ايران به نامه گروه وين پاسخ داد

ايران به نامه گروه وين پاسخ داد
خبرگزاري فارس: «علي اصغر سلطانيه» نماينده ايران در آژانس دقايقي پيش پاسخ جمهوري اسلامي ايران به نامه گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس) را به يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحويل داد.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، همزمان با برگزاري چهاردهمين اجلاس سران گروه 15 در جمهوري اسلامي ايران (27 اردبيهشت) بيانيه‌اي با 10 بند بين وزراي خارجه ايران، تركيه و برزيل به امضا رسيد كه به بيانيه تهران شهرت يافت. وزراي خارجه سه كشور ايران، برزيل و تركيه در اين بيانيه تصريح كردند؛
1- ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و مواد مرتبط با آن تأكيد و حقوق تمامي اعضا از جمله حقوق جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح‌آميز و بدون تبعيض در تحقيق، توسعه، توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي (همچنين چرخه سوخت هسته‌اي شامل فعاليت‌هاي غني سازي) را يادآوري مي‌كنيم.
2- اعتقاد راسخ خود را بيان مي‌كنيم كه اكنون فرصتي به دست آمده تا روندي رو به جلو در فضايي مثبت، سازنده و غيرتقابلي شروع تا به دوره‌اي از تعامل و همكاري رهنمون شود.
3- ما معتقديم كه تبادل سوخت هسته‌اي بستري براي شروع همكاري در عرصه‌هاي مختلف به خصوص همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي شامل ساخت نيروگاه هسته‌اي و رآكتورهاي تحقيقاتي است.
4- بر اساس اين نكات، تبادل سوخت هسته‌اي، حركتي سازنده، رو به جلو و نقطه شروعي براي همكاري بين ملت‌ها است. چنين حركتي بايد به تعامل مثبت و همكاري در زمينه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي هدايت شود و از هرگونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار و يا بيانيه‌هاي تهديدآميزي كه به حقوق و تعهدات هسته‌اي ايران بر اساس معاهده‌ NPT لطمه مي‌زند، اجنتاب و همكاري هسته‌اي جايگزين آنها شود.
5- بر اساس مفاد فوق، در راستاي تسهيل همكاري هسته‌اي ذكر شده، جمهوري اسلامي ايران بر امانت‌گذاري 1200 كيلوگرم اورانيوم كم غني شده LEU در تركيه موافقت مي‌كند. اين مواد LEU در مالكيت ايران در تركيه قرار خواهد داشت. ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امكان نظارت بر نگهداري ايمن از اين مواد را در تركيه خواهند داشت.
6- ايران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ظرف 7 روز پس از اين بيانيه و از طريق كانال‌هاي رسمي اعلام مي‌كند. متناسب با دريافت پاسخ مثبت گروه وين (روسيه، آمريكا و فرانسه و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) جزئيات بيشتر تبادل سوخت از طريق يك توافقنامه مكتوب و سازوكارهاي مناسب بين جمهوري اسلامي ايران و گروه وين كه به طور مشخص خود را متعهد به تحويل 120 كيلوگرم سوخت لازم براي رآكتور تحقيقاتي تهران كرده‌اند به تفصيل بيان خواهد شد.
7- از زماني كه گروه وين تعهد خود را به شرايط و مفاد اين بيانيه اعلام كند، طرفين خود را به اجراي تعهدات بيانيه مندرج در بند 6 ملزم مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران پس از توافقنامه بند 6 براي به امانت گذاشتن مواد با غناي كم (1200 كيلوگرم) آمادگي خود را ظرف يك ماه اعلام ‌خواهد كرد. گروه وين نيز مطابق اين توافقنامه در طول يك سال 120 كيلوگرم مواد مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران را به ايران تحويل مي‌دهد.
8- در صورتي كه مفاد اين بيانيه مورد توجه و احترام قرار نگيرد، تركيه حسب درخواست ايران، LEU (اورانيوم كمتر غني شده) را بدون هيچ گونه شرطي و به سرعت به ايران برگشت مي‌دهد.
9- تركيه و برزيل از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تداوم گفت‌وگوها با گروه 1+5 در هر مكان از جمله تركيه و برزيل درباره نگراني‌هاي مشترك بر مبناي تعهدات دسته جمعي براساس مشتركات دو بسته پيشنهادي استقبال مي‌كنند.
10- تركيه و برزيل از رويكرد سازنده جمهوري اسلامي ايران در پيگيري حقوق هسته‌اي كشورهاي عضو NPT و پايبندي آن به اين معاهده قدرداني كردند. متقابلاً جمهوري اسلامي ايران از تلاش‌هاي سازنده كشورهاي دوست، تركيه و برزيل، در ايجاد فضاي همكاري و حمايت از حقوق هسته‌اي ايران تشكر كرد.
جمهوري اسلامي ايران در تاريخ سوم خرداد رسماً آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را از بيانيه تهران مطلع كرد. نامه اعلام آمادگي ايران درباره تبادل سوخت كه يكي از بندهاي اين بيانيه مي‌باشد، به امضاي علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي توسط نفر دوم نمايندگي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحويل آژانس شد.
در اين نامه تامين سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران از جمله مواردي عنوان شده كه در چارچوب وظايف آژانس قرار دارد و اعلام شد: متاسفانه علي‌رغم گذشت حدود يك سال از ارسال نامه رسمي جمهوري اسلامي ايران (12 خرداد 1388) به آژانس براي دريافت سوخت رآكتور تهران كه داراي مصارف دارويي و ارائه خدمات پزشكي به حدود يك ميليون نفر است سوخت مزبور به ايران تحويل نشد. آژانس نيز اين نامه را براي آمريكا، روسيه و فرانسه ارسال كرد و اين سه كشور دقيقا 19 خردادماه در روزي كه قطعنامه چهارم عليه ايران به تصويب رسيد به بيانيه تهران پاسخ دادند.
در پي ارسال نامه‌ ايران به گروه وين «يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي 19 خردادماه و پيش از صدور قطعنامه چهارم عليه ايران به شوراي حكام اطلاع داد كه نامه‌هايي از دولت‌هاي فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريكا در خصوص مفاد سوخت هسته‌اي براي رآكتور تحقيقاتي تهران و در پاسخ به بيانيه تهران دريافت كرده است.
ايران بعد از دريافت نامه‌هاي گروه وين اعلام كرد، پس از بررسي پاسخ آنها را خواهد داد كه اين نامه امروز دوشنبه از سوي علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس به يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحويل شد. پاسخ به اين سؤالات با همكاري شوراي عالي امنيت ملي و سازمان انرژي اتمي كشورمان تهيه شده است.

0 نظرهای شما: