اصلاحات همزاد انقلاب اسلامي و عضو جدا نشدني آن است

اختصاصي ايلنا
تحليل سيد هادي خامنه‌اي از اميدواري اصلاح‌طلبان به آينده؛
اصلاحات همزاد انقلاب اسلامي و عضو جدا نشدني آن است

امروز مخالفين اصلاحات با برچسب‌هاي خاصي سعي مي‌كنند جمعيت اصلاحات را منفعل و متهم به بي‌اعتقادي و بي‌ديني نمايند، درحالي كه بايد هوشيارانه به اين تبليغات منفي پاسخ گفت/ ارزش‌ها نبايد بر اساس جناح‌بندي‌ها تغيير كند.
ايلنا- : دبير‌كل مجمع نيروهاي خط امام با بيان‌اينكه اصلاحات همزاد انقلاب اسلامي است و از آن جدا شدني نيست،تاكيد كرد: تبليغاتي كه عليه اصلاحات و انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد، يك ريشه دارد. در داخل كشور به اصلاحات حمله مي‌كنند و در خارج به انقلاب اسلامي و هر دو از يك ريشه‌اند. هر دو مصمم‌اند كه نظام اسلامي واقعي و حقيقي،معيوب و ناكارآمد جلوه دهند.
ولي ما به هيچ‌وجه نااميد نيستيم. به گزارش خبرنگار ايلنا ، سيد هادي خامنه‌‌اي در ديدار جمعي از شخصيت‌هاي احزاب و روزنامه‌نگاران به بيان ديگاه‌هاي خود در خصوص ادامه فعاليت اصلاح‌طلبان در عرصه سياسي، فرهنگي و اجتماعي كشور پرداخت. دبير‌كل مجمع نيروهاي خط امام در ابتدا با اشاره به حوادث سال گذشته، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد آنچه كه اتفاق افتاد، با برنامه‌ريزي قبلي و داراي پروسه زماني چندين ساله بوده است و بروز اين اتفاقات، ريشه در سال‌هاي گذشته دارد و در اواخر دهه 60 نشانه‌هايي از چنين برنامه‌ريزي‌ها را مشاهده مي‌كرديم.
وي در ادامه با اشاره به مشكلات و موانع پيش‌روي اصلاح‌طلبان و آنچه در سال‌هاي گذشته از اين جريان‌ سياسي رفته است، گفت: بايد سهم قابل ملاحظه‌اي را براي آسيب‌شناسي جريان اصلاحات اختصاص دهيم تا ببينيم در كجا دچار كمبود بوده‌ايم كه امروز به اين نقطه رسيده‌ايم. يعني چطور مي‌شود كه جريان اصلاحات با هشت سال سابقه نسبتا موفق در دولت و مجلس به يكباره در انتخابات شوراها راي نمي‌آورد و در انتخابات رياست جمهوري نيز وضع به اين شكل رقم مي‌خورد. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با اشاره به اينكه اين روزها نسبت به بي‌‌زمينه نشان دادن تفكر اصلاحات، تبليغات فراواني در رسانه‌هاي وابسته به مخالفان صورت مي‌گيرد، گفت: علي‌رغم تبليغات مخالفين، اصلاحات در مغز و دل جامعه ريشه دارد، چرا كه اصلاحات همزاد انقلاب اسلامي است و از آن جدا شدني نيست و تبليغاتي كه عليه اصلاحات و انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد، يك ريشه دارد.
در داخل كشور به اصلاحات حمله مي‌كنند و در خارج به انقلاب اسلامي و هر دو از يك ريشه‌اند. هر دو مصمم‌اند كه نظام اسلامي واقعي و حقيقي،معيوب و ناكارآمد جلوه دهند. ولي ما به هيچ‌وجه نااميد نيستيم. عضو شوراي بازنگري قانون اساسي تصريح كرد: مجموعه نيروهاي سياسي درون نظام با سلايق و گرايش‌هاي متنوع مايل‌اند در چارچوب قانون اساسي و مصالح عمومي به فعاليت خود ادامه دهند و هر گونه مانع‌تراشي بر سر فعاليت شفاف و آزادانه گروه‌هاي سياسي درون نظام، ظلم به انقلاب، اسلام و ملت ايران است. سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به رواج گفتمان اصلاحات ادامه داد: اهميت گفتمان اصلاح‌طلبي به قدري است كه امروز اگر كسي مي‌خواهد آبرويي كسب كند و نظر مردم را به سوي خود جلب كند، از واژه‌ها و فرهنگ اصلاح‌طلبي چون «پيروي از خط امام»، «قانون‌گرائي»، «مردم‌سالاري و عدالت‌طلبي» استفاده مي‌كنند، كه از روزگاري نه چندان دور و تا به امروز اين عناوين جزء مشخصه‌هاي جريان «چپ»‌ در دهه 60 و «اصلاح‌طلبي»‌ امروز بوده است.
وي با بيان اينكه تغيير در لايه‌هاي مختلف جريان‌ها به مرور زمان شكل مي‌گيرد و اين امر به لحاظ تحول و تطور در نحوه انديشيدن مفيد ارزيابي مي‌شود، گفت: آنچه كه نبايد تغيير كند، ارزش‌ها هستند يعني آدمي‌ بايد مراقبت كند تا ارزش‌هايش تغيير نكند. زيرا تغيير ارزش‌ها يك ضعف محسوب مي‌شود و ارزش‌ها نبايد بر اساس جناح‌بندي‌ها تغيير كند. اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ريشه و بنيان فعاليت‌هاي اجتماعي بشر «فعاليت فرهنگي»‌ است، گفت: جدي‌ترين فعاليت‌ها كه موجب تحولات عميق اجتماعي مي‌شود، فعاليت فرهنگي است و در حقيقت سياسي‌ترين فعاليت‌ها، فعاليت فرهنگي است. وي افزود: فعاليت‌هاي فرهنگي محدود به چارچوب خاصي نيستند، يعني اگر برگزاري مراسم زيارت‌ عاشورا ممكن نشد، دعاي كميل، اگر مراسم دعاي كميل محدود شد، دعاي ندبه، اگر برگزاري و شركت در نماز جمعه امكان‌پذير نشد، نماز جماعت و خلاصه كار فرهنگي نه محدود به مكان است نه منحصر در زمان.
اگر امكان نشر فرهنگ اصيل و حقيقت در رسانه‌هاي مكتوب نشد، در رسانه‌هاي مجازي و قس‌علي‌‌هذا. سيد هادي خامنه‌اي با بيان اينكه عرصه كار فرهنگي همواره باز است، اظهار داشت: ممكن است مخالفين شرايطي را پيش بياورند تا دل‌ها را منفعل و كار فرهنگي را به زعم خويش تعطيل كنند كه اين اتفاق هرگز رنگ واقعيت به خود نمي‌گيرد. وي تاكيد كرد:‌ به نظر من اگر خميرمايه مذهبي و دين‌شناسي در عمق و ريشه فعاليت‌هاي فرهنگي وجود داشته باشد، آنگاه نتيجه، بهتر و پايدارتر خواهد بود و اصولا اين دو مولفه در فعاليت‌ها، ايمان، اطمينان و انگيزه را به همراه مي‌آورد. خصوصا اينكه در جامعه ما كه بافت ديني دارد و خاستگاه همه مسائل دين است بايد به اين موضوع توجه جدي‌تر داشته‌ باشيم. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام تاكيد كرد: امروز مخالفين اصلاحات با برچسب‌هاي خاصي سعي مي‌كنند جمعيت اصلاحات را منفعل و متهم به بي‌اعتقادي و بي‌ديني نمايند، درحالي كه بايد هوشيارانه به اين تبليغات منفي و غيراخلاقي پاسخ گفت و مانع انحراف افكار عمومي شد.
هر چند كه قاطبه ملت ايران از دروغين بودن اين تبليغات منفي به خوبي آگاه‌اند و از همين روي است كه علي‌رغم صرف هزينه و انرژي فراوان براي متهم كردن جريان خط امام و اصلاحات نتوانسته‌اند نتيجه مطلوب را بگيرند. وي ادامه داد : بهترين علامت ناكامي مخالفين آن است كه از همه رسانه‌هاي سمعي و بصري خود به طور كامل هنوز در هر شبانه‌روز عليه اصلاحات استفاده مي‌كنند و فحش و ناسزا و اتهامي نمانده است كه به اصلاحات، نخبگان و شخصيت‌هاي آن نداده باشند. سيد هادي خامنه‌اي تاكيد كرد: ساير دوستان ما نيز بايد با توجه به زيرساخت‌هاي ديني و فرهنگي جامعه براي ماندگاري و گسترش انديشه اصلاح‌طلبي به دين و مولفه‌هاي ديني و اعتقادي، توجه عميق و جدي داشته باشند. وي در پاسخ به سئوالي پيرامون محدوديت‌هاي اعمال شده براي چهره‌ها و نخبگان اصلاح‌طلب، گفت: اين مشكلات و محدوديت‌ها اتفاق تازه‌اي نيست.
ما و دوستان سال‌ها است كه با اين نوع مشكلات مواجهيم و نبايد فعاليت‌هاي خود را در چند شكل و شيوه انگشت‌شمار محدود كنيم و مي‌توان از روش‌هاي جديد و موثر ديگر براي روحيه‌بخشي و روشنگري استفاده كرد. وي در تشريح لزوم اميدوار بودن و عدم اتخاذ رويكردهاي ياس‌برانگيز گفت: در خصوص اميدواري، تفاوت نگاه من با شما در موضوع زمان است به نحوي كه شما يكي دو سال آينده را مي‌بينيد در حالي كه زمان حل مسائل در نظر من طولاني مدت است تا جايي كه ممكن است نتيجه در تغيير و اوضاع احوال را بنده نتوانم ببينم. سيدهادي خامنه‌اي هشدار داد: جريان مقابل در برابركارها و رويكردهاي فرهنگي ما متقابلا از همان ابزار، تابلو و نماد در جهت خنثي‌سازي فعاليت‌هاي ما اقدام خواهد كرد تا جائي‌كه امروز بسياري از شعارهاي اصلاح‌طلبان از سوي اين جريان را به نفع خود مصادره كرده است و از آن بدتر اينكه با رسانه‌هاي خود دروغ‌ و اتهام‌هاي عجيب و غريبي را به جريان اصلاحات نسبت مي‌دهند.
دبير‌كل مجمع نيروهاي خط امام اضافه كرد: اگر در جريان اصلاحات اندكي مشكل شكل مي‌گرفت، فورا صدا و سيما دوربين خود را به كوچه و خيابان مي‌برد و آن را بر سر دولت مي‌كوبيد اما امروز كه گراني اظهر من‌الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده، مردم هيچ‌ گزارش و عكس‌العملي را در رسانه ملي نمي‌بينند. سيد هادي خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم توجه و دقت بر نحوه تبليغات و كيفيت كار فرهنگي از سوي جريان‌اصلاح‌طلب گفت: امروز هنر تبليغات در دولت كنوني به نحوي است كه صفت «ترين»‌ كه مورد پسند افراد كم‌اطلاع است را در زبان محاوره خود بسيار استفاده مي‌كنند. آنها مدعي‌ واژه‌هايي چون «قانوني‌ترين، با عدالت‌ترين، آزادترين، بهترين، قوي‌ترين و ...»‌ مي‌شوند.
وي افزود: بايد با روش‌هاي گوناگون مردم را با واقعيت و حقيقت بيشتر آشنا كنيم و آنچه كه مهم است منطق و محتواي عميق در بيان سخنان از سوي ما است كه بايد در جان مردم اثر بگذارد. راه انحراف افكار عمومي گفتن «دروغ، آن هم دروغ‌هاي بزرگ است»‌ ولي ما اين شيوه را صد درصد غيراخلاقي و ضد ديني مي‌دانيم و معتقديم كه بايد با مردم صداقت داشت و راه و چاره‌اي جز صداقت با ملت وجود ندارد. وي در بخش ديگري از اظهارات خود اضافه كرد: امروز اصلاحات فرصت‌هاي بسيار اندك و زودگذر و نه زمان‌هاي طولاني دارد، پس به فراخور فرصت‌‌هاي خود استفاده كند ما روزگاري تريبون‌هاي هر‌چند اندك در مراكز مذهبي، علمي و فرهنگي در اختيار داشتيم اما امروز به بهانه‌هاي مختلف مانع بيان و ابراز انديشه‌ها مي‌شوند.
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در پاسخ به سئوال ديگري كه به ورود زور در دنياي سياست و تعيين‌كنندگي قوه قهريه در معادلات سياسي اشاره داشت، گفت: به نظر ما اين روش كه از ديد برخي براي دراز مدت نيز برنامه‌ريزي شده از آنجا كه برخلاف طبيعت و ارزش‌هاي ديني و اسلامي است، ماندگار نخواهد بود. يكي از حاضرين، نظر سيد هادي خامنه‌اي در خصوص رسانه بين‌المللي و مستقل پرسيد كه او چنين پاسخ داد: رسانه مستقل بين‌المللي در صورتي موثر و مناسب است كه در مديريت آن از مشورت نيروهاي داخل كشور استفاده شود و از طرح مصالح و مباحث تفرقه‌انگيز و آسيب‌زننده‌ به وحدت نيروها پرهيز شود و به چارچوب‌هاي فرهنگي جامعه و آرمان‌هاي بلند مردم كه همان آرمان‌ها و انديشه امام عزيز و شهداي گرانقدر است، پايبند باشيم.
مديرمسئول روزنامه‌هاي توقيف‌شده حيات‌نو، تصريح كرد: در عين‌حال نبايد از رسانه‌ها و مطبوعات موجود و توقيف نشده، غافل شد و بسياري از سخنان خوب و درست و عميق را مي‌توان از طريق آنها به جامعه منتقل كرد. سيد هادي خامنه‌اي در پايان در پاسخ به سئوالي پيرامون انجام مذاكرات بين رهبران جريانات مختلف سياسي و فرهنگي و مسئولان عالي‌رتبه نظام در جهت برون‌رفت از وضعيت فعلي گفت: اصل گفت‌وگو و مذاكره بسيار خوب است كه البته اقدامات، مقتضيات و راهكارهاي ويژه خود را مي‌طلبد كه همه گروه‌ها و جريانات بايد به آن پايبند باشند.
در ابتداي اين ديدار سعيد الله‌بداشتي رئيس سازمان جوانان و دانشجويان مجمع نيروهاي خط امام(ره) ضمن تقدير از حضور جوانان اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگاران در اين ديدار تاكيد كرد: از مهمترين وجوه اشتراك فكر و انديشه جوانان اصلاح‌طلب اعتقاد و پايبندي به انديشه، روش و منش بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره) در ايجاد و مبنا قرار دادن اسلام نوانديش، جمهوريت، مردم محوري و احترام به عقايد، نظرات و سلايق مختلف است به طوري كه ايشان همواره بر فعاليت تشكلمند حزبي و شناسنامه‌دار گروه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي احترام و حتي توصيه مي‌كردند حال چگونه است كه امروز علنا با اين نظر و توصيه صريح امام همچون بسياري ديگر از نظرات صريح آن حضرت مخالفت مي‌شود و مخالفان رسما در مقام بيان به ابراز آن مي‌پردازند و مخالفت درخوري مشاهده نمي‌شود.
وي گفت‌وگو و تعامل ميان سران احزاب و جناح‌هاي سياسي و نيز در لايه‌اي ديگر بين جوانان اين مجموعه‌هاي سياسي را يكي از راه‌هاي مقابله با تهديدهاي داخلي و حتي فشارهاي سياسي دانست و افزود: اين روزها براي مقابله با اين تهديدات و نتايج آنها بيش از هر زمان ديگر نيازمند گفت‌وگو و تعامل هستيم تا به بهانه فشارهاي بين‌المللي شاهد افزايش محدوديت در فضاي سياسي داخلي نباشيم و به حول و قوه الهي نشاط و شادابي به صحنه اجتماعي و بازگردد.
1389/5/1 - 12:36 کد خبر : 137133

0 نظرهای شما: