نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درگفت‌وگوباايسنا:

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درگفت‌وگوباايسنا:
درصورت ادامه روند زورگويي،
مجلس مي‌تواند خروج ايران از آژانس را بررسي ‌كند




1388/09/07 11-28-2009 13:11:50 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، آمريكا و اروپا را دچار تزلزل فكري و سياسي خواند و گفت: اگر روند بي‌منطقي و زورگويي برخي از قدرت‌هاي عضو آژانس ادامه يابد مجلس اين حق را براي خود قائل است كه مساله خروج ايران از آژانس را بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري كند.
محمداسماعيل كوثري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به صدور قطعنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران، تصريح كرد: آمريكا و اروپا در واقع دچار نوعي تزلزل فكري و سياسي شده‌اند به نحوي كه هرازگاهي تصميماتي اتخاذ مي‌كنند و تصميمات آنها نشان مي‌دهد كه تحت فشار صهيونيست‌ها اقدام مي‌كنند.
وي افزود: در مذاكرات ژنو پذيرفتند كه بسته‌ پيشنهادي ايران محور مذاكرات قرار گيرد كه اين اتفاق افتاد و بنا بود كه نشست‌هاي بعدي نيز برگزار شود، اما آنها نه تنها به گفته‌هاي خود عمل نكردند بلكه با صدور قطعنامه‌ اخير نشان دادند در مسائل سياسي دچار تزلزل در تصميم‌گيري هستند، لذا بايد فكري به حال خود كنند زيرا ما همانگونه كه چندين بار هم اعلام كرده‌ايم روند خود را به صورت قانوني در چارچوب ان. پي. تي. ادامه مي‌دهيم و سياست‌مان تغييري نخواهد كرد.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، راي‌گيري آژانس براي صدور قطعنامه را با توجه به قانون ان. پي. تي داراي تخلف برشمرد و با بيان اينكه نهايتا براي صدور اين قطعنامه به اجماع دست نيافتند، خاطرنشان كرد: ندادن راي مثبت از سوي 10 كشور به اين قطعنامه نشان مي‌دهد كه آژانس در اين زمينه به اجماع نرسيده و لذا قطعنامه اخير نمي‌تواند قابل قبول باشد.
كوثري، جمهوري اسلامي را در روند تصميمات هسته‌يي‌اش مصمم توصيف كرد و ادامه داد: ما راه را براي انجام مذاكرات باز كرده بوديم، اما آمريكا و اروپا با رفتار كاملا سياسي و متزلزلانه خود در قبال رفتار ايران واكنش مناسبي نشان ندادند و بنابراين حالا آنها بايد به دنبال مذاكره با ايران باشند.
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در خصوص واكنش مناسب ايران در مقابل اين قطعنامه، ابراز عقيده كرد: ايران در مسير حركت خود در چارچوب قانون ان. پي. تي و آژانس، تاكنون بسياري از رفتارهاي زورگويانه را تحمل نكرده و چنانكه در 21 گزارش البرادعي نيز مشهود بوده تاكنون موردي كه دال بر تخلف ايران باشد وجود نداشته و اگر هم موردي را اعلام كرده‌اند از سر بهانه‌جويي و برخوردهاي دو پهلو بوده كه مبناي آن ظن و گمان مبني بر احتمال دستيابي ايران به سلاح هسته‌يي بوده است؛ اما هيچ دليل روشني مبني بر انحراف ايران از فعاليت‌هاي قانوني در زمينه‌ هسته‌يي ارايه نشده است.
كوثري گفت: به هر حال اگر روند بي‌منطقي و زورگويي برخي از قدرت‌هاي عضو آژانس ادامه يابد ناچار از تجديدنظر در تصميم‌گيري‌هاي خود هستيم و اين احتمال وجود دارد كه مجلس شوراي اسلامي با قائل بودن حق بررسي موضوع براي خود، در خصوص خروج ايران از آژانس، گزينه‌هاي لازم در اين زمينه را مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار دهد.
نماينده مردم تهران همچنين در مورد راي مثبت كشورهاي روسيه و چين به قطعنامه اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران، تاكيد كرد: شعار اصلي ما «نه شرقي، نه غربي» است و با توجه به اين رويكرد، با كسي رو دربايستي نداريم؛ بنابراين اگر چين و روسيه نيز نخواهند در قبال ايران درست تصميم‌گيري كنند، رفتار ما با آنها مانند رفتار خودشان خواهد بود.

0 نظرهای شما: