موج سوم آنفلوآنزاي «آ» در راه است، هنوز از واكسن خبري نيست؟!

موج سوم آنفلوآنزاي «آ» در راه است،
هنوز از واكسن خبري نيست؟!
عضو كميته كشوري آنفلوآنزا:
در هر زماني از پاندمي، «واكسن» نياز است


1388/09/01 11-22-2009
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
در حالي كه شيوع ويروس آنفلوآنزاي نوع A با سرعت باورنکردني در دنيا در حركت است و متخصصان نسبت به خطر موج سوم اين بيماري با بازگشت حجاج بيت الله‌الحرام به كشور هشدار مي‌دهند، اما با گذشت پنج ماه از گزارش اولين مورد اين بيماري در كشور، هنوز از ورود واكسن‌ آنفلوآنزا نوع «آ» به كشور خبري نيست
.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، مسوولان بهداشتي كشور در شرايطي از اقدام براي خريد دو ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا نوع «آ» و ورود آن تا يك ماه آينده به كشور خبر مي‌دهند كه سازمان جهاني بهداشت مواردي از جهش يافتگي ويروس آنفلوآنزاي H1N1 در برخي كشورها را گزارش داده است. هر چند هنوز اهميت جهش ژنتيكي ايجاد شده در اين نسخه جديد مشخص نيست، اما با در نظر گرفتن احتمال ممزوج شدن دو ويروس آنفلوآنزاي خوكي و فصلي و ايجاد ويروسي جديد با قدرت بيماري‌زايي بيشتر و يا حتي كمتر، همزمان با بازگشت حجاج ايراني، به نظر مي‌رسيد كه بايد زودتر از اينها نسبت به وارد كردن واكسن مورد نياز حداقل براي جمعيت در معرض خطر اقدام مي‌شد.
هر چند از زمان مطرح شدن بحث پاندمي آنفلوآنزاي نوع «آ» در جهان، وزارت بهداشت ايران نيز به تكاپو افتاد و با ابلاغ دستورالعمل‌هاي كشوري مقابله با اين بيماري در مكان‌هاي مختلف تجمع انساني، اقدامات پيش بيني شده براي جلوگيري از گسترش اين بيماري در دانش‌آموزان همزمان با بازگشايي مدارس، چالش‌هاي مطرح در زمان حج عمره و تلاش‌هاي اين وزارتخانه براي متقاعد كردن مسوولان سازمان حج و زيارت به منظور ايجاد محدوديت در اعزام زائران حج تمتع و هزار و يك اقدام ديگر از ايجاد اتاق‌هاي قرنطينه با استانداردهاي جهاني گرفته تا تشويق سازمان‌ها و ارگان‌هايي نظير شهرداري و صدا و سيما جهت اطلاع رساني عمومي هر چه بيشتر از اين بيماري، سعي كرد در زمان اين پاندمي جهاني وظيفه خود كه حفظ سلامت جامعه است را به بهترين شكل انجام دهد، اما نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگويي با ايسنا، اين اقدامات را بسنده نمي‌داند و در مجموع عملكرد متولي سلامت كشور در پيشگيري، اطلاع‌رساني، درمان و غربالگري آنفلوانزاي نوع «آ» را لاك پشتي و ضعيف ارزيابي مي‌كند.
متخصصان در حالي از خطر موج سوم آنفلوآنزاي نوع «آ» همزمان با ورود زائران حج تمتع ابراز نگراني مي‌كنند كه به گفته يك عضو كميته كشوري انفلوآنزا، موج اول اين بيماري با ورود شمار فراواني از مبتلايان از طريق حج عمره همراه بود كه با توقف حج عمره نيز فروكش كرد. از طرف ديگر از زمان تاييد رسمي نخستين مورد ابتلا به اين بيماري در كشور (اول تيرماه) تاكنون حدود پنج ماه مي‌گذرد كه به نظر مي‌رسد مدت زماني پنج ماهه براي تصميم‌گيري، هماهنگ‌سازي و فراهم آوردن امكانات پيشگيرانه و درماني يك پاندمي جهاني، فرصت كمي نباشد.
براساس اخبار منتشره در حال حاضر واكسن آنفلوآنزاي «آ» نه تنها در اروپا بلكه به پشت مرزهاي ايران هم رسيده است، به عنوان مثال در تركيه كشور همسايه بخشي از گروه‌هاي در معرض خطر در برابر آنفلوآنزاي «آ» واكسينه شده‌اند.
اين در حاليست كه بنا بر گزارش سازمان جهاني بهداشت، در بازه زماني 28 اكتبر تا 7 نوامبر در كشورهاي واقع در منطقه مديترانه شرقي، 28 هزار و 751 نفر به آنفلوآنزاي نوع A مبتلا شدند و 188 نفر نيز براثر اين بيماري فوت كرد‌ه‌اند كه اين آمار در ايران و بنا بر آخرين اعلام وزارت بهداشت، 3 هزار و 128 مورد ابتلا و 100 مورد فوتي است، در اين بين نكته حائز اهميت اين است كه شمار قربانيان آنفلوآنزاي خوكي در كشور تنها در مدت زماني يك هفته نزديك به دو برابر شده است، از آنجا كه به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، بيماران قلبي و تنفسي اغلب قربانيان آنفلوآنزا «آ» در كشور را تشكيل مي‌دهند، به نظر مي‌رسد زودتر از اين‌ها بايد براي گروه‌هاي در معرض خطر كشور چاره‌اي انديشيده مي‌شد.
به گزارش ايسنا هرچند رييس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت مقايسه ميان موارد ابتلا و مرگ و مير ناشي از آنفلوآنزاي «آ» ميان كشورهاي منطقه را غيرعلمي و غير منطقي مي‌داند، اما در هر حال سازمان بهداشت جهاني، ايران و عربستان را از كشورهايي معرفي كرده كه در منطقه امرو نسبت به شمار مبتلايان، بيشترين قرباني آنفلوآنزاي نوع «آ» را داشته‌اند.
دكتر مسعود مرداني، عضو كميته كشوري آنفلوآنزا در گفت‌وگوبا ايسنا مي‌گويد: هر موجي از آنفلوآنزا قشر خاصي از جمعيت جامعه را درگير مي‌كند.
وي با بيان اينكه اين اپيدمي حدود دو تا سه سال به طول مي‌انجامد؛ مي‌افزايد: بنابراين در هر زماني از پاندمي، «واكسن» نياز است البته نكته مهم آن است كه اثربخشي واكسن از زمان تزريق، به حدود دو هفته زمان نياز دارد.
مرداني در حالي از زمان دو هفته‌اي براي اثربخشي واكسن آنفلوآنزاي «آ» سخن مي‌گويد كه اولين گروه حجاج ايراني كمتر از يك هفته ديگر به كشور بازمي‌گردند، بازگشتي كه مي‌تواند سرآغاز موج ديگري از آنفلوآنزاي آ در كشور باشد.
در هر حال مهم آن است در شرايطي كه كشورهاي مختلف دنيا بررسي ميزان اثربخشي واكسن آنفلوآنزاي نوع «آ» و عوارض آن را در دستور كار خود دارند، اين واكسن هنوز به ايران نرسيده است و آمار مبتلايان و قربانيان روز به روز در حال افزايش است، آمارهايي كه محسني‌بندپي، نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس آنها را واقعي نمي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: آنچه هم ‌اكنون به عنوان آمار رسمي در مورد مبتلايان به آنفلوانزاي نوع A از سوي وزارت بهداشت اعلام مي‌شود، آمار واقعي نيست و آمار خيلي بيشتر از اين‌ بوده و روز به روز هم افزايش مي‌يابد.
وي معتقد است كه وزارت بهداشت در ارتقاي آگاهي مردم و شناسايي به موقع بيماران عملكرد موفقي نداشته است.
بنابراين بايد گفت؛ اگر چه تامين واكسن ضروريست اما قطعا افزايش آگاهي عمومي، آموزش اصول بهداشتي و نصب و توزيع پوستر و بروشورهاي آموزشي نقش بسزايي در مقابله با اين بيماري و كاهش آمارهاي اعلامي دارد. هر چند كه جاي تبليغات آموزشي و پوسترهاي مبارزه با آنفلوآنزاي «آ» در ويترين شهري پايتخت و كشور تقريبا خاليست.
و كلام آخر اينكه آنفلوآنزاي «آ» هم اكنون از پنج قاره جهان عبور كرده و با سرد شدن هوا، هر لحظه احتمال موتاسيون شديد اين ويروس در دنيا و افزايش شمار مرگ و مير آن وجود دارد. از طرف ديگر آنفلوانزاي نوع «آ» حداقل دو سال ديگر در جوامع مختلف شيوع دارد و شش تا هشت مرحله انفجاري خواهد داشت.
بنابراين افزايش سرعت عمل در شناسايي مبتلايان سهم بسزايي در جلوگيري از شيوع اين بيماري دارد. به همين دليل لازم است كه تصميم‌گيري‌ها در اين حوزه سرعت بيشتري به خود بگيرد چرا كه پاندمي جهاني آنفلوآنزاي نوع «آ» منتظر تصميم‌گيري و هماهنگي مسئولان و سازمانها ذيربط نمي‌نشيند.

0 نظرهای شما: