بحث مديريت مترو،بحث محسن هاشمي،قاليباف ودعواي شهرداري ودولت نيست

بحث مديريت مترو،بحث محسن هاشمي،قاليباف ودعواي شهرداري ودولت نيست
متروي تهران بااختصاص بودجه5تا10ساله تكميل مي‌شود


1388/08/26 11-17-2009 12:09:17
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - شهري
مدير عامل شركت متروي تهران با بيان اين كه مترو آن قدر مزايا دارد كه امكان ندارد كلان‌شهرهاي جهان را بدون اين سيستم تصور كنيد، افزود: ما تاخير 30 تا 40 ساله در ساخت مترو داريم اگر اين كارها انجام نشود، نمي‌توانيم لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را هم اجرا كنيم

. به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن هاشمي امروز در مراسم كلنگ‌زني خط 3 متروي تهران، با اشاره به قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، اظهار كرد: هدفمند كردن يارانه‌ به صورت جدي از طرف دولت مطرح شد و مجلس هم اكثر بندهاي اين قانون را به تصويب رساند و مابقي هم به زودي تصويب خواهد شد كه پس از آن وارد بحث بسيار پيچيده و خطرناك در رابطه با هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌شويم.
وي ادامه داد: بخش مهم هدفمند كردن يارانه‌ها مربوط به بحث انرژي و سوخت است، به طوري كه تقريبا يك‌هزار ميليارد تومان مربوط به موضوع يارانه‌هاست كه 95 درصد از آن به يارانه‌ انرژي مربوط مي‌شود و بيش از 60 درصد از اين يارانه‌ هم مربوط به بخش حمل و نقل و بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل در كلان‌شهرهاست.
مدير عامل متروي تهران ادامه داد: روزانه بيش از 15 ميليون ليتر سوخت صرف حمل و نقل عمومي مي‌شود كه اگر سوخت قيمت واقعي خود را پيدا كند، تنش بسيار زيادي به وسايل حمل و نقل غيرعمومي و خصوصي مثل تاكسي‌هاي مشاركتي، ون‌ها و حتي ميني‌بوس‌ها و همچنين حمل و نقل عمومي مانند حمل و نقل ريلي و اتوبوسراني وارد خواهد شد، لذا بايد زودتر از آن كه بحث هدفمند كردن يارانه‌ها تصويب شود، توسعه حمل و نقل عمومي صورت گيرد.
وي در ادامه با اشاره به قانون مصوب سال 54 اظهار كرد: طبق قانون حمل و نقل عمومي مصوب مجلس در سال 54، حمل و نقل عمومي بايد توسط ريل انجام شود كه بر اين اساس شهرداري تهران اجازه مي‌دهد، يك شركت بهره‌بردار اين موضوع را انجام داده و دولت بودجه آن را بپردازد. همچنين در بندهاي قانون به موضوع مترو توجه ويژه‌اي شده است و طبق آن مجلس به قانون حمايت سامانه حمل و نقل ريلي اشاره جدي داشته و عنوان كرده كه شهرداري‌ها مسوول افتتاح مترو هستند و دولت موظف به پرداخت اعتبارات است.
هاشمي ادامه داد: همچنين طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومي در شهرها، تصويب شده كه سالانه چهار هزار ميليارد تومان براي حمل و نقل عمومي شهري و شش هزار ميليارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومي برون‌شهري اعتبار اختصاص داده شود و حتي عنوان شده كه بودجه‌هاي اين موضوع 100 درصد تخصيص يافته تلقي مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه آن قدر اين قوانين به صورت محكم در مجلس تصويب شده است كه نمي‌توان از آن شانه خالي كرد، افزود: طبق قانون در تهران بايد 30 درصد از حمل و نقل عمومي به صورت ريلي باشد كه اين سهم براي ساير كلان‌شهرها، 10 درصد است كه اگر زيرساخت‌هاي تعيين شده در قانون طي چند سال گذشته به دولت ابلاغ شده، اجرا نشود، مسلما بحث هدفمند كردن يارانه‌ها،‌ موضوع حمل و نقل ريلي را با چالش‌هاي بيشتري مواجه خواهد كرد كه تحمل آن از سوي مردم غيرممكن مي‌شود.
مدير عامل متروي تهران تصريح كرد: بحث مديريت مترو در تهران، بحث محسن هاشمي، قاليباف و دعواي شهرداري و دولت نيست، چراكه شركت مترو طبق قانون، مجري است و پيمانكار شهرداري و دولت هم نيست.
وي اظهار كرد: بر اساس اين قانون، تنها مجري مترو، شركت راه‌آهن ريلي تهران و حومه است. اگر صحبتي از طرف من در حمايت از مترو مي‌شود مبنايش قانون است، چون اگر پيگيري نكنيم، بايد پاسخگو باشيم و جايگاه شركت مترو يك جايگاه كاملا انحصاري است كه از سوي قانون انتخاب شده است.
به گفته هاشمي، زيربناهاي توسعه مترو در شركت مترو به صورت جدي طراحي شده و 105 كيلومتر از خطوط مترو در چهار خط در حال بهره‌برداري است، همچنين تا پايان سال تعداد سفرهاي مترو تا 500 ميليون سفر خواهد رسيد.
مدير عامل متروي تهران با بيان اين كه بايد به صورت سالانه چهار هزار ميليارد تومان اعتبار براي مترو هزينه شود كه 50 درصد از آن توسط دولت و 50 درصد ديگر نيز توسط شهرداري اختصاص يابد، تصريح كرد: سهم شهرداري بنا بر تصويب شوراي شهر تهران به صورت بودجه‌هاي غير نقدي بوده است.
وي با بيان اين كه خط سه متروي شهر تهران بدون بودجه دولت و تنها با بودجه‌هاي نقدي و غيرنقدي شهرداري كلنگ‌زني شد، افزود: اين پروژه طي سه سال انجام مي‌شود و اگر در هر منطقه تهران پنج ايستگاه مترو ساخته شود، مشكل مترو برطرف خواهد شد.
هاشمي اظهار اميدواري كرد: با اختصاص بودجه‌هاي نقدي دولت و شهرداري ظرف پنج تا 10 سال آينده موضوع مترو پايتخت تكميل شود.
به گزارش ايسنا، وي در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اين كه 800 هزار كيلومتر ريل شهري در جهان وجود دارد كه كمتر از 300 كيلومتر آن منوريل است، افزود: 200 كيلومتر از منوريل‌هاي موجود در جهان منوريل فانتزي است و تنها 100 كيلومتر منوريل در دنيا به صورت جدي بحث حمل و نقل انجام مي‌دهد كه ظرفيت آن هم يك سوم ظرفيت متروي تهران است.
مدير عامل متروي تهران به موضوع ساخت منوريل در تهران اشاره كرد و افزود: اگر بخواهيم مترو را در آسمان بسازيم، از روي خانه‌هاي مردم رد خواهد شد و بعد صدا و اذيت و آزار مساله حساسي است كه اجازه انجام اين كار را نمي‌دهد.
وي تاكيد كرد: در مترو هر دقيقه يك‌بار، يك قطار عبور مي‌كند و من نمي‌دانم چطور مي‌شود، زماني كه در هر دقيقه قطاري از كنار ساختمان‌هاي مردم عبور مي‌كند، مترو را مي‌خواهيم در خيابان‌هاي تهران به آسمان ببريم.
هاشمي در ادامه به عبور قطارهاي ديزلي راه‌آهن از مناطق 17 و 18 اشاره كرد و افزود: شهردار سابق تهران در زمان تصدي خود دستور دادند كه اين خط به دليل ايجاد سر و صدا به زير زمين انتقال يابد كه در حال حاضر اين هزينه صورت مي‌گيرد كه خط راه‌آهن به زيرزمين برود و نمي‌دانم كه چطور با توجه به حركت سريع قطارهاي منوريل و ايجاد سر و صدا انجام اين پروژه امكان‌پذير است.
وي اظهار كرد: خاك تهران نعمت مناسبي است كه مي‌توانيم سالي بيشتر از 15 كيلومتر تونل بسازيم و طبق دستور شوراي شهر تهران و شهرداري تهران بناست، سرعت ساخت تونل مترو به 21 كيلومتر در سال برسد، حال نمي‌فهمم چرا نبايد تونل بسازيم. آن قدر سرعت ساختن ما در تونل زياد است كه برخي‌ها را نگران كرده و اعلام مي‌كنند كه واگن نداريم، ‌در حالي كه شركت‌هاي واگن‌سازي هم بيكارند، پس چرا نبايد بودجه اختصاص يابد تا اين شركت‌ها هم اقدام به ساختن واگن كنند.
مدير عامل متروي تهران با بيان اين كه مي‌خواهيم پايتخت اسلامي را به جهانيان طوري نشان دهيم كه قدرت حل مشكلات خود را دارد، افزود: تكنولوژي ساخت مترو در طي 16 سال گذشته كاملا يك تكنولوژي بومي شده و نيازي به كشورهاي خارجي در ساخت زيرساخت‌هاي مترو نيست و تنها در بحث فاينانس مجبور شديم كه تجهيزات را از كشورهاي خارجي وام‌دهنده خريداري كنيم، اين در حاليست كه تمام قراردادهاي تجهيزات ساخت مترو با شركت‌هاي داخلي بسته شده و حتي تجهيزات مربوط به بخش امنيتي قطار هم بومي است.
به گفته وي، وجود مترو باعث صرفه‌جويي‌ 700 هزار ليتر سوخت و ايجاد 10 هزار شغل مستقيم و 100 هزار شغل غيرمستقيم شده است.
هاشمي اظهار كرد: بايد بتوانيم از بودجه حساب ذخاير ارزي براي مترو استفاده كنيم، چون حساب ذخيره ارزي از پول نقد پر شده، پس چرا نبايد بودجه اختصاص يابد.
وي افزود: عدالت‌محوري مترو از همه چيز بالاتر است و اين در حاليست كه دولت‌هاي قبل كه موضوع سازندگي و اصلاحات را مد نظر قرار داده بودند و دولت امروز كه دولت عدالت‌محوري است، كدام وسيله نقليه است كه مسافر را از «كرج» سوار و در «گلدشت» پياده كند و تنها 200 تومان دريافت كند، متوجه نمي‌شوم كه چرا كمكي نمي‌شود.
هاشمي ادامه داد: به جاي اين كه درگيري لفظي و روزنامه‌ا‌ي و تلويزيوني داشته باشيم، اين صنعت را دريابيم و مشكلات مترو را حل كنيم.
مدير عامل مترو با بيان اينكه در 10 سال گذشته 5/2 ميليارد سفر از طريق مترو انجام شده بدون آن كه كشته‌اي داشته باشد، اظهار اميدواري كرد: اعتباري كه بناست به مترو اختصاص يابد، تامين شود.
مدير عامل شركت مترو تهران در ادامه در جمع‌ خبرنگاران از افتتاح ايستگاه «قيطريه» تا عيد سعيد غدير خبر داد و افزود: در حال حاضر 20 كيلومتر تونل مترو آماده وجود دارد كه افتتاح ‌آن‌ها، نيازمند اعتبار است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه متروي تهران تا چه زماني تحمل مشكلات مربوط به كمبود اعتبارات را دارد، اظهار كرد: هيچ وقت تعطيلي مترو اتفاق نخواهد افتاد و انشااله چالش‌هاي موجود نيز برطرف خواهد شد. همچنين در رابطه با تامين اعتبارات مترو هميشه اين مشكلات را داشته‌ايم.
وي با اشاره به اين كه استقبال مردم از مترو به شدت بالا رفته و مترو هم كارايي خود را اثبات كرده است، افزود: با توجه به سهميه‌بندي سوخت و مشكلات ترافيكي، مردم جذب مترو شده‌اند و طي سال‌هاي اخير 5/2 ميليارد سفر انجام شده كه يك ميليارد از اين سفرها در هفت سال اول و 5/1 ميليارد هم در چهار سال اخير بوده است كه اين موضوع نشان دهنده استقبال مردم از مترو است. پس جايي كه مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد، بايد اعتبار هزينه شود.
هاشمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه گفته مي‌شود كه اعتبار به مترو اختصاص داده مي‌شود، اما بهره‌وري وجود ندارد، گفت: اتفاقا بهره‌وري در مترو بسيار بالاست و اعتبارات زيادي از جاهاي مختلف جمع‌آوري شده است، همچنين پولي كه شهرداري از منابع غيرنقدي هزينه كرده، بيشتر از پولي است كه دولت اختصاص داده است. در نتيجه توقع دولت در حد اعتبارات خود است، اما دو برابر دولت اعتبار هزينه كرديم و ساخت و ساز انجام داديم.
وي با بيان اين كه طي چهار سال اخير نزديك به 40 كيلومتر مترو ساخته شده، در رابطه با ساخت واگن نيز، گفت: حداقل سالي بايد 400 ميليارد تومان اعتبار در رابطه با اين موضوع تزريق شود، اين موضوع حرف محسن هاشمي نيست، بلكه حرف قانون است.
مدير عامل مترو تهران در رابطه با انتقال مديريت مترو به دولت نيز اظهار كرد: اين موضوع به من ربطي ندارد، بلكه به مجمع مترو و شوراي شهر تهران مربوط است. من اصرار ندارم كه در مترو باشم. شوراي شهر تهران و مجمع مترو به عنوان مدير عامل مترو به من حكم داده‌اند، اگر بخواهند دولت را در مديريت مترو شريك كنند، خودشان مي‌دانند و ما هم خوشحال مي‌شويم.
هاشمي در رابطه با مقايسه تونل «توحيد» با تونل «مترو» توسط رييس جمهوري نيز، اظهار كرد: تونل «توحيد» و تونل «مترو» قابل مقايسه نيستند، چون تونل مترو تنها هشت متر است و قيمت راه‌اندازي آن نيز كمتر 10 ميليارد تومان هزينه دارد، در حالي كه رييس جمهوري عنوان كرده كه هزينه راه‌اندازي تونل مترو 60 ميليارد تومان است.
وي در رابطه با سوالي مبني بر اين كه چرا بودجه عمراني اختصاص يافته از سوي مجلس براي ساخت واگن هزينه نشده است، گفت: بودجه عمراني مستقيم از مجلس اختصاص داده مي‌شود كه در آن اعلام شده كه چگونه اين بودجه به صورت جز به جز هزينه شود.

0 نظرهای شما: