زمستان امسال هم بدون ذخيره‌ مي‌گذرد

بعد از 16 سال از اجراي نخستين طرح ذخيره‌سازي گاز در كشور؛
زمستان امسال هم بدون ذخيره‌ مي‌گذرد

مصرف گاز هر چند به ميزان بسيار بالاي 510ميليون متر مكعب در روز طي ماه‌هاي سرد سال مي‌رسد اما هنوز امكان ذخيره‌سازي حتي يك متر مكعب گاز وجود ندارد. كارشناسان معتقدند اين وضعيت ريسك بسيار بالايي را ايجاد كرده است.
ایلنا- : زمستان امسال نيز بدون ذخيره‌سازي گاز پشت سر گذاشته خواهد شد. به گزارش ايلنا، در حالي كه پيش از اين مدير عامل شركت ملي گاز زمان بهره‌برداري از اولين طرح ذخيره سازي گاز در كشور را ارديبهشت امسال در سراجه قم اعلام كرده بود، اين پيش‌بيني تحقق نيافته و زمان بهره‌برداري نيمه دوم امسال اعلام شد.
با اين حال وعده بهره‌برداري از اين طرح تحقق نيافت و مقامات شركت ملي گاز از آغاز تزريق گاز به ميدان سراجه قم در نيمه اول سال آينده خبر مي‌دهند. قائم مقام مدير عامل شركت ملي گاز در خصوص وضعيت فعلي طرح ميدان سراجه قم به خبرنگار ايلنا گفت: پيشرفت فيزيكي اين طرح به هشتاد درصد رسيده است و فكر مي‌كنيم بين يك ماه تا چهل روز ديگر اين ميدان آماده دريافت گاز باشد.
او با اشاره به اين كه در نيمه دوم سال گازي براي تزريق به ميدان سراجه وجود ندارد و افزايش مصرف گاز در كشور ميزان توليد و مصرف اين حامل انرژي را برابر مي‌كنند، گفت: به اين ترتيب بايد در سال آينده منتظر تزريق گاز باشيم تا در نيمه اول سال گاز مازاد به ميدان تزريق شده و در نيمه دوم سال امكان بهره‌برداري از گاز ذخيره شده براي جبران كمبود احتمالي فراهم شود. مصرف گاز در ايران هر چند به ميزان بسيار بالاي 510ميليون متر مكعب در روز طي ماه‌هاي سرد سال مي‌رسد اما هنوز امكان ذخيره‌سازي حتي يكي متر مكعب گاز در كشور وجود ندارد و كارشناسان معتقدند اين وضعيت ريسك بسيار بالايي را براي كشور ايجاد كرده است.
در حالي پيشرفت فيزيكي طرح سراجه قم هشتاد درصد اعلام شده است كه مقرر بود در سال 1386ميزان پيشرفت فيزيكي اين طرح هشتاد و هشت درصد باشد. گفته مي‌شود كمپرسورهايي كه قرار است در سراجه قم نصب شود ترخيص و در كارگاه‌ها نصب شده است. در حال حاضر سه طرح براي ذخيره‌سازي گاز در دست اجراست كه هر چند سه سال پيش سازمان بازرسي كشور با انتشار گزارشي از روند اجراي پروژه‌هاي طرح ذخيره‌سازي گاز انتقاد كرد با اين حال هنوز بسياري از مشكلاتي كه در اين عرصه وجود داشت به قوت خود باقي مانده است. 16سال از اجراي اولين طرح ذخيره‌سازي گاز در كشور مي‌گذرد و سهم گاز در سبد انرژي كشور به شدت افزايش يافته است با اين حال هنوز امكان ذخيره‌سازي گاز در كشور فراهم نيست.
در برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني‌هاي وسيعي در خصوص بخش گاز كشور شده است و بسياري از كارشناسان برنامه پنجم را برنامه‌اي گاز محور تلقي مي‌كنند چرا كه پيش‌بيني‌هايي براي افزايش سهم ايران از بازارهاي جهاني گاز و همچنين اجراي پروژه‌هاي جديد و ... در آن صورت گرفته است. بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي اجراي طرح‌هاي ذخيره سازي گاز در كشور دو ميليارد دلار اعتبار مورد نياز است. اين اعتبار به منظور شتاب بخشيدن به اجراي طرح‌هاي مذكور مورد نياز است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد به دليل عدم افزايش ظرفيت پالايشي گاز كشور در سه سال آينده ضرورت دارد طرح‌هاي ذخيره‌سازي گاز هر چه سريعتر به بهره‌برداري برسند.
ذخیره‌سازی گاز در مخازن تخلیه شده هیدروکربوری نسبت به سایر مخازن در اولویت قرار دارد و از این رو، مطالعات و عملیات اجرایی مخزن سراجه قم از حدود 10سال گذشته تاکنون برای ایجاد ذخیره‌سازی گاز در این مخزن در مجموعه وزارت نفت آغاز شده است. هدف از راه‌اندازی ذخیره‌سازی گاز در مخزن سراجه قم، ذخیره سالانه 3.3 میلیارد متر مکعب گاز در فاز اول بوده است به طوری که باید در این مرحله با تزریق 7میلیون متر مکعب گاز در 8 ماه نخست سال، روزانه حدود 10 میلیون متر مکعب گاز در ماه‌های پایانی سال برداشت شود.
همچنين اجراي طرح مخازن آبدار يورتشاي ورامين در سال 1374 و با مشاوره يک شرکت آلماني در دستور کار قرار گرفت. بر اساس برنامه‌ريزي مقرر شد اين طرح طي 2 مرحله اجرا شود سازمان بازرسي در سال 1386 يكي از دلايل تاخير در اجراي اين طرح را عدم هماهنگي ميان شركت ملي نفت و گاز با يكديگر اعلام كرده است. اخيرا اوجي مديرعامل شركت ملي گاز اعلام كرده است كه عمليات اجرايي اين طرح در وضعيت مناسبي قرار گرفته است.
سازمان بازرسي در همان مقطع زماني احتمال خارج شدن طرح از توجيه اقتصادي را مطرح كرده و اختلاف در نتيجه مطالعات دو مشاور خارجي را مورد استناد قرار داده بود.
1389/8/24 - 10:20 کد خبر : 161158

0 نظرهای شما: