دادستان تهران

دادستان تهران نامه فرزندان هاشمي رسيدگي مي‌شود
نامه نمايندگان درباره موسوي دردادسراست
محاكمه‌ افرادي كه فكرمي‌كنندبه جاهايي وصل‌اندهنرقوه قضاييه است
1388/09/03 11-24-2009 14:12:56
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي
دادستان تهران با بيان اين‌كه محاكمه‌ افرادي كه فكر مي‌كنند به جاهايي وصل هستند و قدرت دارند هنر قوه‌ي قضائيه است، گفت: مساوي بودن مردم شعار جدي دستگاه قضايي است و همه بايد در برابر اين دستگاه متواضع حاضر شوند
.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس جعفري دولت آبادي در مراسم توديع و معارفه‌ سرپرست جديد و قديم دادسراي ناحيه‌ 5 تهران اظهار كرد: عدالت دغدغه‌ي تمام حكومت و ابناي بشر در طول تاريخ بود و عدالت شعار، آرمان و هدف همه‌ي حكومت‌ها است اما بين حرف تا عمل فاصله‌ي زيادي بوده است.
وي در ادامه گفت: در عصر افلاطون و ارسطو عدالت شكلي، انتزاعي، آسماني و غير محتوايي بود. حضرت مسيح (ع) قاعده انصاف را مطرح كرد و در عصر ايشان افكار دوران باستان رنگ ديني گرفت و انصاف به عنوان فضيلت اخلاقي مطرح شد. در دوره‌ مدرن و رنسانس چند تحول مهم در بخش عدالت رخ داد.
دادستان تهران در ادامه با تاكيد بر اين‌كه عدالت در اسلام كاملا زميني است، افزود: پيامبر (ص) در ميان مردم راه مي‌رفت و خودش را سرتر از آنها نمي‌دانست و با مردم حشر و نشر داشت و در نظام حكومت رسول‌الله (ص)، همه در برابر فرامين اسلامي يكسان بودند و در نظام حكومتي اميرالمومنين (ع) گرفتن ثروت از افرادي كه اموال بيت‌المال را به غارت برده بودند شعار اصلي بود و پيامبران آمدند كه عدالت را برقرار كنند.
هر كس به دادگاه مي‌آيد بايد سمت و نشانش را پشت در دادگاه بگذارد

وي تحقق عدالت را از وظايف مهم دستگاه قضايي خواند و گفت: دستگاه قضايي زماني مي‌تواند موفق باشد كه براي مردم عدالت به ارمغان بياورد.هر كس به دادگاه مي‌آيد بايد سمت و نشانش را پشت در دادگاه بگذارد. در نزد قاضي هيچ كس نبايد فرق داشته باشد. هركس اتهام متوجه او است بايد در دادگاه حاضر شود. عده‌اي فكر مي‌كنند در حاشيه‌ي امن هستند، به همين دليل در دادگاه حاضر نمي‌شوند.
محاكمه‌ افرادي كه فكر مي‌كنند به جاهايي وصل‌اند هنر قوه‌ قضائيه است

وي در ادامه گفت: محاكمه‌ افرادي كه فكر مي‌كنند به جاهايي وصل هستند و قدرت دارند هنر قوه‌ي قضائيه است.مساوي بودن مردم شعار جدي دستگاه قضايي است و همه در برابر اين دستگاه حاضر و متواضع بايد حاضر شوند و از آن سو نيز رفتار قاضي با همه بايد مساوي، بي‌طرفانه و طبق موازين باشد. بنابراين وظيفه‌ي دستگاه قضايي در تحقق عدالت بدون هيچ گونه حاشيه تحقق پيدا مي‌كند. مردم اين بخش را ببيند اعتماد پيدا مي‌كنند.
وي با ابراز اميدواري به اين‌كه دستگاه قضايي اين وظيفه‌ي تاريخي و خطيرش را انجام دهد، گفت: دستگاه قضايي در احضار صاحبان قدرت و زور و برخورد با آنها مصمم است و كساني كه اتهامي در مورد آنها مطرح است بايد توضيح دهند و در قرآن آمده است كه حتي در مقابل دشمن خود از عدالت خارج نشويد.
وي در ادامه به اصل 156 قانون اساسي در مورد پيشگيري از وقوع جرم پرداخت و گفت: ورود دستگاه قضايي به پيشگيري از وقوع جرم يك ورود مديريتي است، هنر دستگاه قضايي اين است كه پيشگيري را مديريت كند. اما در حوزه‌ي اجتماعي بسياري از كارها در دست ما نيست. اگر دانش آموزي در مدرسه خوب تربيت نشود.اگر نظارت بر مسافركشها نباشد دستگاه قضايي بايد چگونه عمل كند؟ بانكها به افراد تسهيلات مي‌دهند و آنها نيز اقساطش را بازپرداخت نمي‌كنند يا فردي اختلاس مي‌كند دستگاه قضايي در اين موارد ورود مستقيم ندارد.
در حوزه‌ انتظامي حوادث بسياري رخ مي‌دهد كه دور از دست قاضي است

دادستان تهران افزود: در حوزه‌ي انتظامي حوادث بسياري رخ مي‌دهد كه دور از دست قاضي است.
جعفري با تاكيد بر اين‌كه وقتي متهمي از زندان آزاد مي‌شود در بحث پيشگيري چه اقدامي صورت مي‌گيرد؟ افزود: قوه قضائيه طبق اصل 158 قانون اساسي بايد با كمك دستگاه‌هاي اجرايي و انتظامي پيشگيري را در كشور مديريت كند. پول و امكانات دست فرمانداران، وزرا و .... است آنها تصميم مي‌گيرند و اجرا مي‌كنند ممكن است جرائمي در آنجاها رخ دهد.
مثلا دولت تصميم مي‌گيرد ميلياردها تومان براي اجراي پروژه يا آبادي منطقه‌اي پول تزريق كند. وقتي يك جا پول واريز مي‌شود ممكن است جرايمي اتفاق افتد كه در اينجا دستگاه قضايي بايد پيشگيري كند تا سوء استفاده،اختلاس و .... كم شود.در قراردادهاي انبوه سازان قراردادها يك طرفه به نفع سازنده است و در اين خصوص پرونده‌هاي زيادي تشكيل شده است.
وي در ادامه تاكيد كرد: دستگاه قضايي بايد پيشگيري را مديريت كند تا هر كس در وظيفه‌ي خودش كارش را انجام دهد. آن طور نباشد كه فرماندار و وزير كار خودشان را انجام دهد و ما دنبال پيشگيري باشيم.
دولت‌آبادي بر لزوم آموزش مردم تاكيد كرد و گفت: در دو قتل اخير كه در منطقه‌ باغ فيض سر دو نفر را بريده‌اند همسايه‌ها ابتدا متوجه صدا و جر و بحث شدند و به درب منزل آنها رفتند اما كسي در را باز نكرد.قاتلان نيز صداي تلويزيون را زياد كردند تا به نوعي صحنه سازي از دعواي زن و شوهري ترتيب دهند. اگر يك شهروند تلفني به پليس مي‌زد كل كار حل مي‌شد. اما شنبه بستگان آنها به منزلشان مراجعه و با اجساد مقتولان مواجه مي‌شوند.
دادستان تهران از شهروندان خواست در صورت مشاهده‌ي افراد با حركات مشكوك بلافاصله‌ با پليس تماس بگيرند.
جعفري بر نهادينه كردن فرهنگ پيشگيري تاكيد كرد و گفت: ما قرار نيست به جاي پليس، آموزش و پرورش ، بانك و .... پيشگيري كنيم بلكه با كمك آنها مي‌خواهيم موضوع را مديريت كنيم. همانطور كه در سفر به حج تدبيري انديشيده‌ شد كه هر كس مواد مخدر با خودش ببرد از حج باز مي‌ماند كه همين تدبير باعث كاهش اين جرم شد.
دادستان تهران با اشاره به اين‌كه امنيت اجتماعي براي مردم محسوس است، گفت: امنيت اجتماعي به هويت جمعي يك جامعه بر مي‌گردد.در حوزه‌ي امنيت اجتماعي جرائمي از قبيل تجاوز به عنف، قتل‌هاي شنيع، ربودن و جرايم جنايي رخ مي‌دهد كه در دو هفته‌ي اخير توجه دستگاه قضايي را پررنگ كرد.سرعت عمل دستگاه قضايي در اين قضايا مهم بود.دادستان به عنوان مدعي‌العموم اولين كسي است كه بايد از اين حوادث مطلع شود.
جعفري دولت‌آبادي از مطبوعات خواست كه اين گونه اخبار را به گونه‌اي منتشر كنند كه توام با ايجاد دلهره و نگراني نباشد و اخبار كاملا دقيق، صحيح و درست منعكس شود.
وي در پايان خاطرنشان كرد: مطبوعات در بحث پيشگيري و آگاهي بخشي مي‌توانند نقش موثري داشته باشند.
به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، جعفري دولت‌آبادي در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اين‌كه با توجه به وقايعي كه در 13 آبان رخ داد و 16 آذر نيز در پيش است بيانيه‌هايي از سوي اشخاصي چون موسوي صادر مي‌شود و افراد را براي حضور تحريك مي‌كند دادستاني براي پيشگيري از وقوع اين گونه مسائل چه تدبيري انديشيده است؟، گفت: در مورد بيانيه‌ها ابتدا ما بايد متن آن را مشاهده كنيم، حكم كلي نمي‌توانيم براي آن صادر كنيم. بنابراين اگر بيانيه‌اي متضمن جرم باشد طبيعتا دستگاه قضايي آن را بررسي مي‌كند.
يكي از جرايم امنيتي تحريك مردم به شورش و عصيان عليه حكومت است

وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اين‌كه اصولا تحريك مردم براي حضور در تجمعات غير قانوني جرم است؟ گفت: يكي از جرايم امنيتي تحريك مردم به شورش و عصيان عليه حكومت است بنابراين اگر كسي افراد را تحريك كند ساير اركان آن جرم نيز فراهم باشد دستگاه قضايي موضوع را بررسي مي‌كند.
دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اين‌كه در بيانيه‌ي 13 آبان موسوي آيا اين مساله محرز شد كه بخواهيد آن را جرم تشخيص دهيد؟ گفت: مباحث مصداقي مطرح نكنيد، اين بيانيه‌ها اگر جرم تلقي شود بايد نزد قاضي مطرح شود و همه‌ي اركان جرم بررسي شود. لذا از بنده حكم كلي نخواهيد و اگر موردي باشد ما آن را ارجاع خواهيم داد و بررسي خواهد شد. اگر اركان جرم رخ داده باشد طبيعتا فرقي بين افراد عادي و غير عادي نمي‌كند.
نامه نمايندگان درباره موسوي به دادسراي تهران ارسال شده

وي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره‌ي سرنوشت نامه‌ي نمايندگان مجلس عليه موسوي گفت: اين نامه از دادستاني كل كشور به دادسراي تهران ارسال شده و براي آن در حال تدوين انديشه‌اي هستند.
هيچ كس در دستگاه قضايي در حاشيه‌ امن نيست

جعفري در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اين‌كه شما اخير مطرح كرده بوديد كه مهدي هاشمي به تهران برگردد آيا اتهامي متوجه وي است كه به تهران بازگردد و به آنها پاسخ دهد، شب گذشته نيز وي از اين موضوع استقبال كرده است؟ گفت: ما كه از نامه‌ي مهدي هاشمي استقبالي، استنباط نكرديم منتها اشاره كردم كه هيچ كس در دستگاه قضايي در حاشيه‌ امن نيست و بهتر است كه افراد اگر مدعي بيگناهي هستند در مرجع قضايي حاضر شوند.
هيچ گونه دستوري در مورد ممنوع الملاقات شدن صادر نكرده‌ايم

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، درباره‌ي ادعاي برخي از خانواده‌هاي بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات مبني بر اين‌كه افراد بازداشتي در بند 209 ممنوع الملاقات هستند؟ گفت: دستگاه قضايي دستور ممنوع‌الملاقات صادر نكرده است چرا كه ملاقات حق عمومي زندانيان است حالا اگر سازمان زندانها براي كارهاي داخلي خود ترتيبي داده باشد ما نمي‌دانيم اما هيچ گونه دستوري در مورد ممنوع الملاقات شدن صادر نكرده‌ايم.
جعفري دولت آبادي در پاسخ به سوال ايرنا مبني بر اين كه در نامه‌اي سرگشاده منتشر شده مهدي هاشمي، اين گونه استنباط مي‌شود كه هيچ گونه احضاري از سوي قوه قضائيه صورت نگرفته و شما از طريق رسانه وي را احضار كرده‌ايد؟ گفت: اظهارات ما در متن مصاحبه كاملا مشخص بود بهتر است مهدي هاشمي متن مصاحبه را يك بار ديگر بخوانند و به حرفهاي زده شده‌ي ما به دقت نگاه و بعدا قضاوت كند.
اظهارات زود هنگام در مورد افراد دوري از بي‌طرفي است
اگر دستگاه قضايي به كسي توصيه كرده حتما به آن توصيه عمل كند

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي مبني بر اين كه شما گفتيد كه هيچ كس حاشيه‌ي امني نخواهد داشت چه اقدام عملي براي محاكمه منتسبان به قدرت و صاحبان نفوذ انجام خواهيد داد؟ گفت: اين حرف كلي دستگاه قضايي و نظام قضايي است كه مردم عدالت را در اين ببيند كه همه در برابر قانون و دستگاه قضايي مساوي باشند.رفتار دستگاه قضايي با آنها برابر و مطابق با موازين اسلام و قانون باشند.بنابراين اين كه فردي فكر كند كه ممكن است به جايي ارتباط داشته به اين معنا نيست كه وي مصون از تعقيب قضايي است زيرا همه‌ي افراد در برابر قانون مساوي هستند اگر كسي احضار و به وي اعلام مي‌شود كه در مرجع قضايي حاضر شود اين نه به معناي تبرئه و نه به معناي محكوميت وي است. بهترين فرض اين است كه وي در مرجع قضايي حاضر شود و اظهارات وي شنيده و دلايل بررسي شود و اظهارات زود هنگام در مورد افراد دوري ما از بي‌طرفي و دوري از موازين قضايي را به همراه دارد. اگر دستگاه قضايي به كسي توصيه كرده حتما به آن توصيه عمل كند.
نامه فرزندان هاشمي در حال رسيدگي است

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اين كه مهدي هاشمي از رئيس قوه قضاييه دادگاه صالحه براي رسيدگي درخواست كرده آيا دادستاني قصد دارد چنين دادگاهي را تشكيل دهد؟ گفت: نامه‌اي كه فرزندان آقاي هاشمي فرستاده‌اند به دستگاه قضايي ارجاع شده و در حال رسيدگي است و هيچ مغايرتي ندارد كه ما هم رسيدگي كنيم و اين شكايات قبلا ارجاع شده و در حال رسيدگي است.
جعفري دولت آبادي در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي در خصوص اعلام اسامي مفسدان اقتصادي و وضعيت معوقه‌هاي بانكي گفت: معوقه‌ها سياست خاصي دارد به همين لحاظ در دادستاني كل كشور پيگيري مي‌شود و تبصره‌ي ماده 188 آيين دادرسي كشوري بر همين اساس اصلاح شد و ما زماني مي‌توانيم اسامي مفسدان را اعلام كنيم كه حكم قطعي در مورد آنها صادر شده وقتي حكم قطعي صادر شد كار انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار واحد مركزي مبني بر اين‌كه زماني كه احكام قطعي صادر مي‌شود اسامي افراد خرده پا اعلام مي‌شود گفت: سياست دادستاني اين نيست.

0 نظرهای شما: