دست بانك‌ها در جيب بانك مركزي

بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي 16.2 درصد افزايش يافته است.
دست بانك‌ها در جيب بانك مركزي


در سال 88 كه روند بدهي بانك‌هاي تجاري به بانك مركزي روند نزولي در پيش گرفت، اين شاخص در بانك‌هاي تخصصي صعودي است. در آذر 88 بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي حدود 16.2 درصد افزايش يافته است
.
ايلنا: بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي همچنان روند صعودي طي مي‌كند. به گزارش ايلنا، آخرين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي حكايت از رشد بدهي بانك‌هاي تخصصي به اين بانك دارد.
در چند سال گذشته بانك‌ها تحت فشارهاي بيروني تمام توان خود را براي تامين نيازهاي مالي دولت به كار گرفتند و نهايت آن شد كه بدهي بانك‌ها به بانك مركزي افزايش يافت به طوري كه بدهي بانك‌هاي تجاري به اين بانك در سال 86 ناگهان حدود 124 درصد رشد كرد. البته همواره بدهي بانك‌ها به بانك مركزي روند صعودي داشته است براي نمونه اين شاخص در بانك‌هاي تجاري در سال 84 حدود 65 درصد و در سال 85 حدود 33 درصد نسبت به سال قبل از خود رشد كرده است اما بدهي بانك‌هاي تجاري به بانك مركزي در پي تحقق اهداف دولت در تامين مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي مصوب در سفرهاي استاني ناگهان در سال 86 حدود 124 درصد رشد كرد.
دقيقا در پايان همين سال بود كه طهماسب مظاهري رئيس كل پيشين بانك مركزي خزانه اين بانك را سه قفله كرد و بازهم از همين سال بود كه منابع بانك‌ها نيز قفل شد و بانك‌ها به عدم پرداخت تسهيلات متهم شدند. در سال 1387 رشد بدهي بانك‌هاي تجاري به بانك مركزي كاهش يافت و به 89 درصد رسيد. روند كاهشي در سال 88 نيز ادامه يافت و بدهي اين گروه از بانك‌ها به بانك مركزي نه‌تنها افزايش نيافت بلكه با كاهش نيز همراه شد.
آخرين آمار بانك مركزي حكايت از كاهش 23.3 درصدي اين شاخص در آذر 88 نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. كارشناسان بانكي و اقتصادي معتقدند در حال حاضر فشار بر بانك‌ها در تامين منابع طرح‌هاي مورد نظر دولت، تنها بر بانك‌هاي تخصصي متمركز شده است. با نگاهي به آمار بانك مركزي مي‌توان به صحت گفته‌هاي كارشناسان پي برد. از همان زمان كه بدهي بانك‌هاي تجاري به بانك مركزي افزايش يافت، بدهي بانك‌هاي تخصصي نيز روند صعودي به خود گرفت. در سال 84 بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي حدود 75 درصد، در سال 85 حدود 121.5 درصد و در سال بعد يعني سال 86 حدود 197 درصد رشد كرد. اما در سال 87 بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي به 43 درصد افزايش يافت.
در سال 88 كه روند بدهي بانك‌هاي تجاري به بانك مركزي روند نزولي در پيش گرفت، اين شاخص در بانك‌هاي تخصصي صعودي است. در آذر 88 بدهي بانك‌هاي تخصصي به بانك مركزي حدود 16.2 درصد افزايش يافته است. در حال حاضر بانك‌هاي تخصصي اجراكننده تكاليفي هستند كه در قانون برعهده آنها گذاشته شده است. بانك مركزي نيز براساس قانون ناچار است مبالغ پيش‌بيني شده در بودجه را در اختيار بانك‌هاي تخصصي قرار دهد هرچند اين امر منجر به قرمز شدن حساب بانك‌هاي تخصصي نزد بانك مركزي شود.
كارشناسان بانكي بر اين باورند در نمونه‌هاي مشابه در ساير بانك‌هاي خارجي، بانك‌ها تنها به مدت چند روز و حداكثر 72 ساعت از منابع در اختيار بانك مركزي استفاده مي‌كنند و منابع را مجدد به خزانه اين بانك بازمي‌گردانند در حالي كه در ايران بدهي بانك‌ها به بانك مركزي سال‌ها باقي مي‌ماند و روز به روز نيز بيشتر و بيشتر مي‌شود.
1389/5/3 - 13:09 کد خبر : 137599

0 نظرهای شما: