لاريجاني : همه مرخصي‌هاي نمايندگان به جز حج را لغو كرديم

جدال نمايندگان و رئيس‌مجلس در مورد غيبت‌ها و تاخير‌ها در مجلس؛


لاريجاني :


همه مرخصي‌هاي نمايندگان به جز حج را لغو كرديم

نماينده لاهيجان: متاسفانه انعكاس تذكرات به شيوه هدفمند و سازمان يافته عليه مجلس استفاده مي‌شود/ لاريجاني : اسامي غائبين و متاخرين از ليست كامپيوتري تهيه مي‌شود.



ايلنا : - در آغاز جلسه علني امروز مجلس موضوع غيبت عده‌اي از نمايندگان موجب تذكرات مكرر جمع ديگري از نمايندگان شد. به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، در ابتداي جلسه صبح امروز مجلس حسن ملك محمدي نماينده دامغان در مجلس در تذكري آيين‌نامه‌اي خطاب به لاريجاني،اظهار داشت: وقتي با مرخصي نمايندگان مو افقت مي‌كنيد زيبنده نيست كه نام آنها را به‌عنوان غايب در صحن علني قرائت كنيد در حالي كه با مرخصي آنها موافقت شده بود.
لاريجاني به وي پاسخ داد: ما همه مرخصي‌ها را لغو كرده ايم و فقط حج‌ واجب را قبول داريم. يوسف قاسمي نماينده لاهيجان در مجلس نيز در تذكري آيين‌نامه‌اي،مستند به بند 4 ماده 23 و ماده 11 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: درهفته‌هاي گذشته برخي تذكرات در صحن علني مجلس قرائت شده و در سطح رسانه ملي و جرايد نيز به شكل سازمان يافته‌اي عليه مجلس منتشر شده است كه بايد از سوي مجلس دفاع شود و نمايندگان در بحث‌هاي داخلي به گونه‌اي عمل كند كه شان مجلس حفظ شود. وي افزود: متاسفانه انعكاس تذكرات به شيوه هدفمند و سازمان يافته عليه مجلس استفاده مي‌شود.
لاريجاني با تاييد سخنان وي گفت: نمايندگان در هفته‌هاي گذشته بسيار وقت گذاشتند و هفته گذشته ساعت 6 صبح به مجلس آمده‌اند و فردا هم شايد اين طور باشد. در ادامه جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مجلس كه نام وي به‌عنوان غايب قرائت شد گفت: نام من به‌عنوان غايب اعلام شد در حالي كه نايب رئيس دوم شما روزها است كه به مجلس نمي‌آيد ولي غيبت و تاخير وي هيچ گاه ثبت نشده است. وي تصريح كرد: امروز من و نايب رئيس اول شما با هم وارد مجلس شديم ، ولي نام ايشان به‌عنوان متاخر قرائت نشده است.
همچنين نام رضايي ميرقائد كه همزمان با ما وارد مجلس شد نيز در ليست متاخرين وارد نشده است در حالي كه شما متعهديد با همه يكسان برخورد كنيد مگر نمايندگي برخي نمايندگان بيشتر از نمايندگي برخي ديگر است؟ جهانگيرزاده خواست تا به اين مسائل رسيدگي شود. رئيس مجلس به وي پاسخ داد: از اين مساله ليست كامپيوتري تهيه مي‌شود و از آن طريق اسامي غائبان ومتاخرين اعلام مي‌شود و اميدوار رضايي بر اساس آن ليست را مي‌خواند كه اگر موردي بود و قرائت نشده اصلاح مي‌شود.
اميدوار رضايي نيز خطاب به جهانگيرزاده گفت: من اميدوار رضايي ميرقائد هستم و اكنون در جلسه علني مجلس حاضرم. در ادامه جلسه علني مجلس نيز علي ادياني راد نماينده قائمشهر در مجلس در تذكري آيين‌نامه مجلس تاكيد كرد: قرائت اسامي افرادي كه در جلسه علني حضور نداشتند خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس است واقتدار مجلس از اين طريق به دست خودش در افكار‌عمومي ترك برداشته است. وي افزود: عدم حضور برخي دوستان اساسا به معناي غيبت نيست .
به طور مثال اسم بنده به‌عنوان غائب هفته گذشته در صحن علني قرائت شد در حالي كه از 10 روز قبل مرخصي گرفته بودم در حالي كه كار مجلس به من محول شده بود و بنده هم يك غيبت هم نداشتم. ادياني راد گفت: اين امر افكار عمومي را مخدوش مي‌كند كه اين همه نماينده در جلسه علني حضور نداشتند آيا اين اتفاق از باب توجه نكردن به مسووليت، رسالت و شان نمايندگان است يا رها كردن كارهاي اساسي است زيرا افكار عمومي اين گونه تعجب مي‌كند كه نمايندگان كار حساس برنامه را رها كردند در حالي كه اين گونه نبوده و ما كار شخصي مجلس را با مرخصي شخصي انجام داده‌ايم.
لاريجاني خواست تا ادياني راد به اين بحث ادامه ندهد و تاكيد كرد: مرخصي‌ها لغو نشده است و نمايندگان بايد توجه كنند به دليل اهميت برنامه پنجم اين كار صورت گرفته است . هيات رئيسه نيز اين مساله را به صراحت اعلام كرد، لذا اگر كسي گوش نكرد نام او در صحن علني قرائت مي‌شود. همچنين سيد ناصر موسوي نماينده رامهرمز در مجلس خطاب به لاريجاني اظهار داشت: شما مي‌فرماييد ما مرخصي‌ها را لغو كرده ايم لطفا دستور دهيد در مواقع بيماري سراغ نمايندگان نيايند. من يك روز قبل خدمت دكتر اميدوار رضايي مراجعه كردم وبرگه مرخصي من نزد وي است البته برگه مرخصي استعلاجي هم در جيبم است.
وي با اشاره به مطلبي در روزنامه شرق به نقل از اميدوار رضايي مبني بر سفرش به حج گفت: البته بنده خيلي تلاش كردم به حج مشرف شوم ، اما امكان‌پذير نشد و شايد ديد رضايي آنقدر وسيع بوده كه بنده را در مكه ديده است. وي با اشاره به اينكه پيش از 100 ساعت متوالي غيبت كند مستعفي شناخته مي‌شود، يادآور شد: مجلس در روز 7 ساعت جلسه برگزار مي‌كند و ظاهرا دو هفته ديگر اين روند ادامه دارد . با توجه به اينكه اگر دو هفته ديگر اين گونه باشد برخي نمايندگان كه به مكه و سفر ديگر رفته‌اند پيش از 250 ساعت غيبت خواهند داشت و با حساب نمي‌توان وارد صحن علني شوند، لذا وقتي حرفي زده مي‌شود بار حقوقي آن بايد در نظر گرفته شود.
وي ادامه داد: رئيس مجلس و نمايندگان سوگند خورده‌اند كه آيين‌نامه داخلي را رعايت كنند و رئيس مجلس يا بايد اعلام كند كه غيبت يك نماينده موجه است و از مرخصي استحقاقي استفاده مي‌كند و يا طبق قانون عمل شود. لاريجاني در پاسخ به وي تاكيد كرد: نمايندگاني كه به سفر حج مشرف شده‌اند اجازه گرفته‌اند در مورد موسوي هم مرخصي استعلاجي اشكالي ندارد و مرخصي محاسبه مي‌شود. اگر نمايندگاني هم مسافرت رفتند با توجه به لغو مرخصي‌ها مرخصي محسوب نمي‌شود.
1389/8/29 - 10:06 کد خبر : 162818

0 نظرهای شما: