خودداري از قبول پروژه‌هاي مصوب سفرهاي استاني كه امكان اجرا ندارد

هزار ميليارد تومان بدهي به
پيمانكاران و 500پروژه‌ نيمه‌تمام
پيشنهاد مجلس به وزير راه:
خودداري از قبول پروژه‌هاي مصوب
سفرهاي استاني كه امكان اجرا ندارد

1389/05/01 07-23-2010 11:22:00 8904-17287: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
در پي بدهي هزار ميليارد توماني وزارت راه به پيمانكاران و نيمه تمام ماندن 500 پروژه ريلي و جاده‌اي، مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد به وزير راه مبني بر اتمام پروژه‌هاي نيمه‌کاره اين وزارتخانه، به وي پيشنهاد كرد از قبول پروژه‌هاي مصوب هيات دولت در سفرهاي استاني که امکان اجراي آن در کشور فراهم نيست، خودداري کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي‌كه تعداد زيادي از پروژه‌هاي عمراني كشور زمان زيادي از آغاز عمليات اجرايي‌شان مي‌گذرد و عمر كلنگ‌زني آنها به برنامه‌هاي اول و دوم توسعه بازمي‌گردد، هنوز نيمه‌تمام مانده و با وجود صرف منابع سنگين حداكثر 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند.
از سوي ديگر پروژه‌هاي جديد در حالي كلنگ‌زني مي‌شوند و وعده‌هاي گوناگون از احداث طرح‌هاي عمراني در صورتي داده مي‌شود كه وزارت راه و ترابري از كمبود بوجه اين بخش گلايه دارد و طبق گفته اين وزارتخانه براي اتمام طرح‌هاي نيمه تمام200 هزار ميليارد تومان اعتبار لازم است.
همچنين طبق اعلام شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تنها 26.7 درصد از منابع پيش‌بيني شده در برنامه چهارم توسعه به طرح‌هاي حمل و نقل اختصاص يافته كه به دليل عدم تامين منابع، طرح‌ها به سرانجام پيش‌بيني شده در قانون برنامه نرسيده‌اند و چنانچه تخصيص منابع به نحو فعلي ادامه يابد، در آينده نيز تعويق زمان‌بندي اجرايي طرح‌ها ادامه خواهد يافت؛ لذا تعيين تكليف طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌تمام به نحوه تخصيص منابع دولت و مجلس ارتباط دارد.
در اين زمينه لاريجاني - رييس مجلس شوراي اسلامي - با تاكيد به وزير راه مبني بر اتمام پروژه‌هاي نيمه‌کاره اين وزارتخانه گفت: فعلا از کلنگ زني پروژه‌هاي جديد در وزارتخانه خودداري و بيشتر اعتبارات صرف اتمام طرح‌هاي طرح‌هاي نيمه تمام شود.
همچنين امين شعباني - نايب رئيس دوم کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي عدم اجراي مصوبات دولت را در روند اجراي پروژه‌هاي عمراني موجب عدم اجراي سياست هاي برنامه چهارم توسعه عنوان و اظهار كرد: کمبود ميزان بودجه موجب شده که بسياري از پروژه‌هاي عمراني در حوزه راه و ترابري به صورت نيمه کاره رها شود.
به گفته وي، وزير راه و ترابري بايد از قبول پروژه هاي مصوب هيات دولت در سفرهاي استاني که امکان اجراي آن در کشور فراهم نيست، خودداري کند.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز متوسط زمان اجراي پروژه‌هاي ملي در وزارت راه و ترابري را 11.7 سال عنوان كرده و گفته كه عدم تحقق به موقع منابع مالي مهمترين دليل عدم اتمام پروژه‌ها و به تعويق افتادن آن‌هاست.
به گفته وي آمار موجود از برنامه‌هاي اول و دوم توسعه نشان مي‌دهد كه برخي پروژه‌هاي طي اين برنامه‌ها آغاز شده‌اند، اما حداكثر 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند كه البته منابع زيادي صرف اين پروژه‌ها شده است.
آقايي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني براولويت‌بندي پروژه‌ها با توجه به منابع موجود، گفت: مجلس و دولت بايد تمام اهتمام را به خرج دهند تا پروژه‌ها طي زمان مشخص به پايان برسند.
در اين ميان، كارشناس نيز با انتقاد از بي‌توجهي به وزارت راه و ترابري و اختصاص اعتبارات حداقلي به اين بخش معتقدند كه مجموعه عمراني و زيرسازي كشور نيازمند حمايت ويژه دولت است، چراكه اجراي پروژه‌هاي چندين ساله و رغبت و اعتماد بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در گرو بهاي دولت و نگاه مطلوب به اين بخش است، لذا دولت بايد به وزرات راه و ترابري درست نگاه كند، اما سيستم حاضر نيست به وزارت راه و ترابري اعتبار دهد و در هر شرايطي اعتبارات لازم باشد از اين بخش كم مي‌كند.
اين درحاليست كه تنها راهكار حضور بخش خصوصي و افزايش سرمايه‌گذاري در مجموعه حمل و نقل، حمايت دولت از اين بخش است؛ چراكه با حمايت دولت و نگاه مطلوب و تخصيص اعتبارات مناسب به اين مجموعه، بخش خصوصي هم به سرمايه‌گذاري ترغيب مي‌شود و خود به خود سرمايه‌گذاران جذب مي‌شوند.
دست اندركاران حمل و نقلي بر اين باورند كه مكانيزم اشتباه برآورد بودجه، تخصيص و پرداخت اعتبارات عامل اصلي نيمه تمام ماندن پروژه‌ها يا پيشرفت كند آن‌هاست كه بهره‌برداري از آن را با تاخير مواجه كرده است؛ به گونه‌اي كه افتتاح طرح‌ها بارها و بارها به ماه‌ها و سال‌هاي آينده موكول مي‌شود و سپس هم با مشكلات بسياري بهره‌برداري مي‌شود كه در حين بهره‌برداري به مرور براي تكميل آن تلاش مي‌شود.

كد خبر: 8904-17287

0 نظرهای شما: