عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت انتقال پايتخت سياسي:

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر ضرورت انتقال پايتخت سياسي:
هنوز شهر خاصي در نظر گرفته نشده است

1388/08/10 11-01-2009 14:17:56 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوبه روز شنبه اين مجمع درباره انتقال مركز سياسي كشور از تهران تا پايان زمان اجراي سند چشم‌انداز را با توجه به وضعيت پايتخت، ضروري خواند، اما در عين حال گفت كه هنوز شهر خاصي براي اين منظور در نظر گرفته نشده است

«محمد هاشمي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با انتقال مراكز سياسي به نوعي توقف مهاجرت صورت مي‌گيرد و يا نوعي مهاجرت معكوس اتفاق مي‌افتد و اين امر موجب مي‌شود اداره‌ تهران كه امروز با افزايش جمعيت، ترافيك و مشكلات زيادي مواجه است، آسان‌تر شود.
وي با اشاره به بررسي سياست‌هاي آمايش سرزمين در مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با توجه به وضعيت جغرافيايي و ضرورت‌هايي كه برقراري تعادل ميان مناطق مختلف ايجاب مي‌كند و نيز با توجه به استعداد مناطق مختلف كشور چه به لحاظ سوق‌الجيشي و چه منابع آمايش سرزمين، در اين باره تصميم‌گيري مي‌شود.
هاشمي با بيان اين كه « در تهران به دليل آن كه مركز فعاليت‌هاي سياسي و اقتصادي شده، خدمات بهداشتي، تحصيلي و رفاهي بيشتري نسبت به ساير نقاط كشور وجود دارد» اظهار كرد: اين عوامل جاذبه‌هاي اين شهر را نسبت به ساير مناطق بالاتر برده و موجب شده مهاجرت افزايش يابد، اما كم كم تهران به نقطه‌اي مي‌رسد كه اداره‌ي آن با وجود ترافيك و افزايش جمعيت كار سختي است.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: در اواخر دولت آقاي ميرحسين موسوي يا اوايل دولت آقاي هاشمي بود كه تصميم گرفته شده جاذبه‌هاي تهران كاهش يابد و يكي از مراكز سياسي يا اقتصادي به نقطه‌ ديگري از كشور منتقل شود و متناسب با آن سهمي به مراكز ديگر برسد. اين بحث اخيرا نيز مطرح شد و نهايتا پيشنهادها بر اين قرار گرفت كه پايتخت سياسي تغيير كند؛ چون انتقال مراكز اقتصادي ابزارهاي مهمي را مي‌طلبد، اما با انتقال مراكز سياسي امنيت آن‌ها نيز بيشتر تضمين مي‌شود و در حقيقت مي‌توان گفت نوعي مهاجرت معكوس صورت مي‌گيرد.
هاشمي زمان درنظرگرفته شده براي انتقال مركز سياسي را تا پايان برنامه‌ چشم‌انداز در سال 1404 عنوان كرد و گفت: در واقع منظور از مراكز سياسي سه قوه و ساختارهاي دولتي است. هم‌اكنون در برخي كشورها مانند پاكستان، هلند، سوييس و ساير كشورهاي اروپايي، پايتخت سياسي را از مراكز اقتصادي جدا كرده‌اند.
وي در پايان در پاسخ به اين پرسش كه اين مركز قرار است به كدام‌يك از شهرهاي ايران منتقل شود نيز گفت: اين امر هنوز مشخص نشده است. كارشناسان بايد نقطه‌يابي كنند تا با توجه به ويژگي‌هايي كه در نظر گرفته مي‌شود، مراكز حكومتي به آن نقطه انتقال يابد
.

0 نظرهای شما: