روابط تهران-آنکارا" در حال شکل گیری است

روابط تهران-آنکارا" در حال شکل گیری است


"پطر ایوانچنکو" در مقاله ای که توسط "سیودنیا.رو" منتشر شد، تاکید می کند که تا همین اواخر ترکیه بعنوان یکی از متفقین آمریکا و اسراییل در منطقه خاور نزدیک بشمار می رفت. اما امروز اوضاع تغییر کرده و آنکارا بازی مستقلی را آغاز نموده است.
در این مقاله تاکید شده که ادعای آنکار در نقش رهبر منطقه ای فقط به قفقاز جنوبی و یا آسیای میانه مربوط نمی شود. بعنوان مثال نفوذ ترکیه بدون تردید در خاور نزدیک هم در حال رشد است.
ترکیه امروز آمادگی خود را برای شراکت استراتژیکی با رقیب ژئوپلیتیکی همیشگی خود در منطقه یعنی ایران اعلام کرده است. این نزدیکی تا اندازه زیادی به خاطر سردی روابط میان ایران و روسیه بابت سازشکاری های مسکو با غرب در خصوص مسائل مربوط به ایران است. در این مقاله یادآوری شده است که تهران اخیرا قرارداد با روسیه در خصوص خرید ماهواره ارتباطاتی را لغو کرده است. چندی پیش از آن مقامات ایرانی از کرملین به خاطر تعویق در صدور مجموعه های پدافند موشکی "اس-300" انتقاد کردند. این در حالیست که تهران افسوس خود در خصوص شریک روسی را کاملا علنی مطرح می کند.
ایوانچنکو می نویسد، در این شرایط ایران به یافتن شریکی متناسب و جایگزین که آنکارا بعنوان نامزد ایفای نقش آن بررسی می شود، تمایل دارد. این در حالیست که اردوغان به برغم سیاست مستقل خود، نقش بزرگی در این زمینه ایفا می کند و در کل توانسته که روابط قابل قبولی با غرب پیش از هر چیز با آمریکا حفظ کند.
چرا که اهمیت ژئوپلیتیکی آنکار تا اندازه ای زیاد است که واشنگتن و بروکسل مجبورند که با استقلال عمل آن کنار بیایند.
به اعتقاد مولف مقاله، همه اینها به ایران اجازه می دهد که همچنین نقش آنکارا بعنوان میانجی در دیالوگ با اعراب سنی و از همه مهمتر با غرب را نیز بررسی کند.
وی در ادامه اشاره می کند که محور در حال تشکیل "آنکارا-تهران" به اندازه کافی خودکفا بوده و کاملا امکان پذیر است که جایی برای روسیه در آن نباشد.از قرن 17-م میلادی تا نیمه اول قرن بیستم دو امپراطوری ایران و عثمانی (ترکیه) به هیچ وجه نتوانستند که اعراب خاور نزدیک را میان خود تقسیم نمایند. حال برای آنها که کنترل بر این منطقه را از دست داده اند، بسیار راحت تر است که میان خود به توافق برسند بعلاوه که در برابر آنها می تواند دورنمای بسیار مساعد "بهر برداری مشترک" از منطقه تحت نفوذ روسیه یعنی فضای بعد از فروپاشی نیز گشوده شود. بعبارت دیگر بخشی از خاک ترکیه و ایران که زمانی از دست آنها رفته است. چه بسا که فعالیت ایران و ترکیه در جهت شمالی به طور کامل با منافع آمریکا مطابقت می کند.
در نهایت ایوانچنکو در مقاله خود می نویسد که غم انگیزتر از همه آنست که امروز ما کار زیادی نمی توانیم در برابر پیشنهادات ترکیه انجام دهیم. پیش از هر چیز به خاطر از دست دادن اعتماد ایران به مسئولین کشور ما. بدین ترتیب عقب نشینی های روسیه در برابر غرب در خصوص مسئله ایران کاملا می تواند برای کشور ما شکست عظیم ژئوپلیتیکی در جهت جنوبی را به ارمغان بیاورد.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 4 آذرماه

0 نظرهای شما: