بندهاي مربوط به افزايش سن و سابقه بازنشستگي به 35 سال حذف شد

اخطار دلخوش و راي مثبت نمايندگان؛
بندهاي مربوط به افزايش سن و سابقه
بازنشستگي به 35 سال حذف شد

دلخوش: مجلس نمي‌تواند قوانيني مغاير با قانون اساسي تصويب كند/ لاريجاني: بازنشستگي طبق قراردادي كه از ابتدا بسته مي‌شود صورت مي‌گيرد و نمي‌توان شروط جديدي را براي آن ايجاد كرد.
ايلنا - : با اخطار امروز دلخوش و موافقت لاريجاني و نمايندگان بندهاي مربوط به افزايش سن و سابقه بازنشستگي به 35 سال از برنامه پنجم توسعه حذف شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا ، در جلسه علني امروز عصر مجلس با اخطار كاظم دلخوش و موافقت لاريجاني با اين اخطار و راي مثبت نمايندگان بندهاي «ج» و «د» ماده 30 برنامه پنجم توسعه حذف شد. سيد كاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا طي اخطاري با استناد به اصل 72 قانون اساسي گفت: مجلس نمي‌تواند قوانيني مغاير با قانون اساسي تصويب كند.
بازنشستگي توافقي مشترك ميان بازنشسته و صندوق است و نمي‌توان به صورت يك طرفه قرارداد را بر هم زد. عضو كميسيون اقتصادي با تاكيد بر اينكه شوراي نگهبان به اين مسئله ايراد مي‌گيرد كه ميزان سابقه بازنشستگي افزايش پيدا كند ،گفت: بهتر است در مورد اين موضوع راي‌گيري شود.
علي لاريجاني كه رياست جلسه علني را بر عهده داشت با وارد دانستن اين اخطار اظهار داشت: هنگامي كه قراردادي بسته مي‌شود مقرر مي‌شود كه فرد ظرف 30 سال بازنشسته شود و اين موضوع اشكال شرعي دارد كه 30 سال افزايش پيدا كند. رئيس مجلس با بيان اينكه شوراي نگهبان به اين موضوع ايراد مي‌گيرد خاطر‌نشان كرد: اين موضوع با قرارداد اوليه ناسازگاري دارد.
بنابراين با راي‌گيري صورت گرفته از نمايندگان بندهاي «ج» و «د» ماده 30 برنامه پنجم با 149 راي موافق 22 راي مخالف و 11 راي ممتنع حذف شد. لاريجاني همچنين پس از اين راي‌گيري گفت: بازنشستگي طبق قراردادي كه از ابتدا بسته مي‌شود صورت مي‌گيرد و نمي‌توان شروط جديدي را براي آن ايجاد كرد تنها مي‌توان در قراردادهاي جديد اين موضوع را اعمال كرد و ما نمي‌توانيم به فردي كه داراي 27 سال سابقه است بگوئيم كه 35 ساله بازنشسته مي‌شود.
گفتني است؛ طبق بند «ج» برنامه پنجم توسعه اصلاح زمان بهره‌مندي از مزاياي بازنشستگي به نحوي كه در هشت سال از برنامه يك سال به حداقل سنوات خدمت مورد نياز براي بازنشستگي اضافه شود،تدوين شده بود.

1389/8/12 - 15:08 کد خبر : 159653

0 نظرهای شما: