زنان اولين قربانيان آسيب‌هاي اجتماعي در ايران هستند

روايت تازه عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي
ازآسيب‌هاي اجتماعي
زنان اولين قربانيان آسيب‌هاي اجتماعي
در ايران هستند

علي‌رغم افزايش خشونت مردان بر روي كودكان ،شدت خشونت زنان بر روي كودكان بيشتر است/خودكشي منجر به مرگ در مردها بيشتر بوده و در عين حال زنان بيشتر اقدام به خودكشي مي‌كنند/دختران بيشتر از پسران در معرض آزار قرار دارند.

ايلنا- : تنها 30 درصد از كل جرائم در كشور قابليت كشف دارند، ميزان خودكشي منتهي به مرگ در مردان بيشتر از زنان است، وقوع طلاق در كشور سير صعودي داشته، فحشا، فرار از منزل و ساير آسيب‌ها در كشور، روند صعودي داشته، اگرچه بيشترين آزار بر روي كودكان از سوي مردان اعمال مي‌شود، اما شدت كودك‌آزاري توسط زنان بيشتر از مردان است...

تمام اين نكات به اين دليل مطرح شد تا عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در مورد رشد بي‌سابقه‌ آسيب هاي اجتماعي و نيز رشد ادبيات تهاجمي در كشور به جامعه و افكار عمومي هشدار دهد. به گزارش خبرنگار ايلنا، اشرف‌السادات بروجردي عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران عصر روز گذشته با برگزاري نشستي از روند صعودي آسيب‌هاي اجتماعي در كشور ابراز نگراني كرده و اعلام مي‌كند مراكز تصميم‌گير در ايران براي ساماندهي مسائل اجتماعي، متنوع و متعدد است و بر اين اساس تمام تصميمات عموما ناپايدار هستند.

او با بررسي اقدامات ساير كشورها براي اصلاح مسائل اجتماعي و با اعلام اينكه داشتن نگاه امنيتي به آسيب‌هاي اجتماعي تنها آمار آن را افزايش مي‌دهد، افزود: ساير كشورها براي ساماندهي معضلات، از روش‌هاي منتهي به اصلاح امور استفاده مي‌كنند اما متاسفانه در كشور ما بيشتر از شيوه‌هاي ممنوعيت، محروميت و برخورد استفاده مي‌شود و اين تعابير در بسياري از مقررات اجتماعي، ادبيات مجريان نظام و ..... قابل مشاهده است، در عين حال در اكثر آسيب‌هاي اجتماعي رده‌پاي عامل اقتصادي مانند فقر، بيكاري و .... قابل مشاهده است. عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در ادامه با اعلام گسترده بودن دامنه قتل، خودكشي، سرقت، طلاق، فحشا، مصرف مواد مخدر و .... تاكيد كرد: وقتي ادبيات تعميم‌يافته در جامعه به سمت محروميت، ممنوعيت و برخورد سوق داده شود، يك رفتار خشن و تهاجمي در سطح جامعه پايه‌ريزي مي‌شود به نوعي كه همه به حالت تخاصم با يكديگر مواجه شده و روابط با يكديگر دردسرساز مي‌شود. پدران آزارسانان عاطفي و جنسي؛ ناپدري آزارسان جسمي كودكان به گزارش خبرنگار ايلنا، اشر‌ف‌السادات بروجردي همچنين به ارائه نتايج يك تحقيق در مورد يافته‌هاي گونه‌شناسي آزار كودكان در ايران پرداخت و تاكيد كرد: 72 درصد از آزارها به مرگ منتهي شده و در بررسي انواع آزارها مشخص شد كه ناپدري آزاردهنده جسمي بيشتري بوده، اما پدران از انواع ديگر آزارها مانند آزار عاطفي و جنسي استفاده مي‌كنند.

او با اعلام اين كه آزار جسمي بر روي كودكان فراواني بيشتري دارد و در اين تحقيق انواع آزارها و شدت آنها مورد مطالعه قرار گرفته افزود: در مجموع با وجود آنكه پدران بيشترين آزارسان هستند اما زنان آزار سخت‌تري را اعمال مي‌كنند و شدت بيشتري در اعمال آزار بر روي كودكان دارند. عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران با اعلام اينكه پسران بيشتر آزار مي‌بينند، گفت: با اين وجود دختران بيشتر در معرض آزار قرار دارند و 62/5 درصد از آزاررسان‌ها نيز مردان هستند. قوه‌قضائيه و نيروي انتظامي از معضل كودك‌آزار ي شانه خالي مي‌كند او با اشاره به اينكه كودكان از سن 9 سال به بالا بيشتر در معرض آزار عاطفي و رواني قرار مي‌گيرند، تصريح كرد: 3/49 درصد از آزارها توسط پدران، 21 درصد مادران، 4/4 درصد ناپدري و 9/12 درصد نيز نامادري انجام مي‌شود.

اشرف‌السادات بروجردي با ابراز تاسف از اينكه در جامعه مركز خاصي براي پيگيري موضوع كودك آزاري وجود ندارد، خاطر نشان كرد: تنها مركزي كه امكان ارجاع اين موضوع به آن وجود دارد، بهزيستي است اما دامنه اقدامات بهزيستي بسيار گسترده است به طوري كه هيچ نهاد رسمي خاص براي كودكان وجود ندارد و بيشترين ارجاعات مربوط به امور كودك‌آزاري، مراكز خدماتي بوده و قوه قضائيه و نيروي انتظامي نيز در اين زمينه از خود سلب مسئوليت كرده‌اند. به گفته عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران كودكان در سنين منهاي سه سال، 3 تا 6 سال و 6 تا 9 سال آزار مي بينند و سختي و شدت آزار توسط زنان76/6 درصد و در مردان 72/9 درصد برآورد شده است.

خودكشي منجر به مرگ در مردان بيشتر است به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در ادامه با اشاره به آمار و ارقام‌هاي مربوط به معضل خودكشي در جامعه خاطر نشان كرد: طي سال‌هاي 75 تا 88 و طي اين دوره 14 ساله بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مردها بيشتر از زنان خودكشي كرده‌اند، به طوري كه خودكشي منجر به مرگ در مردها بيشتر از زن‌ها بوده و در عين حال زنان بيشتر اقدام به خودكشي مي‌كنند. او علت اصلي خودكشي مردان را عوامل اقتصادي، مشكلات بيكاري و تجربه شكست‌هاي پي‌درپي در زندگي دانست.

سير صعودي طلاق نسبت به ازدواج طي سال‌هاي 75 تا 88 براساس اين گزارش عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران خاطر نشان كرد: روند ميزان طلاق ثبت شده در كشور طي سال‌هاي 75 تا 88 سير صعودي داشته و ميزان آن از 6/3 واقعه به ازاي هر 10 هزار نفر در سال‌هاي 75 به 15/5 واقعه در سال 88بالغ شده است؛ سال‌هاي ابتدايي و انتهايي دوره كه به ترتيب كمترين و بيشترين طلاق را نشان مي‌دهد بين سالهاي 87 و 88 اين روند كند است اما باز هم سير صعودي دارد.

او ادامه داد: اين روند همچنان سير صعودي داشته و بازگشتي در آن مشاهده نمي‌شود به طوري كه اگر آهنگ وقوع طلاق در كشور كند مي‌شود حداكثر اين است كه به يك خط مستقيم منتهي مي‌شود اما روند نسبت كلي طلاق به ازدواج طي سالهاي 75 تا 88 سير صعودي داشته است. اشرف‌السادات بروجردي گفت: در سال 75 از 700 ازدواج ، 8 واقعه به طلاق منجر شده در حالي كه در سال 88 به 14 طلاق مي‌رسيم. 80 درصد كشته شدگان تصادفات رانندگي مردن هستند به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در مورد آمار تصادفات سال‌هاي اخير تصويب كرد متاسفانه اين بحث بسيار نگران كننده است چرا كه طي 10 سال گذشته 24 هزار كشته در تصادفات برون شهري و درون شهري داشته ايم فارغ از اين بحث تبعات از دست دادن يك فرد در خانواده بار سنگيني را ايجاد كرده و مخاطرات فراواني به همراه دارد.

اوبا اعلام اينكه ميزان فوت شده‌هاي كل كشور از سال 75 تا 88 روند نامنظمي داشته خاطرنشان كرد: ميزان افراد فوت شده در تصادفات درون شهري در سال 88، 6/01 درصد در هر 10 هزار بوده و اين عدد در سال 77 نيز 0/07 درصد ثبت شده است. اشرف السادات بروجردي ادامه داد: فوت شدگان تصادفات برون شهري طي سالهاي 75 تا 88 روند نگران‌كننده‌اي داشته چرا كه از 3/02 درصد در سال 75 به 9 صدم درصد در سال 88 رسيده است. تنها 30 درصد از جرائم قابليت كشف دارند عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در ادامه با اعلام اينكه معمولا وقوع جرم با كشف جرم همخواني ندارد، خاطر نشان كرد: تنها 30 درصد از جرائم قابليت كشف دارند و مابقي پنهان مي‌مانند. او يكي از مهم‌ترين معضلات اجتماعي كشور را مواد مخدر دانست و يادآور شد: ميزان مواد كشف‌شده طي‌ سال‌هاي 77 تا 76 به شدت كاهش داشته به طوري كه در سال‌هاي 77 و 78 سير صعودي داشته و از 0/04 به 2/89 درصد در سال 87 افزايش داشته است.

سير صعودي قتل عمد در كشور به گزارش خبرنگار ايلنا اشرف‌السادات بروجردي با ارائه آماري از وقوع قتل غيرعمد و عمد در كشور خاطر نشان كرد: پرونده‌هاي قتل غيرعمد در كشور طي سال‌هاي 75 تا 81 سير صعودي داشته و از 1/4 فقره به ازاي هر 100 هزار نفر در سال 75 به 2/1 در سال 81 افزايش داشته است. او ادامه داد: اصولا قتل غيرعمد سير نزولي داشته و سير وقوع قتل عمد نيز صعودي بوده و مهم‌ترين علت قتل غيرعمد قانون‌گريزي و علت اصلي وقوع قتل عمد نيز خشونت‌هاي رفتاري است. عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در مورد ميزان كل زندانيان نيز فارغ از پرداختن به بحث زندانيان سياسي گفت: روند ميزان كل زندانيان طي سال‌هاي 75 تا 84 به ازاي هر 10 هزار نفر نوسان زيادي داشته و ميزان زندانيان در سال 75 به ازاي هر 10 هزار نفر 71/2 درصد بوده است و اين ميزان در سال 84 كاهش داشته به طوري كه به 20 درصد رسيده است و در سال 80 نيز بالاترين حد خود را داشته و در سال 83 پايين‌ترين حد را به خود اختصاص داده است.

به ازاي هر 8 نفر يك پرونده در قوه قضائيه وجود دارد به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران تصريح كرد: بسياري از زندانياني كه امروز در زندان به سر مي‌برند، به دليل مسائل اقتصادي در زندان بوده و موضوعاتي مانند چك برگشتي، تخلف مالي و يا به اجرا گذاشتن مهريه‌ها باعث اين مسئله شده است. اشرف‌السادات بروجردي با اشاره به پرونده‌هاي مختومه در قوه قضائيه يادآور شد: بر اساس مشاهده آمارها به ازاي هر هشت نفر يك پرونده قضايي وجود دارد و اين عدد نشان مي‌دهد كه روش‌هاي سابق مانند ريش‌سفيدي و كدخدامنشي فراموش شده است و افراد در زمان وقوع اختلافات، براي حل مشكلات به سرعت به سمت قوه قضائيه مي‌روند.

به گفته اين مسئول قوه قضائيه در يك مقطع زماني تصميم گرفت كه براي جلوگيري از انباشته‌ شدن پرونده‌ها، به آنها خاتمه دهد اما نمودار نشان مي‌دهد كه به دليل سير نزولي پرونده‌هاي فوق، پرونده‌هاي جديد، مجدد جايگزين پرونده‌هاي مختومه شده است. افزايش بيكاري در كشور به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در ادامه اين نشست با بررسي معضل بيكاري در كشور گفت: بر اساس شاخصه‌هاي بين‌المللي كسي كه دو روز در هفته كار تمام وقت دارد، بيكار تلقي نمي‌شود و اين تعريف يك استاندارد بين‌المللي است اما برخي از كارشناسان براي نشان دادن بهبود اوضاع اعلام مي‌كنند كه كسي كه دو ساعت در هفته مشغول به كار است بيكار نيست، اما تعريف فوق يك استاندارد بين‌المللي است.

او افزود: بر اساس نمودارهاي موجود و آنچه كه از آمارهاي مركز آمار ايران به دست مي‌آيد نرخ بيكاري كل كشور در سال‌هاي 75 تا 80 افزايش داشته و نرخ بيكاري در كشور از 14/9 بالاترين حد بوده و در سال‌هاي 81 تا 83 اين روند افت داشته اما مجدد افزايش پيدا كرده است. به طوري كه در سال 83 به 10/6 درصد رسيده و كمترين نرخ بيكاري كشور در سال‌هاي مورد مطالعه به درصد فوق رسيده و نرخ بيكاري در سال‌هاي 85، 11/6 به ازاي هر 100 نفر جمعيت بوده است. اشرف‌السادات بروجردي يادآور شد: مطابق كنوانسيون بين‌المللي حقوق كودكان سن كار براي افراد 18 سال تمام تعريف مي‌شود و كمتر از اين سال بايد به تحصيل بپردازند در حالي كه در بسياري از آمارها كار كودكان در سنين قبل از 18 سال نيز وجود دارد.

عضو هيات علمي پژوهشكده علوم اجتماعي ايران در ادامه اين نشست خواستار تعريف مشخصي از وقوع جرائم شد و گفت: ممكن است بعضي از جرائم جرم نبوده و نيازي به ثبت آنها در آمار و ارقام نباشد. او با اعلام اينكه آسيب‌هاي اجتماعي تك‌فاكتوري نيستند، افزود: تمام آسيب‌هاي اجتماعي و معضلات زخم عميقي هستند كه نياز به درمان دارند و در صورت رها شدن به مرحله عفونت مي‌رسند.

گزارش: سميه جاهدعطائيان

1389/8/11 - 12:27 کد خبر : 159255

0 نظرهای شما: