قطار مسکو-سنت پتربورگ دچار سانحه شد - انفجار گزینه اصلی است

قطار مسکو-سنت پتربورگ
دچار سانحه شد
انفجار گزینه اصلی است



13:07 1388 / 09 / 07 در دادستانی کل فدراسیون روسیه حادثه روز جمعه برای قطار سریع السیر "نفسکی اکسپرس" که طی آن حدود 30 نفر کشته شدند را اقدامی تروریستی دانستند که برای دومین بار طی دو سال اخیر در راه آهن "اکتیابرساکا" رخ داد.
بر اساس اطلاعات دریافتی، هم اکنون "یوری چایکا" دادستان کل فدراسیون روسیه مرخصی خود را قطع کرده و برای تحت کنترل گرفتن مسئله به محل حادثه آمده است.
طبق آخرین اطلاعات در اثر این رویداد 96 نفر زخمی شدند، درباره سرنوشت 18 نفر نیز اطلاعی در دست نیست. در کل قطار نامبرده 682 مسافر و خدمه داشت.
چگونگی بروز ماجرا
قطار شماره 166 "نفسکی اکسپرس" می تواند با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت کند که مسیر مسکو - سنت پتربورگ را طی 4 ساعت و نیم می پیماید. طبق برنامه، قرار بود قطار ساعت 23.30 وارد سنت پتر بورگ شود. حدود ساعت 10 شب لوکوموتیوران با مرکز تماس می گیرد و اطلاع می دهد که قطار در محل الشکین - اوگلوفک از ریل خارج شده است. طبق اطلاعات رسمی، یک واگن واژگون شد، اما شاهدین ماجرا به «ریا نووستی» اطلاع دادند که دو واگن واژگون شده اند.
به گفته "یولیا" یکی از مسافرین این قطار، همه کشته شدگان و افرادی که شدیداً زخمی شده اند در دو واگن آخر بودند و در واگن سوم از آخر، افراد فقط دچار جراحات سطحی شدند.
در محل حادثه، یک چاله با ابعاد 1.5 در 1 متر دیده می شود که در محل استقرار ریل ایجاد شده است. هم اکنون نیروهای ویژه بدنبال قطعات مواد منفجره هستند. برخی از مسافرین به خبرنگاران «ریا نووستی» گفتند که پیش از وقوع این حادثه صدای مهیبی شنیدند.
واکنش سریع مقامات کشور
"دمیتری مدودف" رئیس جمهور فدراسیون روسیه دستور داد که وضعیت مشخص شده و به آسیب دیدگان کمک شود. در دفتر مطبوعاتی کرملین به «ریا نووستی» اطلاع دادند: "رئیس جمهور به سرگی شایگو وزیر حوادث غیرمترقبه دستور داد که همه تدابیر لازم را برای ارائه کمک به آسیب دیدگان اتخاذ کند". همچنین گفته می شود: "رئیس جمهور به الکساندر بورتنیکوف مدیر سازمان فدرال امنیت روسیه و یوری چایکا دادستان کل دستور داد که همه تحقیقات لازم را انجام داده و امکان بررسی علل وقوع این رویداد را تامین کنند".
"الکساندر باستریکین" رئیس کمیته تحقیقاتی روسیه نیز به محل حادثه رفته است. "دمیتری پسکوف" دبیر مطبوعاتی نخست وزیر اطلاع داد که دولت کمیسیون ویژه ای بمنظور رفع پیامدهای فاجعه اخیر در راه آهن ایجاد کرد که ریاست آن را "ویکتور زوبکوف" معاون اول نخست وزیر بر عهده دارد.
پسکوف گفت: "به دستور نخست وزیر ولادیمیر پوتین، در دولت کمیسیونی ویژه رفع پیامدهای فاجعه در راه آهن برای قطار نفسکی اکسپرس و ارائه کمک های فوری به آسیب دیدگان و خانواده های قربانیان و نیز بازسازی زیرساخت های آسیب دیده طی این فاجعه ایجاد شد".
به گفته وی، در این کمیسیون وزیر حمل و نقل، وزیر بهداشت و توسعه سلامت اجتماعی، وزیر حوادث غیرمترقبه، وزیر کشور و رئیس سازمان راه آهن های روسیه حضور دارند.
سرنوشت رئیس آژانس فدرال ذخایر دولتی روسیه نامشخص است
منبعی آگاه در یکی از ادارات مالی روسیه به «ریا نووستی» اطلاع داد که احتمال می رود در این قطار "باریس یفستراتیکوف" مدیر آژانس فدرال ذخایر دولتی روسیه "روس رزرو" نیز بوده باشد. وی گفت: "ما می دانیم که او در این قطار سفر می کرد. اما اطلاع دیگری نداریم". جای وی در این قطار در واگن دوم بود.
"روس رزرو" آژانسی وابسته به وزارت توسعه اقتصادی است که به ایجاد و اداره ذخایر دولتی روسیه که در صورت بروز فاجعات و یا مناقشات نظامی لازم هستند، می پردازد.
تاخیر در حرکت سایر قطارها
در اثر این رویداد حدود 20 قطار از سنت پتربورگ، ولیکی نووگوراد و تالین نمی توانند به سوی مسکو حرکت کنند که طبق اطلاعات موجود حدود 10 هزار مسافر دارند. روز شنبه شرکت هواپیمایی "آئروفلوت" تعداد پروازها در مسیر مسکو - سنت پتربورگ را بیشتر کرد.
برای "نفسکی اکسپرس" دو سال قبل نیز حادثه ای رخ داده بود
قطار سریع السیر مشابهی که دو سال قبل با شماره 166 از مسکو به سنت پتربورگ می رفت، روز 13 اوت 2007 دچار سانحه شد که دلیل آن بمب گذاری در ریل بود. طبق اطلاعات دادستانی استان نووگوراد، این اقدام تروریستی توسط گروهی انجام شد که تحت کنترل "دوکو عمروف" یکی از مشهورترین جنگجویان چچنی است که هم اکنون در تعقیب می باشد.
در آن زمان 60 نفر آسیب دیده و 30 نفر بستری شدند. سازمان راه آهن های روسیه خسارات وارده در اثر این حادثه را حدود 236 میلیون روبل (8.1 میلیون دلار) ارزیابی کرده بود. در این پرونده دو نفر از ساکنین اینگوشتیا به اتهام دست داشتن در حادثه دستگیر شدند. روز 24 نوامبر 2009 سه نفر از قضات هر دوی متهمین را مجرم شناخته و به دو سال و چهار ماه حبس محکوم کردند. این حکم هنوز به اجرا در نیامده و می تواند مورد اعتراض قرار گیرد.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 7 آذر ماه

0 نظرهای شما: