين ويروس مبتلا هستند كه بيش از 80 هزار نفر آنها ناشناخته و ناقل اين ويروس هستند.
شهرياري گفت:‌ انكار ايدز يكي از عوامل مهم پنهان ماندن اين پديده در كشور است زيرا افراد مبتلا به اين بيماري كه به خصوص از طريق روابط جنسي مبتلا شده‌اند هم از نطر شرعي و اعتقادي و هم از نظر عرفي و اجتماعي در جامعه مشكل پيدا مي‌كنند بنابراين بايد با آموزش و اطلاع رساني درست شرايطي را فراهم كرد، كه اين افراد بيماري خود را پنهان نكنند اما متأسفانه آموزش و پيشگيري از اين بيماري در جامعه ما ضعيف است.

0 نظرهای شما: