ماجراي آب تهران به كجا رسيد؟

ماجراي آب تهران به كجا رسيد؟
بازخواني پرونده آلودگي آب تهران در گزارش تفصيلي ايسنا


1389/04/30 07-21-2010 20:49:39 8904-17146: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست
ماجراي آلودگي آب شرب تهران كه هربار با طرح در رسانه‌ها، تكذيب مسئولان را درپي داشت، اين بار با تاييد بالاترين مقام وزارتخانه متولي سلامت جدي شد. 27 تير ماه سال جاري مرضيه وحيد دستجردي در برابر پرسش خبرنگاران در اين خصوص تاييد كرد كه ميزان نيترات در آب برخي مناطق تهران بالاتر از حد مجاز است و البته اين ميزان تنها نگران كننده نيست و وزارت نيرو در جهت رقيق كردن اين آب‌ها، اقداماتي را در دست انجام دارد.
به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير بهداشت بدون اشاره به نام مناطق آلوده پايتخت به نيترات، تنها به زنان باردار و كودكان شيرخوار توصيه كرد كه از آب مناطقي كه نيترات آن بالاست استفاده نكرده و از آب بطري استفاده كنند زيرا جوشاندن آب نيز نمي‌تواند نيترات را كنترل كند.
وزير نيرو:
نيترات موجود در آب تهران خارج از استاندارد نيست

اين اظهارات روز بعد واكنش وزير نيرو را در پي داشت. مجيد نامجو با بيان اين‌كه ميزان نيترات موجود در آب تهران کنترل شده است، تصريح كرد: تاکنون گزارشي مبني بر اين که نيترات آب تهران خارج از حد استاندارد باشد، گزارش نشده است و اگر نيترات آب چاهي بالاتر از استانداردها باشد، آن چاه از مدار تامين آب خارج مي‌شود يا آب آن با آب چاه ديگري که سالم است ترکيب شده تا در نهايت معيارهاي آب شرب آشاميدني در محدوده مجاز قرار گيرد.
وي در عين حال بر سرعت‌بخشي براي تكميل شبكه فاضلاب تهران تاكيد كرد.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان تهران:
اخبار مربوط به آلودگي آب و ميزان بالاي نيترات در برخي مناطق تهران بي‌اساس است

محمد پرورش، مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان تهران هم در ادامه اظهارات وزير نيرو ضمن تكذيب هر گونه آلودگي آب تهران، اخبار مربوط به آلودگي آن و ميزان بالاي نيترات موجود در آب برخي مناطق تهران را بي‌اساس خواند.
وي با اشاره به طرح انتقال آب سد ماملو به تهران خاطرنشان كرد: با بهره‌برداري از اين طرح در 22 ماه آينده، بحث استفاده از چاه‌هاي جنوب تهران براي هميشه منتفي مي‌شود. علاوه بر اين طرح، با بهره‌برداري كامل از طرح فاضلاب تهران، منابع آب زيرزميني از هرگونه آلودگي مصون مي‌مانند و ما مي‌توانيم از اين منابع براي استفاده نسل‌هاي آتي حفاظت كنيم.
آب منطقه يافت‌آباد نيترات بالايي دارد
تااطلاع ثانوي در اين منطقه آب معدني رايگان توزيع مي‌شود

اما روز سه‌شنبه كميسيون بهداشت با حضور مسوولان وزارت نيرو در حوزه آب و مسوولان وزارت بهداشت موضوع آلودگي آب تهران را بررسي كردند.
حسن تاميني، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در خصوص نتايج اين جلسه گفت: بر اساس توضيحات مسوولان وزارتخانه‌هاي نيرو و بهداشت، كميسيون بهداشت مجلس به اين نتيجه رسيد كه آب شهر تهران بجز در يك منطقه از جنوب تهران يعني يافت‌آباد سالم است از سوي ديگر با توجه به اين‌كه نيترات در آب منطقه يافت‌آباد بالاست، قرار شد گروهي از نمايندگان مجلس و مسوولاني از وزارت نيرو و بهداشت تشكيل شود تا به بررسي مجدد آب شهر تهران بويژه منطقه يافت‌آباد بپردازد.
وي تاكيد كرد: قرار شد با توجه به آلودگي موجود در منطقه مذكور تا اطلاع ثانوي براي شهروندان آن منطقه آب معدني به صورت رايگان توزيع شود و وزارت نيرو موظف گرديد كه طي يك هفته مشكل آب اين منطقه را حل كند.
استاندار تهران:
آب تهران به هيچ وجه آلوده نيست

آيا شهرداري مي‌تواند در مورد ميزان نيترات آب تهران اظهارنظر كند؟
در اين بين استانداري تهران هم بيكار ننشست و 3 روز بعد از اظهارات وزير بهداشت در خصوص آلودگي آب تهران شامگاه سه‌شنبه كارگروه بهداشت آب استان تهران با حضور مسوولان مرتبط با آب تهران برگزار شد و در آن مرتضي تمدن، استاندار تهران تاكيد كرد: آب تهران به هيچ وجه آلوده نيست و تنها در بخش‌هايي از مناطق شهر تهران بايد آب با توجه به توصيه‌هاي وزير بهداشت استفاده شود.
وي علت تشكيل كارگروه بهداشت آب استان تهران اظهارات صورت گرفته در دو سه روز گذشته در مورد آب تهران بوده است كه اين اظهارات به دليل برخي ناهماهنگي‌ها و صحبت‌هاي پراكنده در محافل خبري باعث نگراني مردم شده است.
استاندار تهران با بيان اينكه منشاء اين بحث‌هاي رسانه‌اي صحبت‌هاي وزير بهداشت بوده است، افزود: با كمال تاسف برخي از رسانه‌ها امانتداري نكردند و صحبت‌هاي معمولي و طبيعي وزير بهداشت را به گونه‌اي ديگر جلوه دادند و زمينه نگراني مردم را فراهم كردند.
تمدن با صراحت تاكيد كرد كه آب تهران آلوده نيست و برخي اظهارات در مورد آلوده بودن بخشي از آب شبكه‌ تهران و غيراستاندارد بودن آن و يا سفيد و سياه كردن برخي از مناطق و ساير تفسير و تحليل‌هاي برخي از رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها، كاملا غيرمسئولانه و نادرست است.
وي تاكيد كرد كه 90 درصد شبكه‌ آب شرب تهران سالم و بهداشتي است و در حدود 10 درصد مابقي آن نيز كه ميزان نيترات آن تا حدودي افزايش يافته استفاده‌ آن تنها براي زنان باردار و كودكان تا سه ماهه توصيه نمي‌شود.
استاندار تهران با اشاره به برخي از برنامه‌ها و اخباري كه توسط رسانه‌هاي غربي در مورد آب تهران اعلام شده است، گفت: بنگاه‌هاي بي‌بي‌سي و ساير رسانه‌هاي اروپايي و آمريكايي شروع به خبرسازي‌هايي كرده‌اند كه چرا نشسته‌ايد كه آب تهران آلوده است، در حالي كه بر اساس آماري كه در اختيار ما قرار دارد در اين كشورها استاندارد لازم در آب مورد استفاده مردم دچار مشكل جدي است.
وي تاكيد كرد كه مردم نبايد نسبت به برخي اخبار در مورد آلودگي آب آشاميدني تهران توجه داشته باشند و در روزهاي آينده نيز در بخشي از مناطقي كه در مورد نيترات آب شبكه‌ آن‌ها نگراني وجود دارد، نيز اقدامات قابل توجهي انجام مي‌شود. هر چند كه در حال حاضر نيز استفاده از آب همان مناطق براي همه گروه‌هاي سني ايرادي ندارد و تنها در مورد مادران باردار و كودكان تا سه ماهه بهتر است از آب‌هاي بسته بندي شده استفاده شود.
استاندار تهران تاكيد كرد كه اين اقدام كميته‌ بهداشت آب تهران و يا اظهارات وزير بهداشت در مورد آب تهران نشانه صداقت گفتار مسئولان است و قطعا در جايي كه لازم باشد تا اطلاع‌رساني به مردم صورت گيرد و موضوعي نگران كننده در مورد مردم وجود داشته باشد، اين اطلاع‌رساني قطعا صورت مي‌گيرد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد تذكرهاي متعدد شهرداري و شوراي شهر تهران در مورد افزايش قابل توجه ميزان نيترات آب تهران و علت بي‌توجهي به اين موضوع، گفت: منظور شهرداري شهر تهران در مورد بالا بودن نيترات آب تهران چيست و كجاي شبكه را اعلام كرده‌اند و اساسا آيا شهرداري مي‌تواند در مورد ميزان نيترات آب تهران اظهارنظر كند؟
استاندار تهران با اعلام اينكه ميزان نيترات موجود در آب بخشي از شبكه‌ آب تهران تا 50 نيز رسيده است، گفت: طبق استانداردهاي بين‌المللي چنانچه ميزان نيترات موجود در آب تا 100 هم افزايش يابد اگر مشكل ميكروبي در آب نداشته باشد هيچ اشكالي براي شهروندان به وجود نمي‌آيد.
استاندار تهران از ابتداي شروع جلسه با خبرنگاران در حالي كه تاكيد مي‌كرد كه قطعا تا پايان اظهاراتش آن بخش از شبكه‌ آب تهران كه نيترات آن بيش از حد معمول است را اعلام مي‌كند؛ اما در پايان جلسه و عليرغم اصرار خبرنگاران جهت اطلاع‌رساني به ويژه براي آگاهي مادران باردار و كودكان، اين بخش از شبكه و محدوده شهري را اعلام نكرد و گفت: نمي‌توانيم بخشي از شبكه را از ساير بخش‌ها جدا كنيم و در عين حال اعلام يك محله از محله‌هاي تهران زمينه‌ نگراني مردم را فراهم مي‌كند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران هم قول داد كه در 24 ساعت آينده محدوده مشخص شده كه ميزان نيترات آن بيش از حد معمول و استاندارد است را به رسانه‌ها اعلام كند.
مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران:
آب تهران كيفيت لازم را براي همه‌ گروه‌هاي سني دارد

آب شرب هر لحظه در اختيار مردم است و آنها مي‌توانند صحت اين اظهارات را بسنجند
پرورش، مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران نيز در جلسه عملا با رد بخشي از صحبت‌هاي وزير بهداشت تاكيد كرد كه آب تهران كيفيت لازم را براي همه‌ گروه‌هاي سني دارد.
وي ميزان نيترات موجود در آب تهران را به طور ميانگين كمتر از 10 ميلي‌گرم عنوان كرد و گفت: كالايي كه ما در اختيار مردم قرار مي‌دهيم و آنها استفاده مي‌كنند شرايطي ندارد كه بتوان در مورد آن ادعاي دروغي داشت چرا كه هر لحظه در اختيار مردم است و آنها مي‌توانند صحت اين اظهارات را بسنجند!
وي ميزان نيترات برخي چاه‌هاي شمال تهران به 30 ميلي‌گرم بر ليتر هم نمي‌رسد؛ اما نيترات موجود در برخي از چاه‌هاي جنوب تهران به بيش از 50 ميلي‌گرم بر ليتر رسيده و ما براي جبران اين مساله آب چاه‌هاي جنوب تهران را در مخازن جمع‌آوري قرار داده، اختلاط مي‌كنيم و سپس آن را در اختيار شبكه قرار مي‌دهيم.
پرورش مجددا تاكيد كرد كه حتي اگر ميزان نيترات آب تا 100 هم افزايش يابد، اگر مشكل ميكروبي در آن وجود نداشته باشد هيچ نگراني براي مصرف كننده ايجاد نمي‌كند.
رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت:
گرچه ميزان نيترات چاه‌هاي جنوب تهران از حد قابل توجه بيشتر است اما با توجه به اينكه آلودگي ميكروبي در اين چاه‌ها ديده نشده است جاي نگراني نيست

در اين بين ندافي، رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت بار ديگر در اين جلسه بر صحت صحبت‌هاي وزير متبوعش تاكيد كرد و گفت: گرچه ميزان نيترات چاه‌هاي جنوب تهران از حد قابل توجه بيشتر است، اما با توجه به اينكه آلودگي ميكروبي در اين چاه‌ها ديده نشده، هيچ جاي نگراني براي مصرف مردم ندارد و در حال حاضر همان توصيه وزير بهداشت در مورد استفاده مادران باردار و نوزادان تا سه ماه بهتر است رعايت شود.
وي افزود: از نظر ما اگر غلظت نيترات آب تهران بالاتر از حد استاندارد باشد اما ميزان نيترات همزمان با آلودگي ميكروبي نباشد، هيچ خطري براي مصرف مردم از جمله كودكان ندارد.
نماينده وزارت بهداشت در كميته بهداشت آب استان تهران با اشاره به استانداردهاي جهاني در مورد سلامت آب خاطرنشان كرد: در حال حاضر 96 درصد نمونه‌هاي ميكروبي آب تهران سلامت آن را نشان مي‌دهد و بر اين اساس اگر بيش از 95 درصد نمونه‌ها سلامت ميكروبي آب را نشان دهند، اين آب از نظر كيفيت ميكروبي سالم است.
وي در ادامه با هشدار نسبت به مراجعه برخي افراد سودجو به در منازل شهروندان خاطرنشان كرد: اين افراد با تماس يا مراجعه حضوري به منازل شهروندان اعلام مي‌كنند كه آب تهران آلوده است و بهتر است از دستگاه‌هايي كه معرفي مي‌كنند استفاده كنند.
ندافي يادآور شد: در حال حاضر برخي از اين افراد و نوع كار آن‌ها به دستگاه‌هاي انتظامي و قضايي اعلام شده است و قطعا با آن‌ها برخورد جدي صورت مي‌گيرد.
مدير روابط عمومي وزارت بهداشت:
مستندات آلودگي آب شرب به نيترات در وزارتخانه موجود است

وزارت نيرو براي رفع نگراني مردم، مناطقي كه نيترات آب‌شان بالاست رااعلام كند
همچنين حسيني مدير روابط عمومي وزارت بهداشت نيز به ايسنا گفت: بر اساس پايش انجام شده و نتايج آزمايشگاهي كه مستندات آن در وزارتخانه موجود است، نيترات آب برخي از مناطق تهران كمي بالاتر از حد مجاز است كه مصرف آن براي زنان باردار و كودكان تا 9 ماه توصيه نمي‌شود؛ اما براي ديگر گروه‌ها هيچ خطر و ضرري ندارد.
وي ابراز اميدواري كرد كه با بررسي‌ها‌ و پيگيري‌هاي انجام شده، وزارت نيرو در خصوص حذف برخي‌هاي حلقه‌هاي چاه و رقيق كردن آب مناطقي كه نيترات‌شان مقداري بالاتر از حد مجاز بوده اقدام كند تا مشكل اين مناطق به زودي برطرف شود.
حسيني گفت: اميدواريم به منظور رفع نگراني مردم، اسامي اين مناطق هر چه سريع‌تر از طرف مسوولان وزارت نيرو اعلام شود. وظيفه وزارت بهداشت بود كه اين موضوع را به دليل ارتباط با سلامت مردم به ويژه زنان باردار عنوان كند.
پزشكان چه مي‌گويند؟
نيترات و نيتريت موجود در آب سرطان‌زاست
خطر سقط جنين در پي افزايش نيترات مصرفي در مادران باردار

اگرچه مسئولان استانداري و وزارت نيرو، نيترات موجود در آب تهران را براي سلامت شهروندان بدون خطر بيان مي‌كنند، سرپرست گروه بهداشت محيط و حرفه‌اي دانشگاه علوم پزشكي تهران به ايسنا گفت: نيترات و نيتريت موجود در آب براثر تركيب با آمين موجود در بدن به عامل سرطان زاي نيتروزآمين تبديل مي‌شود.
دكتر برنا، پريناتولوژيست نيز با بيان اينكه نيترات موجود در هوا و آب، خطر بروز سرطان‌ها به ويژه سرطان دستگاه اعصاب مركزي (CNS) را در كودكان و بالغين افزايش مي‌دهد، ‌گفت: افزايش نيترات مصرفي در مادران باردار خطر سقط جنين را افزايش مي‌دهد.
قيمت آب معدني‌ها در تهران افزايش يافت
دقيقا معلوم نيست كه برخي از بطري‌هاي آب معدني در خانه توليد مي‌شوند يا كارخانه!
بطري‌هاي آب معدني برچسب استاندارد مشخصي ندارند

در اين حال در خبرها آمده بود كه طي روزهاي گذشته قيمت آب معدني‌ها در تهران افزايش يافته و بطري‌هاي آب معدني به راحتي در تهران يافت نمي‌شوند.
در اين حال صورتجلسه‌اي در خصوص ارزيابي كيفي آبهاي معدني بر اساس پارامترهاي شيميايي كه جلسه آن اواخر خرداد دماه سال جاري در شركت خدمات رفاهي نفت برگزار شد، بر روي برخي سايت‌ها قرار گرفت.
در اين صورتجلسه‌اي كه تاكنون از سوي شركت مربوطه تكذيب نشد، تاكيد شده بود كه پس از آزمايش پارامترهاي شيميايي 3گانه به منظور تعيين درجه سختي (TH)، كل ذرات معلق (TDS) و هدايت الكتريكي (EC) از نمونه‌هاي آب معدني موجود توسط كارشناسان مربوطه و بوسيله دستگاه‌هاي اندازه‌گيري شاخص‌هاي مذكور مشخص شد كه از 21 آب معدني نمونه تنها 9 برند مورد تاييد قرار گرفته است. اين در حاليست كه نام تعدادي از آب معدني‌هاي بنام نيز در فهرست ردشدگان از اين آزمايش‌ها به چشم مي‌خورد!
در اين حال پرورش، مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران در رابطه با آلودگي برخي از بطري‌هاي آب معدني عرضه شده و مساله‌ نظارت بر آن‌ها خاطر نشان كرد: دقيقا معلوم نيست كه برخي از اين بطري‌هاي آب معدني در خانه توليد مي‌شوند يا كارخانه و با توجه به اينكه برچسب استاندارد مشخصي براي آنها وجود ندارد، تشخيص آن‌ها بسيار مشكل مي‌شود.
وي افزود: متاسفانه در بحث نظارت بر توليد بطري‌هاي آب معدني،‌ نظارت كافي وجود ندارد و كار بسيار سخت شده درعين حال بهتر است در مورد اين مساله يك مرجع پاسخگو وجود داشته باشد.
سازمان بهداشت جهاني در خصوص نيترات آب چه مي‌گويد؟
دستورالعمل سازمان جهاني بهداشت درمورد نيترات درآب شرب
كلرزني تنها مي‌تواند نيتريت آب را افزايش دهد!

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني نيترات هم مي‌تواند در آب شرب و هم در آب‌هاي زيرزميني موجود باشد، چرا كه فعاليت‌هاي كشاورزي و نبود سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب باعث ورود اين ماده به داخل آب مي‌شود. از سوي ديگر عواملي چون استفاده از كودهاي غيرارگانيك نيتروژن‌دار يا اكسيد نيتروژن حاصل از فاضلاب انساني موجب آلوده شدن و ورود نيترات به داخل‌ آب‌هاي سطحي و زيرزميني چون قنات‌ها مي‌شود.
همچنين نيتريت مي‌تواند به صورت شيميايي از تركيب باكتري «نيترو سوموناس» با ته نشين شدن آب شرب كم‌اكسيژن و داراي نيترات در لوله‌هاي گالوانيزه فلزي در آب شرب باقي بماند واگر هم فرآيند كلرزني بيش از حد مجاز باشد از افزايش اين ماده در آب كم نمي‌شود.
در گزارش سازمان جهاني بهداشت ـ WHO ـ نيز آمده است كه وارد كردن كلر به داخل آب تنها باعث شكل‌گيري نيتريت در سيستم توزيع آب مي‌شود.
نيتريفيكاسيون ـ فرآيند تبديل نيتريت به نيترات ـ در سيستم توزيع آب سطح نيتريت را افزايش مي‌دهد در حالي كه حد معمول آن در هر ليتر بايد بين 2/0 تا 5/1 ميلي گرم باشد، اما به صورت بالقوه و با ورود كلر به داخل آب به بيش از 3 ميلي گرم در هر ليتر مي‌رسد.
بر‌اساس اين گزارش افزايش نيترات در بدن افراد بزرگسال به صورت تصادفي و يا مصرف آب شرب آلوده باعث ابتلا به بيماري methaemoglobinaemia مي‌شود.
همچنين درصورت افزايش وجود نيترات بين چهار تا 50 گرم در بدن فرد احتمال مرگ را در پي دارد، در حالي كه وجود اين مقدار نيترات معادل 67 تا 833 ميلي گرم در هر كيلوگرم وزن بدن انسان است. از سوي ديگر بسياري از موارد مرگ و مير در بين گروه‌هاي خاص پرخطر است كه در آنها خاصيت اسيديته معده كاهش يافته است.
مسوول كارگروه آب و فاضلاب شوراي شهر تهران:
مواد آلي فرار سرطان‌زا در آب شرب تهران مشاهده شده است
مناطق 1و 2و 3 در بعضي از اين مواد غلظت بيشتري از ساير مناطق دارد
در مناطق 21 و 22 شهرداري نيز غلظت آلايندگي اين مواد نسبت به مناطق آب و فاضلاب کمتر است

به گزارش ايسنا، تيرماه سال گذشته در شصت و ششمين جلسه كميته محيط زيست شوراي شهر تهران كه به وضعيت کيفيت آب شرب پايتخت اختصاص داشت، دکتر اردستاني، مسوول كارگروه آب و فاضلاب شوراي شهر تهران با اشاره به منابع آب شهر تهران گفت: سد اميرکبير بر روي رودخانه كرج در سال 1374 بمنظور تامين آب کشاورزي و شرب تهران ساخته شد و در سالهاي اخير فقط تامين کننده آب شرب تهران است.

خروج فاضلابهاي واحدهاي صنعتي و پسابهاي خانگي در محدوده شمال غرب و مسير رود کرج به داخل اين رود باعث آلودگي اب اين رودخانه شده است. از سوي ديگر محدوده‌هاي شمال غرب و غرب تهران يکي از محورهاي صنعتي اين شهر است، ميزان آلودگي رودخانه کرج بسيار بالا بوده و به موادي از قبيل آلاينده‌هاي آلي فرار، هيدروکربنهاي نفتي، سموم کشاورزي و فلزات سنگين آلوده است كه اين رودخانه که در مجاورت جاده اصلي کرج – چالوس قرار دارد توسط مسافرين و تفريگاهاي احداثي در اطراف آن بشدت آلوده مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه آب رودخانه جاجرود نيز از زمان احداث سد لتيان 1346 بيشتر براي مصرف شرب تهران اختصاص داده شده است، ادامه داد: وجود 50 روستا، 150 رستوران، کارخانه و کارگاه و همينطور کشتارگاه لشگرک و مرکز دفن حاجي آبد که فاضلاب خام و شيرابه آنها مستقيم به رودخانه باعث آلودگي زياد اين رودخانه شده است. همچنين آب رودخانه لار نيز با احداث سد لار در سال 1362 از طريق تونل براي مصرف به شهر تهران مي‌رسد.
مسوول كارگروه آب و فاضلاب شوراي شهر تهران به آبهاي زيرزميني اشاره كرد و گفت: به دليل افزايش جمعيت و نياز مبرم به تامين آب شرب شهروندان تهراني، در سال‌هاي اخير به صورت گسترده‌اي از منابع آب زيرزميني برداشت مي‌شود. به دليل نفوذ آلاينده‌هاي زيست محيطي به منابع آب زيرزميني، غلظت مواد آلي افزايش يافته که در نهايت منجر به افزايش غلظت آلاينده ها در آب شرب شهروندان تهراني مي گردد.

از طرفي فرآيند تصفيه و بکارگيري کلر منجر به تشکيل تري‌هالومتان و ساير مواد آلي خطرناک شده و مصرف اين نوع آب در دراز مدت خطرات ريسک ابتلا به سرطان را افزايش دهد.
وي با اشاره به آناليز شيميايي آب پايتخت گفت: نمونه ها از 6 منطقه آب و فاضلاب شهر تهران از شبکه آبرساني و از هر منطقه 6 نمونه تهيه شد. همچنين از منطقه 21و22 شهرداري که خارج از شبکه آبرساني است نيز 6 نمونه تهيه گرديد و نقاط نمونه برداري بصورتي انتخاب شد تا بتواند حداکثر نقاط در شبکه آبرساني را پوشش دهد.
مسوول كارگروه آب و فاضلاب شوراي شهر تهران به نتايج آزمايشات اشاره كرد و گفت: مواد آلي فرار از قبيل کلروفرم، بروفرم، دي بروموکلرومتان، دي کلروبرومومتان، پرکلرو اتيلين و تري کلرواتيلين در آب شرب تهران مشاهده شد و اين مواد همگي از آلاينده‌هاي اوليه محسوب شده كه يا سرطان‌زا بوده يا احتمال سرطانزايي بسيار بالايي دارنند.
وي ادامه داد: مناطق 1، 2و 3 در بعضي از اين مواد غلظت بيشتري از ساير مناطق دارد و مناطق 5 و 6 در بعضي ديگر از مواد ياد شده غلظت بيشتري از ساير مناطق دارند. از سوي ديگر در مناطق 21 و 22 شهرداري نيز غلظت آلايندگي اين مواد نسبت به مناطق آب و فاضلاب کمتر است.
وي در عين حال تاكيد كرد كه به دليل امنيتي از اعلام نتايج معذوريم.
نماينده دانشگاه علوم پزشکي ايران در كارگروه آب و فاضلاب كميته محيط زيست شوراي شهر تهران:
بالا بودن غلظت نيترات در عين پايين بودن غلظت نيتريت گويا ي اين واقيعت است كه آلودگي موجود به تازگي و بصورت لحظه‌اي اتفاق نيفتاده است
در صورت عدم اعمال كنترل‌هاي لازم اين روند ادامه خواهد داشت
به گزارش ايسنا، همچنين در هفتمين جلسه كارگروه آب و فاضلاب كميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز كه اواخر مرداد ماه سال گذشته برگزار شد نماينده دانشگاه علوم پزشکي ايران نيز با ارايه گزارش مفصلي از وضعيت کيفيت آب شرب تهران و مخاطرات موجود اعلام كرد: بررسي يافته‌هاي مطالعه نشان مي دهد كه پراكندگي مقادير غلظت يون‌هاي نيترات و نيتريت در منابع آب زيرزميني مناطق مختلف غرب استان تهران بدون تبعيت از الگوي خاص ، داراي دامنه تغييرات گسترده‌اي است و اختلاف معني‌دار و فاحشي در غلظت يونهاي مذكور در نقاط مختلف استان قابل مشاهده است، ليكن ميانگين غلظت يون نيترات در منابع آب زيرزميني شهرستان كرج بطور محسوسي با ميانگين غلظت استاني و همچنين ميانگين غلظت در منابع آب زيرزميني شهرستان هاي ساوجبلاغ ونظر آباد كه داراي پايين ترين غلظت هستند اختلاف دارد.
وي افزود: در حال حاضر ميانگين غلظت يون نيترات درمنابع آب زيرزميني غرب استان تهران با مقادير استاندارد پيشنهادي فاصله قابل توجهي داشته و با توجه به روند كنوني دفع غيراصولي فاضلابهاي شهري و روستايي و حتي صنعتي بصورت خام و بدون اعمال هيچگونه فرايند تصفيه در منابع آب وخاك استان، در آينده نه چندان دور مشكل بالا رفتن مقادير يون نيترات در منابع آبهاي سطحي و زيرزميني گريبان‌گير ساكنين منطقه خواهد شد.

به خصوص در شهرستانهاي غرب تهران و كرج كه هم‌اكنون داراي مقادير بالايي از يون‌هاي مذكور در منابع آب زيرزميني خود در مقايسه با ساير مناطق استان هستند.
نماينده دانشگاه علوم پزشکي ايران در كارگروه آب و فاضلاب كميته محيط زيست شوراي شهر تهران تصريح كرد: موضوع دفع فاضلابهاي خام شهري و روستايي به عنوان عمده‌ترين منبع افزايش دهنده يون نيترات در منابع آب استان به شمار مي‌رود، چرا كه مقادير غلظت نيترات در چاههاي واقع در محدوده شهر كه فاقد سيستم جمع آوري وتصفيه فاضلاب است به شدت افزايش يافته است بنابراين پيشنهاد مي‌شود به منظور جلوگيري از آلودگي بيشتر منابع آب زيرزميني و سطحي استان در برنامه‌ريزي و اجراي شبكه‌هاي جمع‌آوري و سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب مناطق شهري سرعت بيشتري اعمال شود.
وي يادآور شد: اجراي شبكه‌هاي جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب در مناطق روستايي نيز بايد با جديت بيشتري از طرف دست اندركاران مورد پيگيري قرار گيرد. همچنين نتايج مطالعه نشان مي دهد كه مقادير يون نيتريت در آب كليه مناطق مورد بررسي از مقادير استاندارد پيشنهادي بسيار پايين‌تر است كه دليل آن نيز مي‌تواند ناپايداربودن اين يون و تبديل سريع آن در طبيعت به يون نيترات باشد.
نماينده دانشگاه علوم پزشکي ايران در كارگروه آب و فاضلاب كميته محيط زيست شوراي شهر تهران تصريح كرد: بالا بودن غلظت يون نيترات در عين پايين بودن غلظت يون نيتريت گوياي اين واقيعت است كه آلودگي موجود به تازگي و بصورت لحظه‌اي اتفاق نيفتاده، بلكه اين افزايش در طي سال‌هاي متمادي رخ داده و در صورت عدم اعمال كنترلهاي لازم اين روند ادامه خواهد داشت.
كد خبر: 8904-17146


0 نظرهای شما: