واكنش مجلس به قطعنامه ضد ايراني شوراي حكام*

واكنش مجلس به قطعنامه ضد ايراني شوراي حكام*
دولت طرح كاهش سطح همكاري با آژانس را ارائه دهد
گفت‌وهاي ايسنا با كرمي‌راد، فلاحت‌پيشه، ابراهيمي و كوثري


1388/09/08 11-29-2009 14:26:26 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس
نمايندگان مجلس روز يكشنبه در واكنش به قطعنامه ضد ايراني شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از دولت خواستند كه طرح كاهش سطح همكاري خود با آژانس را به مجلس ارايه دهد

ه گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، متن اين بيانيه كه توسط حسن غفوري‌فرد عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي در صحن مجلس قرائت شد به شرح ذيل است:
« قطعنامه‌ي سياسي و فاقد اجماع شوراي حكام عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در حالي صادر شد كه آقاي البرادعي مديركل آژانس در گزارش اخير خود براي بيست و يكمين بار بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌ي ايران تاكيد كرد.
ملت ما ترديد ندارد كه از منظر حقوقي پرونده‌ هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران داراي هيچ‌گونه خدشه‌اي نبوده است، بلكه جا دارد هر چه سريع‌تر مسير انحرافي ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل اصلاح و به آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بازگشته و به شكل پرونده عادي درآيد.
نمايندگان ملت رشيد ايران در مجلس شوراي اسلامي يقين دارند كه اراده‌ سياسي ناشي از خواست برخي از قدرت‌هاي بزرگ و به طور مشخص ايالات متحده‌ آمريكا و انگليس سبب انحراف در مسير اين پرونده شده است. اوباما كه سخن از تغيير مي‌گفت و مي‌گويد نه تنها نتوانست كوچك‌ترين تغييري را موجب شود، بلكه با تغيير لحن جزيي هم‌چنان مسير تندروانه محافظه‌كاران افراطي حاكم بر كاخ سفيد در دوران بوش را مي‌پيمايد.
ما ضمن دوگانه و سياسي دانستن رفتار آژانس و شوراي حكام و ضمن تاكيد بر استمرار بدون وقفه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، از آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و شوراي حكام به عنوان يك نهاد تخصصي مي‌خواهيم از رفتارهاي دوگانه كه موجب خدشه جدي به اعتبار آن سازمان شده و از منظر جهانيان و افكار عمومي نشانه‌اي بر فشار قدرت‌هاي بزرگ است، دوري جويد تا افق مسير صلح مبتني بر عدالت در عرصه‌ بين‌المللي براي ملت‌هاي جهان روشن گردد.
در پايان از دولت محترم مي‌خواهيم كه با توجه به رفتارهاي خصمانه كشورهاي 1 + 5 سريعا برنامه و طرح كاهش سطح همكاري خود با آژانس را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارائه و آن كميسيون نيز طرح مزبور را به مجلس شوراي اسلامي عرضه نمايد


.قطعنامه‌ي شوراي حكام فاقد اجماع و كاملا سياسي است

همچنين پس از قرائت اين بيانيه سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه قطعنامه‌ي صادر شده از سوي شوراي حكام فاقد اجماع بوده و كاملا سياسي است، گفت: اگر آقاي اوباما بحث تغيير را مطرح مي‌كند، اولين تغيير آن است كه پرونده‌ي ايران به آژانس برگردد.
كاظم جلالي افزود: همانطور كه مي‌دانيد جمهوري اسلامي همكاري‌هاي معناداري با آژانس داشته است و همچنين البرادعي براي بيست و يكمين بار فعاليت جمهوري اسلامي را صلح‌آميز دانسته است.
نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، افزود: متاسفانه ما شاهد صدور قطعنامه‌اي از طرف شوراي حكام بوديم كه البته فاقد اجماع است و اگر به متن آن رجوع كنيم در تك تك موارد سياسي بودن آن مشخص است و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي موظف بود 180 روز قبل از شروع فعاليت هسته‌يي آن را به آژانس اعلام كند ،ايران حتي زودتر از اين موعد اين كار را انجام داده است. بنابراين بحث‌هايي كه اكنون مطرح مي‌شود و همچنين بحث تعليق هسته‌يي بحثي كاملا انحرافي است.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اين‌كه صدور اين قطعنامه‌ها كارگشا نبوده و مسير را پيچيده‌تر مي‌كند، گفت: امروز مجلس شوراي اسلامي با امضاي 236 نفر از نمايندگان در بيانيه‌اي نسبت به اين قطعنامه انتقاد كرد،زيرا اين قطعنامه تحت فشار انگليس و آمريكا صادر شده است.
جلالي گفت: همچنين در اين بيانيه از دولت خواسته شده است كه با توجه به رفتار خصمانه‌ي گروه 1 + 5، طرحي را براي كاهش روابط جمهوري اسلامي با آژانس به كميسيون امنيت و سياست خارجي ارايه كند و در مجلس اين طرح به تصويب برسد.
نماينده‌ي مردم شاهرود در خانه‌ي ملت، يادآور شد :بر اساس قواعد حقوقي بين‌المللي وقتي قراردادي منعقد مي‌شود، اين قرارداد دو بخش خواهد داشت كه يكي از آنها انجام وظايف و ديگري پيگيري روند براي رسيدن به حقوق مسلم يك كشور است، اما اگر قرار شود حقوق يك كشور ناديده گرفته شود و تنها مواردي را به آن كشور تكليف كنند، طبيعتا اساس همكاري زير سوال مي‌رود.
وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي با آژانس همكاري مي‌كند تا از حقوق خود براي ان. پي. تي. استفاده كند و همانطور كه مدير كل آژانس براي بيست و يكمين بار اعلام كرد فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران صلح‌آميز است. لذا دليلي براي صدور قطعنامه از سوي شوراي حكام نبود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: علي‌رغم شعار تغيير كه از سوي كشورها مطرح شده، تغييري در روند بررسي پرونده‌ي ايران صورت نگرفته است.
جلالي گفت: همچنين اوباما كه سخن از تغيير مي‌گويد از نظر ايران تغييري در رفتارهاي آمريكا صورت نگرفته و تغيير كلمه قابل قبول نيست؛ زيرا ما امروز نيز شاهد همان رفتار افراطي دوران بوش هستيم كه ادامه پيدا كرده است
.
ايران به هيچ‌وجه فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را تعليق نمي‌كند

محمد كرمي‌راد، عضو هيات رييسه‌ كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز به ايسنا گفت: ايران به هيچ‌وجه فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را تعليق نمي‌كند و حتي ممكن است در همكاري‌هايش با آژانس نيز تجديدنظر كند.
نماينده‌ مردم كرمانشاه در خانه‌ ملت، در پاسخ به پرسشي در مورد واكنش مجلس و كميسيون امنيت ملي در مورد قطعنامه‌ اخير آژانس، اظهار داشت: در اين راستا از مسوولين ذيربط دعوت به عمل مي‌آيد تا به صورت پخته‌تر بحث‌ها دنبال شود و راهبرد اصلي در اين خصوص در شوراي عالي امنيت ملي تدوين شود.
وي اضافه كرد: مجلس مي‌تواند از ابزارهاي قانوني خود در اين مورد نيز استفاده كند.
كرمي‌راد شكست آمريكا و شخص اوباما در قضيه «فردو» را از عوامل طرح و تصويب اين قطعنامه عنوان كرد و گفت: هر گونه تحريمي عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران نتيجه‌بخش نخواهد بود و به هر ميزان كه آنها تهديدات را بالاتر ببرند، تدبير ايران نيز قوي‌تر خواهد شد
.
ايران بايد در قبال آژانس مواضع تندي اتخاذ كند

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه،عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت‌و گو با ايسنا اظهار داشت:‌ قطعنامه اخير آژانس در جهت تضعيف فعاليت هسته‌يي ايران صادر شده است، در واقع قدرت‌هاي غربي تلاش مي‌كنند القاء نمايند كه ايران از صلاحيت لازم براي داشتن فناوري هسته‌يي برخوردار نيست، در حالي كه ايران بيش از هر كشوري استحقاق دستيابي به اين فناوري را دارد.
نماينده مردم اسلام‌آباد غرب ، درباره صدور قطعنامه از سوي شوراي حكام عليه برنامه هسته‌يي ايران گفت: قطعنامه بايد بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صادر شود، ‌گزارشي كه آژانس صادر كرد نشان دهنده عدم تخلف ايران بوده، ولي قطعنامه صادر شده قطعنامه تحريمي عليه ايران است كه يك سري موضع‌گيري‌هاي كشورهاي غربي را به همره دارد.
وي در ادامه اظهاراتش اضافه كرد: شوراي حكام بيش از اين‌كه به گزارش آژانس توجه داشته باشد، ‌بيشتر اهداف سياسي و نظرات كشورهاي غربي را مورد توجه قرار داده است،‌ در واقع قدرت‌هاي غربي سعي مي‌كنند كه برنامه هسته‌يي ايران را نامطمئن نشان دهند، و هدف آنها اين است كه زمينه صدور قطعنامه‌هاي ديگر در شوراي امنيت عليه ايران را مهيا سازند.
اين نماينده مجلس درباره واكنش ايران عليه صدور قطعنامه ادامه داد:‌ ايران حق دارد مواضع تندي در قبال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اتخاذ كند، چون ايران از آژانس انتظار داشت كه مانع اعمال نگاه سياسي گروه 1+5 و شوراي امنيت، عليه برنامه هسته‌يي ايران شود، به هر حال انتظار مي‌رفت كه محمد البرادعي در آخرين روزهاي تصدي خود به عنوان مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از شوراي امنيت بخواهد كه پرونده هسته‌يي ايران به آژانس برگردد، اما عكس اين انتظار اتفاق افتاده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين‌كه علاوه بر وجود نگاه سياسي در گروه 1+5 و شوراي امنيت، اكنون اين نگاه بر شوراي حكام نيز حاكم است، ‌اظهار كرد: قطعنامه‌اي كه عليه ايران تصويب شده پيش‌نويس آن را گروه 1+5 تنظيم كرده است، اما با همه اين مسايل، ‌ايران مانند روال چند سال گذشته تلاش خواهد كرد كه برنامه خويش را پيش‌ برد و با ابداعات جديد در زمينه فناوري هسته‌يي پاسخ تند خود را از اين طريق به آژانس ارسال كند.
نماينده مردم اسلام‌آباد غرب با اشاره به واكنش ايران به صدور قطعنامه گفت:‌ اين عكس‌العمل تنها واكنشي است كه ايران مي‌توانست درباره اين قطعنامه از خود نشان دهد. آژانس با اين اقدامات، رابطه ايران با اين نهاد را دچار مشكل كرده است كه به همين دليل بايد آژانس در اين باره اقدامي انجام دهد.
فلاحت‌پيشه افزود: ايران حتي درباره انتقال اورانيوم نيز موضع ملايمي را اتخاذ كرده بود و به رغم اين‌كه فروش اورانيوم زير نظر آژانس به راحتي صورت مي‌گيرد، كشورهاي غربي برخورد منفي نسبت به اين مساله نشان دادند، بر همين اساس نتيجه معكوسي در اين باره به دست آمد.
وي در پايان با بيان اين‌كه بايد روابط ايران با كشورهاي ديگر بازبيني شود، گفت: بايد ديدگاه خوش‌بينانه ايران نسبت به مواضع روسيه و چين درباره برنامه هسته‌يي ايران تجديدنظر شود،‌ در مقابل درباره برخي از كشورها نگاه بدبينانه‌اي اتخاذ شده كه باعث تبديل اين كشورها به منتقدان فعاليت‌هاي ايران در صحنه بين‌المللي شده است كه در اين باره نيز بايد بازبيني شود
.
تمام فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران قانوني است

همچنين حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي،عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصريح كرد: قدرت‌هاي غربي با بكارگيري امكانات رسانه‌اي عليه ايران جوسازي مي‌كنند، اما بايد بدانند كه با جوسازي‌ها نمي‌توانند واقعيت‌ها را تغيير دهند.
نماينده مردم بيرجند در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره صدور قطعنامه شوراي حكام عليه مساله هسته‌يي ايران اظهار كرد: واقعيت امر اين است كه آمريكايي‌ا،‌انگليسي‌ها و فرانسوي‌ها در بخشي از جريانات هسته‌يي رفتاري دارند كه با هيچ مبناي سياسي و عرف بين‌الملي سازگاري ندارد، بر همين اساس اسراييل (رژيم صهيونيستي) كه داراي 20 كلاهك هسته‌يي است مورد هيچ بحث و چالشي قرار نمي‌گيرد، ولي ايران اسلامي همواره مورد حمله و هجمه آنها قرار دارد، اين موضوع در حالي است كه ايران هرگونه فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي را در چارچوب قانون انجام مي‌دهد.
وي با بيان اين‌كه ايران درفعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي تمام قوانين و مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به طور كامل جرا كرده است ، ادامه داد: اگرچه ايران اطلاعات دقيق را درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي زودتر از زمان موعد انجام داده، اما باز هم، شوراي حكام قطعنامه عليه ايران صادر مي‌كند،‌اين موضوع نشان مي‌دهد كه قطعنامه‌ها سياسي بوده و به همين دليل بي‌ارزش است.
اين نماينده مجلس با اشاره به اين‌كه ايران يك كشور صلح‌آميز هسته‌يي بر مبناي مقررات آژانس بين‌المللي است، گفت: همانگونه كه همه كشورهاي جهان به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي نياز دارند، ما نيز نيازمند به اين فن‌آوري صلح‌آميز هستيم بر همين اساس ايران نيز با تمام قوت و قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه درباره واكنش نسبت به صدور قطعنامه عليه ايران از سوي شوراي حكام اضافه كرد: همكاري ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنان ادامه دارد و بنا نيست اين ارتباط قطع شود، اما اين ارتباط دو جانبه است و اگر آژانس نخواهد در اين زمينه همكاري كند در اين صورت ايران ناگزير خواهد بود كه رابطه را به حداقل برساند.
ابراهيمي با بيان اين‌كه ايران در اقدامات خود همواره انقلابي عمل كرده است،‌افزود: اقدامات انقلابي ايران بدين معناست كه ايران از حقوق خود دفاع كند و تا به حال نيز دفاع كرده و خواهد كرد.

درصورت ادامه روند زورگويي، مجلس مي‌تواند خروج ايران از آژانس را بررسي ‌كند

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز آمريكا و اروپا را دچار تزلزل فكري و سياسي خواند و گفت: اگر روند بي‌منطقي و زورگويي برخي از قدرت‌هاي عضو آژانس ادامه يابد مجلس اين حق را براي خود قائل است كه مساله خروج ايران از آژانس را بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري كند.
محمداسماعيل كوثري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به صدور قطعنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران، تصريح كرد: آمريكا و اروپا در واقع دچار نوعي تزلزل فكري و سياسي شده‌اند به نحوي كه هرازگاهي تصميماتي اتخاذ مي‌كنند و تصميمات آنها نشان مي‌دهد كه تحت فشار صهيونيست‌ها اقدام مي‌كنند.
وي افزود: در مذاكرات ژنو پذيرفتند كه بسته‌ پيشنهادي ايران محور مذاكرات قرار گيرد كه اين اتفاق افتاد و بنا بود كه نشست‌هاي بعدي نيز برگزار شود، اما آنها نه تنها به گفته‌هاي خود عمل نكردند بلكه با صدور قطعنامه‌ اخير نشان دادند در مسائل سياسي دچار تزلزل در تصميم‌گيري هستند، لذا بايد فكري به حال خود كنند زيرا ما همانگونه كه چندين بار هم اعلام كرده‌ايم روند خود را به صورت قانوني در چارچوب ان. پي. تي. ادامه مي‌دهيم و سياست‌مان تغييري نخواهد كرد.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، راي‌گيري آژانس براي صدور قطعنامه را با توجه به قانون ان. پي. تي داراي تخلف برشمرد و با بيان اينكه نهايتا براي صدور اين قطعنامه به اجماع دست نيافتند، خاطرنشان كرد: ندادن راي مثبت از سوي 10 كشور به اين قطعنامه نشان مي‌دهد كه آژانس در اين زمينه به اجماع نرسيده و لذا قطعنامه اخير نمي‌تواند قابل قبول باشد.
كوثري، جمهوري اسلامي را در روند تصميمات هسته‌يي‌اش مصمم توصيف كرد و ادامه داد: ما راه را براي انجام مذاكرات باز كرده بوديم، اما آمريكا و اروپا با رفتار كاملا سياسي و متزلزلانه خود در قبال رفتار ايران واكنش مناسبي نشان ندادند و بنابراين حالا آنها بايد به دنبال مذاكره با ايران باشند.
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در خصوص واكنش مناسب ايران در مقابل اين قطعنامه، ابراز عقيده كرد: ايران در مسير حركت خود در چارچوب قانون ان. پي. تي و آژانس، تاكنون بسياري از رفتارهاي زورگويانه را تحمل نكرده و چنانكه در 21 گزارش البرادعي نيز مشهود بوده تاكنون موردي كه دال بر تخلف ايران باشد وجود نداشته و اگر هم موردي را اعلام كرده‌اند از سر بهانه‌جويي و برخوردهاي دو پهلو بوده كه مبناي آن ظن و گمان مبني بر احتمال دستيابي ايران به سلاح هسته‌يي بوده است؛ اما هيچ دليل روشني مبني بر انحراف ايران از فعاليت‌هاي قانوني در زمينه‌ هسته‌يي ارايه نشده است.
كوثري گفت: به هر حال اگر روند بي‌منطقي و زورگويي برخي از قدرت‌هاي عضو آژانس ادامه يابد ناچار از تجديدنظر در تصميم‌گيري‌هاي خود هستيم و اين احتمال وجود دارد كه مجلس شوراي اسلامي با قائل بودن حق بررسي موضوع براي خود، در خصوص خروج ايران از آژانس، گزينه‌هاي لازم در اين زمينه را مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار دهد.
نماينده مردم تهران همچنين در مورد راي مثبت كشورهاي روسيه و چين به قطعنامه اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران، تاكيد كرد: شعار اصلي ما «نه شرقي، نه غربي» است و با توجه به اين رويكرد، با كسي رو دربايستي نداريم؛ بنابراين اگر چين و روسيه نيز نخواهند در قبال ايران درست تصميم‌گيري كنند، رفتار ما با آنها مانند رفتار خودشان خواهد بود.

0 نظرهای شما: