تركيه و برزيل براي ورود به مذاكرات تبادل سوخت اعلام آمادگي كنند

صالحي در گفت‌وگوباايسنا:
تركيه و برزيل براي ورود به مذاكرات تبادل سوخت
اعلام آمادگي كنند
با تامين سوخت راكتور تهران، اصراري بر ادامه غني‌سازي20درصدي نداريم

رييس سازمان انرژي اتمي درباره‌ي پاسخ گروه وين به نامه‌ي ايران اظهار كرد: هنوز پاسخ كتبي دريافت نكرده‌ايم اما واكنش‌هاي مثبتي از سوي مجموعه‌ي گروه وين را از طريق رسانه‌ها شاهد بوديم.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
علي‌اكبر صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هم‌چنين درباره‌ي مذاكره با 1+5 و اعلام آمادگي اين كشورها براي مذاكره پس از ماه مبارك رمضان و احتمالا برگزاري مذاكرات در تركيه گفت: ايران براي مذاكره با 1+5 اعلام آمادگي كرده و نظراتش را هم درباره‌ي محتواي مذاكرات مطرح كرده است، و زمان انجام مذاكره را نيز مشخصا بيان كرده است كه بعد از ماه مبارك رمضان باشد.
وي اظهار كرد: موضوع جديدي در اين باره مطرح نشده است.
رييس سازمان انرژي اتمي، درباره‌ي برخي ابهامات از سوي مجموعه‌ي گروه وين براي تامين و تبادل سوخت مورد نظر راكتور تحقيقاتي تهران با توجه به دو برابر شدن ذخاير اورانيوم ايران و منتفي شدن بحث تبادل از سوي گروه وين گفت: چنين چيزي را به طور رسمي نشنيده‌ام.
صالحي تاكيد كرد: بيانيه‌ي تهران مبناي مذاكرات درباره‌ي تبادل سوخت است.
او درباره‌ي حضور نمايندگان تركيه و برزيل در مذاكرات درباره‌ي تبادل سوخت اظهار كرد: بحث حضور تركيه و برزيل در مذاكرات مربوط به تبادل سوخت از سوي ايران مطرح شده است اما هنوز اين كه اين اتفاق مي‌افتد يا نه محقق نشده است؛ البته تركيه و برزيل نيز بايد براي اين امر اعلام آمادگي كنند و از سويي كشورهاي مجموعه گروه وين بايد براي پذيرش اين موضوع آمادگي داشته باشند. اگر اصل حضور اين دو كشور مشخص شود موقعيت و جايگاه آن‌ها در مذاكرات نيز مشخص مي‌شود.
رييس سازمان انرژي اتمي درباره‌ي برگزاري مذاكرات احتمالي در آينده ميان ايران و 1+5 در تركيه گفت:‌ تاجايي كه اطلاع دارم ترجيح ايران برگزاري اين مذاكرات در تركيه است.
وي ميزان اورانيوم با غناي 20 درصد ايران را بيش از 20 كيلوگرم عنوان كرد و درباره‌ي تجهيز كارگاه توليد صفحه‌ي سوخت اظهار كرد:‌كار به خوبي پيش مي‌رود و كارگاه مورد نظر در حال تجهيز شدن است و ان‌شاء‌الله شهريورماه سال آينده آماده خواهد شد.
صالحي درباره‌ي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر اظهار كرد:‌ اميدواريم از هفته‌ي سوم شهريورماه شاهد حركتي موثر و مهم در بحث راه‌اندازي نيروگاه باشيم. تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا در پايان شهريورماه شاهد راه‌اندازي نيروگاه (سوخت‌گذاري اصلي ) باشيم. نيروگاه در حال تست‌هاي بازبيني است و تمام برنامه‌ريزي‌ها براي راه‌اندازي نيروگاه در شهريورماه صورت گرفته است. كارها تاكنون به خوبي پيش رفته است و اگر به همين شكل ادامه يابد ان‌شاء‌الله در شهريورماه شاهد راه‌اندازي نيروگاه بوشهر خواهيم بود.
او در پاسخ به اين كه گفته شده است اگر سوخت راكتور تهران تامين شود ديگر دليلي براي غني‌سازي 20 درصد وجود ندارد و ايران روند غني‌سازي‌ 20 درصدي‌اش را متوقف مي‌كند، گفت: اصل غني‌سازي قابل واگذاري نيست، و اين حق و اصل منبعث از معاهده‌ي ان. پي. تي و اساسنامه‌ي آژانس است؛ بنابراين براي ما اين حق محفوظ است و از آن كوتاه نمي‌آييم.
وي تاكيد كرد: به هر ميزان نياز داشته باشيم، مي‌توانيم براي مقاصد صلح‌آميز غني‌سازي كنيم. اما اين به مفهوم آن نيست كه با وجود داشتن اين حق به هر درجه‌اي از غني‌سازي ورود پيدا كنيم. ما يك سال پيش به آژانس نامه نوشتيم تا سوخت مورد نياز راكتورتهران را تامين كند، اما وقتي پاسخي دريافت نكرديم به سراغ توليد داخلي رفتيم. آن‌ها فكر كردند ايران درباره‌ي توليد اورانيوم با غناي 20 درصد بولوف مي‌زند اما ما جبرا به اين فرآيند وارد شديم. از روز اول كه اين فرايند آغاز شد اعلام كردم با وجودي اين كه ترجيح مي‌دهيم سوخت را وارد كنيم مجبور به توليد سوخت به شكل بومي هستيم و الان هم اعلام مي‌كنيم ما نمي‌خواهيم تمام ذخاير اورانيوم را تا 20 درصد غني كنيم بلكه تا حد نيازمان غني‌سازي 20 درصد مي‌كنيم.
رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: اگر سوخت راكتور تهران تامين شود آن وقت ادامه‌ي غني‌سازي با غناي 20 درصد را بررسي مي‌كنيم. در عين حال ما اصراري بر ادامه غني‌سازي 20 درصد در صورت تامين سوخت راكتور تهران نداريم.

0 نظرهای شما: