‌امكان توليد روزانه 170 ميليون ليتر بنزين تا سال 92

وزير نفت خبر داد:

‌امكان توليد روزانه 170 ميليون ليتر بنزين
تا سال 92

خبرگزاري فارس: وزير نفت گفت: تا سال 92 ايران به صادر‌كننده بنزين تبديل مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، سيدمسعود ميركاظمي‌ صبح امروز در مراسم بهره‌برداري از فاز دوم پتروشيمي مرواريد و پرديس در پارس جنوبي اظهار داشت: طرح‌هاي پالايشي زيادي در كشور در حال ساخت است كه تا پايان امسال بخشي از آنها به بهره‌برداري مي‌رسد و تا پايان سال 92 امكان توليد روزانه 170 ميليون ليتر بنزين دست پيدا مي‌كنيم.
وي افزود: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته در سال 92 حداكثر نياز كشور به بنزين حدود 66 ميليون ليتر در روز است كه بدون ترديد مي‌توانيم بگوييم تا سال 92 صادر كننده بنزين هستيم و اين يك افتخار بزرگ و ارزشمند است. وزير نفت تصريح كرد: هم‌اكنون مجتمع‌هاي پتروشيمي براي توليد آزمايشي روزانه بيش از 15 ميليون ليتر در آمادگي به سر مي‌برند و در واقع اين طرح در سال گذشته به مدت يك هفته در مجتمع‌هاي پتروشيمي انجام شد كه اين امر نشان از توان توليد اين مجتمع‌ها و تامين بنزين مورد نياز كشور دارد.
ميركاظمي اضافه كرد: امروز به پيشرفت قابل توجهي در صنايع مربوط به نفت و گاز و پتروشيمي رسيده‌ايم و در حقيقت در بسياري از زمينه‌ها به خودكفايي رسيده‌ايم و با خودكفايي در توليد بنزين و ساير فرآورده‌هاي مورد نياز كشور ابزار فشار از دست خارجي‌ها گرفته شده است. وي ادامه داد: ايران اسلامي ثابت كرده كه توانايي انجام بزرگترين كارها در صنعت نفت را دارد و امروز نه تنها در تامين سوخت‌هاي مورد نياز توانايي بالايي داريم، بلكه در توسعه مجتمع‌هاي پتروشيمي و ساخت پالايشگاه‌هاي نفت و گاز و توسعه ميدان‌ها نيز توانايي ايران اسلامي در حد قابل قبولي است.
وزير نفت از مقام نخست ايران در خاورميانه در توليد كود اوره خبر داد و بيان داشت: با بهره‌برداري از فاز 2 پتروشيمي پرديس هم‌اكنون ايران مقام دوم جهان را نيز در توليد كود اوره دارد. ميركاظمي از افزايش توليدات پتروشيمي به 50 ميليون تن در سال خبر داد و عنوان داشت: متخصصان توانمند داخلي در واقع با تلاش شبانه‌روزي موفق به خلق ركوردهاي بي‌نظيري شده‌اند و امروز با افتخار اعلام مي‌كنيم كه ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي از 15 ميليون و 800 هزار تن در سال 84 به بيش از 50 ميليون تن افزايش يافته است.
وي افزود: در صادرات محصولات پتروشيمي نيز به ركورد بسيار خوبي رسيده‌ايم و در حالي كه در سال 84 حدود 5 ميليون تن از محصولات پتروشيمي را صادر مي‌كرديم، امروز توانايي صادرات بيش از 14 ميليون تن محصولات پتروشيمي را به دست آورده‌ايم كه در نوع خود بي‌نظير است. وزير نفت بيان داشت: امروز با توجه به افزايش ميزان صادرات محصولات پتروشيمي، سالانه بيش از 9 ميليارد و 200 ميليون دلار ارزش صادرات اين محصولات است و اين در حالي است كه در سال 84 ارزش صادرات پتروشيمي 2 ميليارد و 300 ميليون دلار بوده است.
ميركاظمي تصريح كرد: هم‌اكنون 22 ميليون تن از محصولات پتروشيمي در منطقه عسلويه توليد مي‌شود كه اين رقم معادل 42 درصد كل توليدات اين صنعت در كشور است و در آينده نزديك با اجراي طرح‌هاي تعريف شده در اين منطقه 27 ميليون تن ديگر نيز به ظرفيت توليدي صنعت اضافه مي‌شود. وي ادامه داد: در حالي كه كشورهاي استعمارگر روز‌به‌روز شيطنت بيشتري را صورت مي‌دهند، تلاش متخصصان داخلي و بهره‌برداري از مجتمع‌هاي بزرگ پتروشيمي در واقع بهترين راه است و اين امر پاسخ كوبنده‌اي به تحريم‌هاي بين‌المللي است.
وزير نفت اظهار داشت: در خرداد ماه امسال، قرارداد چند فاز بزرگ پارس جنوبي با شركت‌هاي توانمند داخلي بسته شد كه انتظار داريم تا 35 ماه آينده اين فازها مورد بهره‌برداري قرار گيرند و اين مسئله بسيار ارزشمند و جالب توجه است. ‌
صبح امروز در مراسمي با حضور رئيس جمهور و وزير نفت و مديران ارشد وزارت نفت، فاز دوم پتروشيمي مرواريد و پرديس در عسلويه مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

0 نظرهای شما: