سرپرست صندوق حفظ و احيا: پروژه اجرايي كاروانسراي مرنجاب آغاز مي‌شود

سرپرست صندوق حفظ و احيا:
پروژه اجرايي كاروانسراي مرنجاب آغاز مي‌شود
مدير اداره ميراث فرهنگي آران و بيدگل:
اميدواريم با سرمايه‌گذاري زندگي به كاروانسرا بازگردد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: گردشگري
سرپرست صندوق حفظ و احياي بناهاي تاريخي درباره‌ي وضعيت سرمايه‌گذاري در كاروانسراي مرنجاب، تأكيد كرد: پروژه‌ي اجرايي اين كاروانسرا، 10 تا 15 روز ديگر در اين بناي تاريخي آغاز مي‌شود
. مريم تاجر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه صندوق حفظ و احياي بناهاي تاريخي، بازديد از اماكن و بناهاي مربوط به اين صندوق از جمله مرنجاب را در دستور كار دارد، اظهار داشت: كاروانسراي مرنجاب تا چندوقت پيش، بهره‌برداري مي‌شد و حدود 10 روز پيش، در استعلامي كه داشتيم، اين موضوع تأييد شد.
وي درباره‌ي توقف عمليات اجرايي در اين كاروانسرا، گفت: اطلاعات كاملي ندارم كه بگويم چرا كارهاي زيرساختي و استحكام‌بخشي كاروانسرا انجام نشده‌اند. ممكن است، سرمايه‌گذار درحال گرفتن مجوزها و طي مراحل اداري باشد كه اين امور در نظر ديگران توقف پروژه به‌شمار مي‌آيند.
تاجر با اشاره به تصويب طرح مرمت كاروانسراي در كارگروه فني، توضيح داد: معمولا سرمايه‌گذاران بلافاصله پس از تصويب طرح بايد عمليات اجرايي را آغاز كنند، البته بهره‌برداري هم‌زمان از بنا هنگام مرمت به قابليت و امكان فازبندي عمليات بنا بستگي دارد.
او بر پي‌گيري امور كاروانسراي مرنجاب تأكيد كرد و افزود: هرچه سريع‌تر از كاروانسرا بازديد مي‌كنيم و اگر مشكلي نباشد، پروژه‌ي اجرايي 10 تا 15 روز ديگر در اين بناي تاريخي آغاز مي‌شود.
محسني‌تبار ـ مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان آران و بيدگل ـ نيز درباره‌ي نظارت و بررسي امور سرمايه‌گذار كاروانسراي مرنجاب، به خبرنگار ايسنا گفت: پس از واگذاري كاروانسرا به بخش خصوصي، امور آن كاملا برعهده‌ي صندوق حفظ و احياي بناها و اماكن تاريخي است.
وي ادامه داد: درباره‌ي كاروانسراي مرنجاب نصب دو كانكس به‌عنوان سرويس بهداشتي برعهده‌ي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان آران و بيدگل است كه آن‌ها را خريده‌ايم و به‌زودي نصب مي‌كنيم.
او هم‌چنين تأكيد كرد: مرمت اضطراري كاروانسرا توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان و شهرستان آران و بيدگل انجام شده است و سرمايه‌گذار بايد مرمت و استحكام‌بخشي بنا را طبق قرارداد انجام دهد.
مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان آران و بيدگل بيان كرد: به‌دليل نبود خدمات و امكانات در منطقه‌ي مرنجاب و موقعيت كوير آن، امكان بروز مشكلات متعددي براي مسافران اين منطقه وجود داشت. خوشبختانه با همكاري فرمانداري، دكل مخابراتي (BTS) را در منطقه نصب كرديم تا دست كم در زمان بروز مشكل، مسافران با مراكز امدادي بتوانند ارتباط برقرار كنند.
محسني‌تبار درباره‌ي سرانجام كاروانسراي مرنجاب، گفت: ما هم نگران اين كاروانسراي قديمي هستيم و اميدواريم هرچه سريع‌تر با سرمايه‌گذاري و آغاز به كار متقاضيان طرف قرارداد، زندگي به كاروانسراي مرنجاب بازگردد.
به گزارش ايسنا، 19 خردادماه 1378، پايگاه اطلاع‌رساني دولت خبري را منتشر كرد كه براساس آن، هيأت وزيران به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، حق بهره‌برداري از اماكن و بناهاي تاريخي را از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به صندوقي به همين نام واگذار كرد.
در اين خبر اعلام شد: صندوق حفظ و احيا به استناد قانون برنامه‌ي چهارم توسعه، مجري احيا و بهره‌برداري از ماكن تاريخي، فرهنگي و با هدف كاربري‌هاي مختلف آن‌ها در صنعت گردشگري است و تبديل اين اماكن به هتل، مجموعه‌هاي پذيرايي، بين راهي و اقامتي متناسب با فرهنگ، آداب و سنن مناطق مختلف ايران نيز از جمله كاربري‌ها تعيين شد.
در اين مصوبه‌ي هيأت دولت، واگذاري بناهايي از استان‌هاي تهران، اردبيل، بوشهر، خراسان رضوي و كاروانسراي مرنجاب از استان اصفهان به صندوق حفظ و احيا به‌چشم مي‌خورد.
مدت زمان واگذاري كاروانسراي مرنجاب به نخستين شركت سرمايه‌گذار متقاضي كه در زمان اعلام اين خبر نيز با واكنش‌هايي همراه بود، بيش‌تر از 5/2ماه طول نكشيد و كاروانسرا از اول فروردين‌ماه امسال بنا به گفته‌ي برخي كاركنان حاضر در آن، به شركت سياحتي و سرمايه‌گذاري ديگري انتقال يافته كه با وجود اين شركت سرمايه‌گذاري، خدمات‌دهي به گردشگران در اين كاروانسرا در وضعيت مناسبي نيست.

0 نظرهای شما: