رايزني با قرارگاه خاتم براي ورود به پروژه

عضو كميسيون عمران در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
رايزني با قرارگاه خاتم
براي ورود به پروژه آزاد‌راه تهران-شمال

خبرگزاري فارس: عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به احتمال ورود قرارگاه خاتم به پروژه احداث آزاد‌راه تهران-شمال، گفت: اين قرارگاه عنوان كرده از اين به بعد قصد ندارد در پروژه‌هاي كمتر از 100 ميليارد تومان وارد شود و خواسته كميسيون عمران نيز از قرارگاه خاتم‌ همين است.
مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: برآورد هزينه مالي احداث آزادراه تهران ـ شمال دو هزار و 400 ميليارد تومان است كه تاكنون تنها 250 ميليارد تومان در اين‌باره هزينه شده است.
وي با اشاره به اينكه مقرر شده بود دولت‌ 50 ميليون متر مربع زمين شامل اراضي حاشيه آزاد‌راه و برخي اراضي ديگر در نقاط مختلف را در ازاء احداث اين مسير در اختيار بنياد مستضعفان قرار دهد، توضيح داد:‌ 50 درصد هزينه اجراي اين پروژه بر عهده بنياد مستضعفان و 50 درصد نيز بر عهده دولت است. اين عضو كميسيون عمران مجلس تأكيد كرد: شنيده‌ها حاكي از آن است كه تنها 17 ميليون متر مربع از اراضي مذكور در اختيار بنياد قرار گرفته كه اين ميزان اراضي نيز با معارضاني مواجه است.
لاهوتي با اشاره به وجود ابهام در مورد دلايل عدم پيشرفت عمليات اجرايي اين پروژه، اظهار داشت: با به تعويق افتادن هر يك روز از زمان بهره‌برداري‌ اين پروژه‌، هزينه‌ها افزايش مي‌يابد‌. نماينده مردم لنگرود در مجلس تصريح كرد: ممكن است در جذب سرمايه‌هاي خارجي و فاينانس براي احداث اين آزاد‌راه دچار مشكلات بيشتري شويم، همان‌گونه كه در حال حاضر موضوع فاينانس چيني‌ها هنوز به طور كامل قطعي نشده است.
لاهوتي با اشاره به لزوم ورود شركت‌هاي خصوصي مختلف به احداث اين آزادراه و ‌كنار رفتن دولت از اين پروژه، گفت: در صورت تحقق اين امر، شركت‌هاي خصوصي پس از ورود به اين عرصه، ابتدا اقدام به اجرايي عمليات احداث آزاد‌راه مي‌كنند و به دنبال تضمين بازگشت سرمايه از سوي دولت، بهره‌برداري از آزاد‌راه براي مدت‌هاي مشخص به صورت دريافت عوارضي به بخش خصوصي سپرده مي‌شود. اين عضو كميسيون عمران مجلس با انتقاد از وزير راه مبني بر عدم بكارگيري توان‌ بخش خصوصي و جذب فاينانس داخلي و خارجي در اجراي پروژه‌هاي اين وزارتخانه، خاطرنشان كرد: بودجه‌هاي عمراني دولت محدود و پروژه‌هاي عمراني كشور فراوان است و با اين ميزان بودجه‌ها، نمي‌توان پروژه‌ها را به سرانجام رساند.
لاهوتي با اشاره به جلسه اخير كميسيون عمران با قرارگاه خاتم‌الانبياء، تصريح كرد: اين قرارگاه عنوان كرده است كه از اين به بعد قصد ندارد در اجراي پروژه‌هاي با اعتبار كمتر از 100 ميليارد تومان وارد شود و خواسته كميسيون عمران نيز از قرارگاه خاتم‌الأنبياء همين است. اين عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به رايزني‌هايي كمسيون عمران با اين قرارگاه براي مشاركت در پروژه‌هاي عمراني بزر‌گ نظير آزادراه تهران ـ شمال، تصريح كرد:‌ كميسسيون عمران از قرارگاه خاتم خواست به‌جاي ورود به پروژه‌هاي عمراني كوچك، در اجراي پروژه‌هاي گسترده‌اي نظير احداث و توسعه زيرساخت‌هاي ريلي و يا آزادراه تهران - شمال شركت كند.‌
به گزارش فارس عمليات اجرايي آزاد‌راه تهران - شمال كه از آن به عنوان بزرگترين طرح راه‌سازي ايران نام برده شده است، رسماً در روز 19 آذر ماه 1375 هم‌زمان در دو قطعه كن و سولقان در تهران و مرزن آباد آغاز شد‌. اكنون كه نزديك به يك دهه از آغاز عمليات اجرايي اين پروژه مي‌گذرد، اين طرح با چالش‌هاي بسياري مواجه ‌است كه اين تعارض‌ها حاصل تضاد ديد‌گاه‌هاي اجرايي و عملي مجري و سرمايه‌گذار طرح با تصميمات دولتي است و پنج درصد پيشرفت فيزيكي طرح در اين يك دهه، بازتاب همين تضاد‌ها بوده است .
‌بر اساس اظهارات مركز پژوهش‌هاي مجلس، يكي از ويژگي‌هاي طرح احداث اين آزاد‌راه اين است كه هزينه اجراي آن را دولت نمي‌پردازد. پرداختي دولت تا پايان سال 83 با احتساب نرخ سود در مجموع معادل 843367 ميليون ريال شامل پرداخت نقدي معادل 254755ميليون ريال به اضافه ارزش زمين‌هاي واگذاري معادل 588612 ميليون‌ ريال بوده است، در حالي كه آورده طرف مشاركت تا پايان سال 82 جمعا معادل 540000 ميليون ريال بوده كه از اين مبلغ 347000ميليون ريال آن مورد تأييد وزارت راه و ترابري قرار گرفته و در مجموع آورده مزبور تا پايان سال 83 معادل 610000 ميليون ريال برآ‌ورد شده است.
‌به گزارش فارس آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران در تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحيه كن، سولقان، دوآب (شهرستانك)، گچسر و مرزن آباد به كمربندي چالوس – تنكابن متصل مي‌‌شود.
‌طول اين آزاد‌راه در مجموع 121 كيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش‌بيني سه خط در فرازهاي تند است.

0 نظرهای شما: