سـكـوت تاخير پروازها را كم مي‌كند؟

سـكـوت تاخير پروازها را كم مي‌كند؟
تاخيرها، فرود اضطراري، نقص فني و... مردم را بدبين مي‌كنند يا رسانه‌ها؟


1388/09/03 11-24-2009 10:30:45 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
شايد بتوان ادعا كرد كه امسال، سال خوبي براي صنعت هوايي نبوده است. چند سقوط كه هنوز دليل برخي‌شان براي افكار عمومي مشخص نشده است و بعد از آن‌هم تاخير طولاني مدت، نقص فني، فرود اضطراري، بازگشت به فرودگاه مبدا درپي بروز نقص فني، لغو پرواز، خروج از باند، آتش‌سوزي هنگام فرود و ... نمونه‌هايي است كه علاوه بر اينكه نشانگر بداقبالي صنعت هوانوردي است، كاهش اعتماد مردم به سفرهاي هوايي را درپي داشته است.

تا جايي كه مديرعامل شركت هواپيمايي ايرتور مي‌گويد: حوادث اخير و مطرح شدن اين موضوعات در جامعه و ايجاد تشويش در اذهان عمومي، سفر با ناوگان هوايي به‌طور عام و با توپولوف‌ها به‌طور خاص را كاهش داده است اما اين دليل واقعي نيست بلكه اثر رواني حاصل از تشويش اذهان و افكار جامعه است كه رسانه‌ها و اظهارنظر برخي مسوولان و مصاحبه‌شوندگان ايجاد كرده است.
البته در همين راستا وزير راه و ترابري نيز انگشت اتهام را به‌سوي رسانه‌ها گرفته و صريحا بي‌اعتمادي مردم به صنعت هوايي را حاصل عملكرد رسانه‌ها در اين زمينه دانسته و اظهار مي‌كند: رسانه‌ها سوانح هوايي اخير را همچون بمب مطرح كردند كه باعث دو دلي و بي‌اعتمادي مردم در استفاده از ناوگان هوايي شده است؛ در حالي كه رسانه‌ها موظف هستند مردم را آرام كنند تا ما در جهت افزايش ايمني و نوسازي ناوگان حركت كنيم. رسانه‌ها موجب بي‌اعتمادي مردم در استفاده از ناوگان هوايي شده‌اند!
به گزارش ايسنا، اين اظهارات درحالي مطرح شده است كه طي روزهاي اخير پروازهاي زيادي با تاخير چندين ساعته، نقص فني، فرود اضطراري، بازگشت به فرودگاه مبدا درپي نقص فني، لغو پرواز، خروج از باند و آتش‌سوزي هنگام فرود و ... مواجه شده كه بسياري از آن در رسانه‌ها انعكاس نداشته و تعدادي نيز درپي ابراز نارضايتي مسافران و تماس با رسانه‌ها، پيگيري و منعكس شده است؛ به‌طور نمونه:
*5 مهر ماه: پرواز خوزستان ـ اصفهان هما با 12 ساعت تاخير انجام شد.
*14 مهر ماه: پرواز زاهدان ـ تهران هما هنگام بلند شدن از باند فرودگاه به علت بروز مشكل فني در يكي از چرخ‌هاي هواپيما امكان پرواز پيدا نكرد و با هفت ساعت تاخير انجام شد.
*15 مهر ماه: پرواز زاهدان ـ تهران هما به دليل بروز نقص فني در يكي از چرخ‌هاي هواپيما هنگام برخاستن از فرودگاه زاهدان پس از 22 ساعت تاخير انجام ‌شد.
*26 مهر ماه: پرواز تهران ـ دبي هواپيمايي امارات به دليل نقص فني با شش و نيم ساعت تاخير انجام شد كه 50 نفر از مسافران دو مسيره آن به دليل نرسيدن به پرواز دوم، انصراف دادند و بار آنها در هواپيما ماند و روز بعد تحويل داده شد.
*28 مهر ماه: هواپيماي ايرباس كويتي كه از فرودگاه امام(ره) عازم كويت بود،20 دقيقه پس از پرواز به دليل نقص فني مجبور به فرود اضطراري شد.
*7 آبان ماه: پرواز تهران ـ مشهد هواپيماي بوئينگ شركت هواپيمايي آسمان پس از شش ساعت تاخير انجام شد اما پس از 45 دقيقه پرواز خلبان اعلام كرد هواپيما دچار نقص فني شده؛ دعا كنيد و مسافران شوك‌زده پس از اضطراب، ‌حالت تهوع و گريه با مهارت خلبان جان سالم به‌در بردند و هواپيما به تهران بازگشت و مسافران اين پرواز مجددا پس از شش ساعت، ساعت شش صبح با هواپيماي فوكر جايگزين شده، به مشهد رفتند.
*8 آبان ماه: بوئينگ 777 هواپيمايي امارات به علت نقص فني پس از 14 ساعت تاخير با دو پرواز مسافران خود را به مقصد منتقل كرد.
*24 آبان ماه: هواپيماي ايرباس هما با 258 مسافر به دليل نقص فني در سيستم ترمز قادر به حركت عادي به سمت تاكسي‌وي نشد و از باند فرودگاه اهواز خارج شد كه البته مسافران آن سالم ماندند.
*در اين روز نيز پرواز زاهدان ـ چابهار به دليل نقص فني ترمز هواپيما با چند ساعت تاخير انجام شد.
*پرواز مشهد ـ مدينه هواپيمايي سعودي در چند روز اخير لغو شد و 6 پرواز مسيرهاي شيراز ـ جده و مشهد ـ مدينه اين شرکت با تاخيرهاي چهل دقيقه تا 6 ساعته انجام شده است.
*27 آبان ماه: هواپيماي فوكر ايران‌اير مسير اصفهان ـ تهران دقايقي پس از پرواز متوجه بروز نقص فني در چرخ‌ها و ارابه فرود بال سمت چپ هواپيما شد و به فرودگاه اصفهان بازگشت كه هنگام فرود بال سمت چپ آن با زمين اصابت كرده و دچار آتش‌سوزي شد كه با مهارت آتش‌نشانان اين فرودگاه، آتش‌سوزي مهار شد و مسافران آن به سلامت به سالن فرودگاه منتقل شدند.
*در اين روز نيز پرواز هواپيماي بويئنگ مسير تهران ـ دوبي متعلق به شركت هواپيمايي امارات با 301 مسافر به علت بروز اشكال در سيستم هيدروليك با بيش از هشت ساعت تأخير پرواز كرد.
*سومين اختلال پروازي 27 آبان ماه؛ پرواز هواپيماي ايرباس مسير تهران ـ شارجه متعلق به شركت هواپيمايي ايرعربيا بود كه به علت اشكال در دو موتور نتوانست پرواز كند و پس از هشت ساعت تنها 69 مسافر آن با هواپيماي ماهان پرواز كردند و بقيه مسافران همچنان در فرودگاه امام (ره) ساعت‌ها سرگردان بودند.
*اول آذرماه: پرواز تهران ـ شهرکرد شركت ايران‌اير پس از پرواز از تهران و پيش از فرود در فرودگاه شهرکرد دچار نقص فني شد و به تهران بازگشت و پس از حدود سه ساعت مجددا تهران را به مقصد شهر كرد ترك كرد.
*روز گذشته هواپيماي توپولوف ايرتور كه از فرودگاه مهرآباد عازم مشهد بود پس از نيم ساعت پرواز در آسمان دچار نقص فني شد و به فرودگاه مهرآباد بازگشت و پس از رفع نقص فني پرواز كرد و ......
در كنار اين مسائل، مسافراني كه از تاخير پروازشان يا ساير مشكلات به ايسنا خبر دادند، از پاسخگو نبودن ايرلاين‌ها در قبال دليل تاخير يا ساير مسائل گله داشتند و اين را كمترين حق خود زمان بروز تاخير يا بازگشت به مبدا و .... مي‌دانند. اين درحالي است كه اكثر مسوولان صنعت هوايي بر ضرورت پاسخگويي نماينده‌اي از شركت‌هاي هواپيمايي كه پرواز توسط آن صورت مي‌گيرد، تاكيد داشته و علاوه بر آن تامين امكانات رفاهي در زمان تاخير را هم مورد تاكيد قرار دادند؛ موضوعي كه مسافران چندان از اجراي آن خبر نمي‌دهند.
اين مساله تا جايي نمود پيدا كرد كه حميد بهبهاني ـ وزير راه و ترابري مطرح كرد كه مديران ايرلاين‌ها در دفترهايشان نشسته‌اند و فكر مي‌كنند همه چيز درست است كه در اين راستا ميز مدير پاسخگو را در نظر گرفته تا آنها با حضور در فرودگاه ضعف و ايراد كار خود را ببينند و پاسخوي مسافران باشند چراكه با اعمال شيوه‌ي مديريتي نيمي از اين تاخيرات برطرف مي‌شود.
همچنين به گفته بهبهاني، اگر از زمان پرواز يك ربع تا بيست دقيقه گذشت و مشخص شد هواپيما نيازمند تعمير است بايد با هواپيماي بك آپ پرواز انجام شود اما پس از بيان اين اظهارات هم شاهد تاخير پروازها بوديم.
با بررسي و نگاهي اجمالي به روند مشكلات پيش آمده براي مردم در صنعت هوانوردي، اين سوال پيش خواهد آمد كه آيا رسانه‌ها افكار جامعه را نسبت به حمل و نقل هوايي مغشوش مي‌كنند يا مردم با دست و پنجه نرم كردن با مشكلات حمل و نقل هوايي، خود آن را لمس مي‌كنند؟ آيا با طرح نشدن اين مسائل توسط رسانه‌ها شاهد به وقوع نپيوستن آنها خواهيم بود؟ آيا سعي در كاهش اين مشكلات بهتر از فرافكني در اين زمينه نيست؟

0 نظرهای شما: