سلطانيه در شوراي حكام:

سلطانيه در شوراي حكام:
آژانس مباحث فرساينده درباره ايران را متوقف كند
گزارش مديركل در تعارض با وظيفه اساسنامه‌اي آژانس است


1388/09/06 11-27-2009 14:49:17 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
علي‌اصغر سلطانيه در سخناني در آخرين نشست شوراي حكام در سال ‌٢٠٠٩ با انتقاد از نحوه تدوين گزارش مديركل آژانس درباره فعاليت‌ها و برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران گفت: اين گزارش در تعارض با وظيفه اساسنامه‌اي آژانس حاوي جزئيات محرمانه بسيار گسترده فني است كه ابهامات و سردرگمي‌هاي زيادي را براي خوانندگان مختلف، ديپلمات‌ها و عموم به طور كلي ايجاد كرده است.

دبيرخانه وظيفه ندارد كه از اظهارات توصيفي استفاده كند و به اظهار خرسندي يا تاسف بپردازد، بلكه بايد صرفا واقعيت‌هاي ميداني به دست آمده توسط بازرسان را گزارش دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن كامل سخنان نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شرح زير است:
«بنام خداوند بخشنده مهربان
آقاي رئيس،
در آغاز مايلم تا صادقانه به شما تبريك بگويم و بهترين‌ها را برايتان آرزو كنم و به شما همكاري كامل خود را اطمينان دهم. من مايلم تا قدرداني دولتم را به خاطر حمايت ارزشمند جنبش عدم تعهد همانطور كه در بيانيه‌اي كه سفير محترم مصر قرائت نمود بدان تصريح شد، اعلام نمايم.
گزارش مدير كل بار ديگر به ماهيت صلح آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران اذعان نمود. آژانس توانسته است عدم انحراف فعاليتهاي و مواد هسته‌يي ايران را راستي آزمايي نمايد. اين گزارش ثابت مي نمايد كه تمام فعاليت‌ها و تاسيسات هسته‌يي ايران تحت نظارت كامل آژانس قرار دارند.
بار ديگر شوراي حكام به خاطر انگيزه‌هاي سياسي تعداد معدودي كشور به موضوع اجراي پادمان در ايران مي پردازد. تحت بهانه موضوع ايران آنها در پي تغيير وظيفه توسعه‌اي آژانس كه ستون اصلي اساسنامه‌اي آن مي باشد به يك رهيافت نگهباني و نظارتي انتظامي هستند.
اجازه دهيد تا يك سوال بسيار ساده مطرح نمايم، علي رغم اين واقعيت كه ايران به طور كامل NPT را اجرا مي كند، اگر ايران عضو NPT‌ نبود وضعيت الان چگونه بود؟
نه تنها يقينا با چنين چالشي در آژانس و شوراي امنيت مواجه نمي‌شد، بلكه همان كشورهايي كه موانع ايجاد كرده‌اند و قطعنامه و تحريم تحميل كرده‌اند با آغوش باز با ايران همكاري‌هاي هسته‌يي مي‌كردند.
آقاي رئيس،
اجازه دهيد تا گزارش مديركل آژانس را بررسي نمايم و ارزيابي و نگراني‌هايمان را مستند كنم.
ملاحظات كلي:
‌١- اين گزارش در تعارض با وظيفه اساسنامه‌اي آژانس حاوي جزئيات محرمانه بسيار گسترده فني مي‌باشد كه ابهامات و سردرگمي‌هاي زيادي را براي خوانندگان مختلف، ديپلمات‌ها و عموم به طور كلي ايجاد كرده است.
‌٢- انتظار اين است كه گزارش نتيجه راستي آزمايي را منعكس نمايد. آن بايد اصولا گزارش نمايد كه آيا بازرسان توانسته‌اند راستي آزمايي را انجام دهند يا خير، اگر توانسته‌اند آيا يافته‌هايشان مطابق با اظهارات ايران است يا خير. دبيرخانه وظيفه ندارد كه از اظهارات توصيفي استفاده نمايد و به اظهار خرسندي يا تاسف بپردازد و بايد صرفا واقعيت‌هاي ميداني بدست آمده را گزارش دهد.
هيچ دليل منطقي و قانوني براي تعليق غني‌سازي و رآكتور آب سنگين كه مطابق با اساسنامه آژانس و NPT است وجود ندارد
ملاحظات خاص:
‌١- تعليق: غني سازي اورانيوم و راكتور آب سنگين تعليق نشده‌اند، چرا كه هيچ دليل منطقي و قانوني براي تعليق اين فعاليت‌هاي صلح آميز كه مطابق با اساسنامه آژانس و NPT و تحت نظارت آژانس صورت مي گيرند وجود ندارد، به هر صورت لازم است يادآوري شود كه ايران بيش از دو سال و نيم به صورت داوطلبانه به عنوان اقدامي داوطلبانه و غير الزام آور حقوقي تعليق نمود.
‌٢- پروتكل الحاقي: پروتكل الحاقي يك سند الزام آور حقوقي نيست و ماهيت داوطلبانه دارد. اما بايد خاطرنشان ساخت كه ايران پروتكل را بيش از دو سال و نيم به صورت داوطلبانه و به عنوان اقدامي اعتمادساز اجرا نمود.
‌٣- كد اصلاح شده ‌٣/١ ترتيبات فرعي: ايران به طور داوطلبانه كد ‌٣/١ را از سال ‌٢٠٠٣اجرا نمود، اما به خاطر قطعنامه غير‌قانوني شوراي امنيت عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح آميز ايران اجراي كد ‌٣/١ تعليق شد. اگر چه ايران هم اكنون كد ‌٣/١ ترتيبات فرعي را اجرا مي كند.
بر اساس برنامه عمل توافق شده، انتظار است آژانس اعلام كند پادمان در ايران بايد به صورت عادي درآيد
‌٤- مطالعات ادعايي: هيچوقت دريافت آژانس و ايران اين نبوده است كه موضوع به اصطلاح «مطالعات ادعايي» كه به طور خلاصه در بخش ‌٣(INFCIRC/‌٧١١) به آن اشاره شده است، به عنوان موضوع باقيمانده مطرح شود. با اين وجود اگر موضوع به اصطلاح مطالعات ادعايي موضوع باقيمانده بود، ايران و آژانس بايد به تدوين و توافق بر سر چگونگي رسيدگي به آن مي نمودند، همانطور كه براي شش موضوع باقيمانده چنين كردند. بر اساس برنامه عمل آژانس ملزم بود كه تمام اسناد را به ايران ارايه دهد و ايران صرفا پس از آن بايستي «ارزيابي خود را به آژانس در مورد آنها ارايه دهد». هيچ ملاقات، نشست، مصاحبه شخصي، نمونه برداري، براي رسيدگي به اين موضوع پيش‌بيني نشده بود. علي رغم همه اينها و بر اساس نيت صادقانه و بر پايه روح همكاري، ايران فراتر از تفاهم صورت گرفته رفت و با برگزاري گفت‌وگو با آژانس، ارايه اسناد مثبته لازم و ارايه ارزيابي‌اش به آژانس موافقت نمود. جمهوري اسلامي ايران به طور كامل وظايف توافق شده بر اساس برنامه عمل را به انجام رساند. با توجه به موارد فوق الذكر ايران بر اين عقيده است كه موضوع هسته‌يي‌اش در آژانس به سرانجام رسيده و عادي شده است. از اين رو بر اساس برنامه عمل (INFCIRC/‌٧١١) توافق شده از آژانس انتظار مي‌رود كه اعلام نمايد كه پادمان در ايران بايد به صورت عادي در آيد.
تاسيسات فوردو، اضطراري و پشتيبان براي تاسيسات نطنز است كه در معرض تهديدات مداوم نظامي قرار دارد
‌٥- سايت فوردو: ايران موظف است كه ‌١٨٠ روز قبل از وارد نمودن مواد هسته‌يي به تاسيسات آن را اظهار نمايد. با اين وجود ايران به طور داوطلبانه ‌١٨ ماه زود تر از وارد نمودن مواد هسته‌يي به سايت آن را به آژانس اطلاع داد. علاوه بر آن ايران طي ‌٤ روز بازرسي از ‌٢٥ تا ‌٢٨ اكتبر ‌٢٠٠٩ پرسشنامه اطلاعات طراحي را ارايه داد و دسترسي نامحدود به اين تاسيسات فراهم ساخت، نشست‌هايي برگزار نمود و اطلاعات مشروحي را ارايه داد، اجازه داد تا نمونه‌برداري‌ها و عكس‌برداري رفرنس صورت گيرد. هفته گذشته به بازرسان دسترسي به سايت براي انجام راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي، داده شد. رئيس تيم بازرسي ماموريت‌شان را موفقيت‌آميز ارزيابي نمود و هم در ايران در هنگام پايان بازرسي و هم در خلال گزارش فني هفته پيش در اينجا در وين از همكاري فعالانه ايران و ارايه دسترسي نامحدود به سايت قدرداني نمود. مدير كل به وضوح گزارش نمود كه « آژانس تاييد نمود كه اين كارخانه مطابق با اطلاعات طراحي ارايه شده توسط ايران بود». من بايد خاطرنشان سازم كه فلسفه وجودي اين سايت، به عنوان تاسيسات غني سازي اضطراري و پشتيبان براي تاسيسات نطنز اصولا به دليل اين واقعيت است كه تاسيسات هسته‌يي در معرض تهديدات مداوم حملات نظامي قرار داشتند، از اين رو از آژانس خواسته مي شود كه از هرگونه اطلاعات ارايه شده در خلال بازرسي با نهايت هشياري و دقت مراقبت نموده و از هرگونه پيامدهاي امنيتي جلوگيري نمايد، واقعيتي كه متاسفانه توسط آژانس تاكنون رعايت نشده است.
آژانس و طرف‌هاي مرتبط براي تامين سوخت رآكتور تهران بدون تاخير بيشتر به مذاكرات فني برگردند
ايران بايد تضمين‌هاي محكم و عيني براي دريافت سوخت داشته باشد، در غير اين صورت ديگر گزينه‌ها را بررسي مي‌كند.
آقاي رئيس،
با پوزش از شما مي‌خواهم كه وقت بيشتري براي روشن سازي درمورد موضوع تامين سوخت راكتور تحقيقاتي تهران داشته باشم:
‌١. آژانس بايد مبادله اطلاعات و مواد هسته‌يي ميان اعضا براي اهداف صلح آميز را تسهيل نمايد.
‌٢. كشورهاي عضو، به ويژه اعضاي NPT بر اساس ماده ‌٤ معاهده «تعهد» دارند كه در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي همكاري نمايند.
‌٣. درخواست سوخت براي راكتور تحقيقاتي تهران در ‌٢ ژوئن ‌٢٠٠٩ به مدير كل داده شد. اين راكتور يك راكتور تحقيقاتي ‌٥ مگاواتي آب سبك است كه به توليد راديوايزوتوپ براي اهداف پزشكي مي پردازد.
‌٤. در خلال نشست ‌٥٣ كنفرانس عمومي مديركل به رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اطلاع داد كه روسيه و آمريكا آمادگي خود را براي تامين سوخت اعلام كرده‌اند. يك برگه سند غير رسمي در اين مورد تحويل داده شد. اين سند پيشنهاد مي نمود كه براي تامين سوخت مورد نياز ميزان برابري اورانيوم از اورانيوم با غناي پايين توليد شده در ايران براي غني سازي بيشتر به روسيه فرستاده شود. اين مطابق با رويه عادي كه مبلغ پرداخت مي‌شود و در مقابل آن سوخت گرفته مي شود، نبود.
‌٥. با اين وجود براي ايجاد فضاي همكاري فني و براي دادن فرصتي به طرف‌هاي ذيعلاقه براي اصلاح رفتارهاي نامناسب گذشته شان، همچون تبعيض و سياست‌هاي با استاندارد دوگانه، جمهوري اسلامي ايران ضمن مطرح نمودن ملاحظات اقتصادي و تجاري خود، از آن پيشنهاد استقبال نمود. از آنها انتظار مي‌رفت كه از اين فرصت استفاده نموده و به تامين سوخت براي اين هدف بشردوستانه بپردازند.
‌٦. بر اساس رهيافت مثبت فوق الذكر، تيم كارشناسي جمهوري اسلامي ايران در مذاكراتي كه از ‌١٩ تا ‌٢١ اكتبر ‌٢٠٠٩برگزار شد با روح همكاري و با اختيارات كامل براي نهايي نمودن يك توافق بر اساس مذاكرات موفق، شركت نمود. لازم است تاكيد نمايم كه اين پروسه هيچ ارتباطي به مذاكرات به اصطلاح ‌١+5 ندارد، چرا كه صرفا به پروژه فني در چهارچوب آژانس مي پردازد، نه مسائل سياسي.
‌٧. اگرچه ملاقات سازنده بود و مديركل حد اكثر تلاش خود را به عمل آورد، كه من به خاطر آن از وي قدرداني مي نمايم، اما اجماع حاصل نشد.
‌٨. همانطور كه من بعد از اولين دور گفت‌وگوها اعلام نمودم، جمهوري اسلامي ايران آماده است (بود) تا در دومين نشست در اولين فرصت ممكن با رهيافت مثبت با هدف لحاظ نگراني‌هاي فني و اقتصادي اش به ويژه با توجه به كاهش اعتماد به خاطر رفتارهاي گذشته، تضمين تامين سوخت، شركت نمايد. اما متاسفانه دور دوم نشست‌ها توسط ديگر طرف‌ها تشكيل نشده است.
‌٩. زمان براي ما از اهميت اساسي برخوردار است، چرا كه سوخت كنوني راكتور تحقيقاتي تهران رو به اتمام است، و حدود ‌٢٠٠ بيمارستان كه راديوداروها را دريافت مي كنند با مشكلات زياد انساني مواجه خواهند شد. از اين رو من از آژانس و طرف‌هاي مرتبط انتظار دارم كه بدون تاخير بيشتر به مذاكرات فني برگردند.
‌١٠. جمهوري اسلامي ايران بايد تضمين‌هاي محكم و عيني براي دريافت سوخت راكتور داشته باشد در غير اين صورت ديگر گزينه‌ها مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
ايران يك سياست كاملا روشن هسته‌يي دارد
آژانس مباحث فرساينده و آزاردهنده سياسي در مورد فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي ايران را متوقف سازد
آقاي رئيس،
در پايان بايستي ثبت نمايم كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مسئول، يك سياست كاملا روشن هسته‌يي دارد. سلاح‌هاي هسته‌يي را محكوم مي كند و خواستار «دنياي عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي» مي باشد. بر حق غير قابل انكار همه كشورها براي بهره مندي از استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته‌يي بدون هيچگونه تبعيضي تاكيد مي كند. آژانس بايد بلافاصله مباحث با انگيزه‌هاي سياسي، همچون مباحث فرساينده و آزاردهنده سياسي در مورد فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي ايران را متوقف سازد، مباحثي كه هم اكنون ماهيت فني آژانس و اعتماد و اطمينان متقابل ميان اعضا و دبيرخانه را به مخاطره افكنده است.
قدرداني از خدمات ‌١٢ساله البرادعي
انتظار از آمانو براي تقويت همكاري‌هاي فني ميان اعضا و آژانس
آقاي رئيس، هيات‌هاي محترم،
آخرين، اما نه كم اهميت‌ترين موضوع نيز ابراز قدرداني از تلاش‌هاي دكتر البرادعي طي دوره ‌١٢ ساله خدمتش است. براي مديركل جديدمان جناب آقاي آمانو در چالش‌هاي پيش رو با انتظار بالاي كشورهاي عضو از ايشان براي تقويت ستون اصلي آژانس كه همكاري‌هاي فني مي باشد، و قطبي زدايي از اين سازمان فني، و عملكرد بسيار اساسي به عنوان خادم بين المللي به گونه‌اي بي‌طرفانه و با مقاومت در برابر فشارهاي سياسي، صادقانه آرزوي موفقيت مي نمايم. من همكاري كامل كشورم را با آقاي آمانو اعلام مي نمايم.»


0 نظرهای شما: