تفتیش عقاید در دین ممنوع است

آيت‌الله سبحاني تاكيد كرد :

تفتیش عقاید در دین ممنوع است

امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ،پذیرش دین، بر اساس عقیده و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است/ بسیاری از فعالیت‌ها با واژه آزادي انجام می‌گردد، اما علیه آن به کار برده می‌شود.
ايلنا- : آيت‌الله سبحاني تاكيد كرد: باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می‌باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است.
به گزارش ايلنا ، آيت الله سبحاني در چهارمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد ضمن تاكيد بر عدم تفتیش عقاید در دین اظهار داشت : دشمن برای ایجاد هسته‌های مخالف در جامعه، از ابزارهای مختلفی مثل ارتداد ، استفاده می‌کند کاری به اسلامی یا مسیحی شدن ندارد. وي در ادامه درباره حکم ارتداد در اسلام، تصریح كرد: امروزه برخی از ارتدادها و گرایش‌ها به مذاهب دیگر ، ارتداد ریالی و دلاری است و ارتداد واقعی نمی باشد.
این مرجع تقلید با بیان این که فقه اسلامی، آزادی‌های کامل و فراوانی دارد، گفت: برخی محدودیت‌ها به خاطر لطمه زدن به زندگی و آزادی افراد دیگر می‌باشد. آيت‌الله سبحاني با اشاره به این که امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ، اظهارداشت: پذیرش دین، بر اساس عقیده و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است. وي ادامه داد: با توجه به این مطلب آیه « لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» ( البقرة : 256 ) حکم تشریعی نیست، بلکه خبر از تکوین و واقعیت دارد.
آیت‌الله سبحانی با بیان این که اساس و پایه پیشرفت اسلام، وضع تبلیغی آن بوده است، خاطرنشان كرد: آیاتی مثل« ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ » ( النحل : 125 ) و .... نشان دهنده تأکید اسلام بر پذیرش منطقی و برهانی دین است. اين مرجع تقليد در ادامه تصريح كرد: باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می‌باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است.
آيت‌الله سبحاني در ادامه با بیان این که نظام‌های موجود در عالم چه الحادی باشد و چه اعتقادی و مذهبی، توطئه علیه خود را نمی‌پذیرد، اظهارداشت : اگر فرد مرتد در کشورهای اسلامی فعالیت تبلیغی انجام دهد، این ارتداد نوعی توطئه علیه آن نظام می‌باشد و باید با او مقابله کرد. وي تصریح كرد: ارتداد به این معنی برای نظام اسلامی مشکل ساز است و الا با مرتدی که علیه نظام اسلامی تبلیغ نکند،‌آن نظام هم به او کاری ندارد. اين مرجع تقليد با اشاره به این که ارتداد یک ترفند و حیله یهودی در زمان پیامبر اکرم ص بوده است، تأکید کرد: امروز هم این حیله توسط صهیونیزم دنبال می‌شود.
آیت‌الله سبحانی با بیان این که در میان انسان‌ها «آزادی» واژه‌ای دلپذیر و فرح بخش است، خاطرنشان كرد: بسیاری از فعالیت‌ها با این واژه انجام می‌گردد، اما علیه آزادی به کار برده می‌شود. وي افزود : آنچه تمام دنیا پذیرفته است، آزادی به شرط عدم تجاوز به حقوق دیگران می‌باشد.
اين مرجع تقليد تفاوت بین آزادی در کشورهاي اسلامی را با نظام‌های لیبرال در این دانست که در این نظام‌ها آزادی معنای عدم تجاوز به حقوق دیگران است، ولی در نظام اسلامی علاوه بر این سلب سعادت نیز مورد نظر می‌باشد.

1389/4/30 - 11:36 کد خبر : 136766

0 نظرهای شما: