قطعنامه‌ شوراي حكام عليه ايران بدون اجماع به تصويب رسيد

قطعنامه‌ شوراي حكام عليه ايران بدون اجماع به تصويب رسيد
1388/09/06 11-27-2009 14:59:28 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
آسوشيتدپرس گزارش داد كه اكثر كشورهاي عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به انتقاد از ايران به خاطر برنامه‌ي هسته‌اي‌اش راي دادند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ديپلمات‌هايي كه در داخل جلسه‌ي امروز شوراي حكام حضور داشتند گفتند كه بيست و پنج كشور از سي‌ و چهار كشور حاضر در اين نشست به نفع قطعنامه‌اي كه تحت حمايت آمريكا، روسيه، چين، انگليسف فرانسه و آلمان قرار دارد راي دادند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس اين قطعنامه ايران را به خاطر آنچه بي‌اعتنايي به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و خودداري از توقف غني‌سازي اورانيوم خوانده شد سرزنش مي‌كند.
اين قطعنامه علاوه بر آن از ايران به خاطر آنچه ساخت پنهاني دومين مركز غني‌سازي اورانيوم ايران خوانده شد انتقاد كرده و از تهران مي‌خواهد كه بلافاصله ساخت اين مركز را متوقف كند.
در اين قطعنامه ادعا شده است كه آژانس نمي‌تواند تاييد كند كه برنامه هسته‌يي ايران صرفا براي كاربردهاي صلح‌آميز است.
اين قطعنامه بدون توجه به تاكيد ايران بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش "نگراني جدي" را نسبت به اينكه ايران ممكن است يك برنامه هسته‌يي نظامي را پنهان كرده باشد ابراز مي‌دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر اين قطعنامه با 25 راي مثبت، 3 راي منفي و شش راي ممتنع تصويب شد.
روسيه و چين در اقدامي نادر از اين قطعنامه حمايت كردند، اما هنوز مشخص نيست آيا اين اقدام موجب حمايت روسيه و چين از تحريم‌هايي كه كشورهاي غربي احتمالا بعدها در صدد اعمال آن عليه ايران برخواهند آمد خواهد شد يا خير.
اكثر كشورهاي در حال توسعه با اين اقدام مخالفت كرده و گفتند كه اين اقدام تحريك كننده بوده و نتايج عكس خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، در حالي كشورهاي 1+5 اقدام به تهيه و تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي حكام كردند كه البرادعي در گزارش نوامبر خود اعلام كرد كه آژانس به راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران ادامه مي‌دهد.
البرادعي در پاراگراف سه تاييد مي‌كند كه كليه مواد هسته‌اي در كارخانه صنعتي نطنز (شامل تزريق، محصول و دورريز) علاوه بر همه زنجيره‌هاي نصب شده (سانتريفيوژ) و ايستگاه‌هاي تزريق و خروجي مواد، همگي تحت نظارت و كنترل دوربين‌ها و بازرسان آژانس مي‌باشند و برنامه بازرسي بعدي براي انجام راستي‌آزمايي فيزيكي مواد در نطنز، براي ‌22 تا ‌30 نوامبر برنامه‌ريزي شده است و مورد توافق قرار گرفته است.
هم‌چنين در پاراگراف پنج اعلام مي‌كند، مواد هسته‌اي در كارخانه نيمه صنعتي نطنز، علاوه بر مناطق زنجيره‌هاي سانتريفيوژ و تزريق و خروجي مواد تحت نظارت و كنترل بازرسان و دوربين‌هاي آژانس مي‌باشد.
آژانس در پاراگراف 10 گزارش تاييد مي‌كند كه اطلاعات طراحي سايت فردو كه توسط ايران ارائه شده است با آنچه در سايت توسط بازرسان مشاهده گرديده مطابقت دارد. با توافق ايران زمان بازرسي بعدي از سايت براي پايان نوامبر برنامه‌ريزي شده است.
علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از تصويب قطعنامه كشورهاي 1+5 در شوراي حكام در جمع خبرنگاران گفته بود كه اين قطعنامه در روابط ايران با آژانس و كشورهاي غربي اختلال ايجاد خواهد كرد و آن را بهبود نخواهد داد.
سلطانيه گفت كه در صورتي كه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعنامه‌اي را در محكوميت برنامه هسته‌اي ايران تصويب كند، ايران همكاري خود با آژانس را به حداقل خواهد رساند.
وي گفت كه راي گيري درباره قطعنامه عليه ايران كه پس از چهار سال تكرار مي شود "به فضاي سازنده كنوني آسيب خواهد رساند و عواقب درازمدتي خواهد داشت".

0 نظرهای شما: