باهشدارنسبت به كاهش سن ابتلابه ايدزدر كشور؛

باهشدارنسبت به كاهش سن ابتلابه ايدزدر كشور؛
عضوكميته مراقبت ودرمان ايدز خبرداد
افزايش ابتلاي زنان به ايدز
تغييراپيدميولوژيكHIV‌ازاعتياد تزريقي به روابط جنسي -


1388/09/08 11-29-2009 12:38:43
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
عضو كميته مراقبت و درمان ايدز وزارت بهداشت در آستانه فرا رسيدن روز جهاني ايدز، با هشدار نسبت به كاهش سن ابتلا به HIV در كشور و همچنين افزايش ميزان ابتلاي زنان، گفت: پرداختن به آموزش بهداشت جنسي به ويژه در ميان جوانان بسيار حائز اهميت است.
دكتر مرداني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا با اشاره به تاريخچه بروز نخستين مورد مثبت ايدز در ايران، گفت: نخستين مورد ايدز در كشور در سال 1365 و در كودك مبتلا به هموفيلي شناسايي شد. از آن زمان كميته كشوري HIV/AIDS آغاز به كار كرد و تمام مسائل پيشگيري و درمان ايدز را تحت پوشش قرار داد.
وي با استناد به آمار جمع آوري شده از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور گفت: تا اول مهر 88 در مجموع 20 هزار و 130 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS (افرادي كه ويروس اين بيماري وارد بدنشان شده است)، در كشور شناسايي شده‌اند كه از اين تعداد تاكنون دو هزار و 97 نفر مبتلا به ايدز تمام عيار شناسايي شده و سه هزار و 409 نفر نيز به دليل اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند.
مرداني ادامه داد: علل ابتلا به HIV در بين كل مواردي كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسايل مشترك در مصرف كنندگان مواد (4/69 درصد) رابطه جنسي (5/8 درصد)، دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني (2/1 درصد) و انتقال از مادر به كودك (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در9/19 درصد از اين گروه نامشخص مانده است. اما اعتقاد بر آن است كه اين درصد به علت حجب و حيا، رابطه جنسي را كتمان مي‌كنند؛ بنابراين مي‌توان گفت كه نزديك 27 تا 28 درصد موارد ايدز ممكن است به دليل روابط جنسي باشد.

9/37 درصد مبتلايان در گروه‌ سني 25 تا 34 سال قرار دارند

وي تغييرات اپيدميولوژيك انتقال بيماري ايدز را از مسائل مهم اين بيماري عنوان كرد و گفت: شروع اين بيماري در كشور به دنبال تزريق خون و فراورده‌هاي خوني در بيماران بود كه بعد از آن اين مورد به تزريق با وسايل مشترك تغيير يافت.
به گفته دكتر مرداني، در چند سال اخير سن ابتلا به HIV‌ در كشور پايين آمده است به نحوي كه 9/37 درصد مبتلايان در گروه‌ سني 25 تا 34 سال قرار دارند.
دكترمرداني با بيان اينكه ميزان ابتلاي زنان به اين بيماري نيز بالاتر رفته و در ميان زنان جوان، دختران نسبت به اين بيماري آسيب پذيرتر شد‌ه‌اند، ادامه داد كه اين امر نشان از تغيير اپيدميولوژيك HIV‌ از اعتياد تزريقي به رابطه جنسي است؛ بنابراين پرداختن به آموزش جنسي بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه 10 سال گذشته اولويت ايدز، كاهش آسيب در معتادان تزريقي بود، اما اكنون بايد اولويت‌ها به سمت آموزش گروه‌هاي در معرض خطر به ويژه جوان‌ها در روابط جنسي باشد.
وي در مقايسه آمار مبتلايان به ايدز در سال جاري با سال گذشته گفت: در مقايسه اين آمار با مواردي كه ابتلاي آنان در سال 1387 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 6/76 درصد، رابطه جنسي 3/13 درصد، انتقال از مادر مبتلا به كودك 8/0 درصد را تشكيل داده است. در 3/9 درصد از موارد شناسايي شده در اين سال، راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني نيز گزارش نشده كه اين امر نشان از حساسيت سازمان انتقال خون نسبت به سلامت خون‌هاست.
دكتر مرداني در ادامه با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در دنيا در رابطه با درمان ايدز، گفت:‌ بنابراين اگر يك بيمار مبتلا به ايدز از عفونت‌هاي فرصت طلب و سرطان‌ها فوت نكند، معمولا از طول عمر طبيعي برخوردار خواهد بود. افزايش طول عمر و اميد به زندگي مبتلايان به ايدز در دنيا مرهون داروهاي ضد ايدز در جهان است. اين داروها در ايران نيز به رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد
.
درمان‌هاي ايدز در كشور از استانداردهاي بين المللي برخوردار است

عضو كميته مراقبت و درمان ايدز به بيماران مبتلا به ايدز توصيه كرد كه از مصرف داروهاي ضد ويروس غافل نشوند.
دكتر مرداني در پايان به ايسنا گفت: خوشبختانه درمان‌هاي ايدز كه اكنون در ايران صورت مي‌گيرد از استانداردهاي بين المللي برخوردار است و از داروهايي در اين زمينه استفاده مي‌شود كه در اغلب كشورهاي دنيا به كار گرفته مي‌شود.

0 نظرهای شما: