توضیحات شرکت آب معدنی دماوند درباره گزارش وضعیت کیفی آبهای معدنی کشور

توضیحات شرکت آب معدنی دماوند درباره
گزارش وضعیت کیفی آبهای معدنی کشور
استان تهران - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب معدنی دماوند گفت: شرکت آب معدنی دماوند به عنوان نخستین تولید کننده آبهای معدنی کشور است که سنگینی آب تولید شده آن در سطح طبیعی بوده و دارای میزان نرمال شاخصه کیفیتی آب معدنی در جهان است.
به گزارش خبرنگار مهر در دماوند، چند روز پیش متن صورت جلسه ای با حضور مسئولان شرکتهای ملی حفاری و خدمات رفاهی نفت مبنی بر غیرقابل تایید بودن نتایج آزمایش بیش از نیمی از آبهای معدنی کشور در سایتهای مختلف درج شد و در آن برخی نهادها، از مصرف آبهای معدنی غیرمجاز مذکور منع شده بودند.
در میان آبهای تایید نشده نام قدیمی ترین آب معدنی کشور، دماوند نیز دیده شد از همین رو و به جهت روشن شدن برخی ابهامات پیرامون سلامت آب معدنی دماوند با مسئولان این شرکت به گفتگو پرداختیم.
شرکت آب معدنی دماوند قدیمی ترین شرکت ایرانی تولید کننده این محصول مدیرعامل شرکت آب معدنی دماوند در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این شرکت اظهار داشت: کارخانه آب معدنی دماوند از سال 1974 میلادی به عنوان نخستین شرکت تولید آب معدنی و ارائه آن در بسته بندی کشور کار خود را آغاز کرد. این مسئول از مورد آزمایش قرار گرفتن محصولات آب معدنی دماوند توسط کمپانی "اویان" خبر داد و گفت: کمپانی اویان اولین و در ردیف بهترین شرکتهای تولید کننده آب معدنی در جهان است که در 120 کشور مختلف دنیا محصولات خود را به فروش می رساند. تایید آب دماوند توسط بزرگترین آزمایشگاههای جهان وی بیان داشت: طی سالهای اخیر و در راستای حفظ سلامت و کیفیت محصول شرکت آب معدنی دماوند، اویان تولیدات یاد شده را در آزمایشگاههای مجهز به فناوریهای مدرن مورد آزمایش و البته تایید قرار می دهد.
لارنو با بیان اینکه 99 درصد کارکنان این شرکت از بومیان دماوند هستند، عنوان کرد: نزدیک به 120 کارمند در این شرکت مشغول به کار هستند که 99 درصد آنها را کارگران بومی تشکیل می دهند. مدیرعامل شرکت آب معدنی دماوند توسعه در منطقه دماوند را از اهداف اصلی این شرکت دانست و افزود: دماوند از اعضای گروه "دنون" محسوب و اشتغالزایی برای جوانان و توسعه اقتصادی منطقه محل استقرار واحدهای تولیدی از جمله اهداف اصلی این گروه بزرگ بین المللی محسوب می شود که امروز افتخار داشتن عنوان مرکز اول اشتغالزایی در دماوند به شرکت آب معدنی این شهرستان تعلق دارد. نهادهای ارائه دهنده گزارش اخیر ذیصلاح نیستند این مسئول در پاسخ به خبرنگار مهر که چرا بر طبق آمار ارائه شده از سوی برخی شرکتهای نفتی آب دماوند فاقد استاندارد های لازم شناخته شده، اظهار داشت: می توان این سئوال را با طرح سئوالی دیگر پاسخ گفت که از چه زمان شرکتهای پتروشیمی صلاحیت اظهار نظر پیرامون آبهای معدنی کشور را پیدا کرده اند.
وی ادامه داد: آیا مسئولان شرکت آب معدنی دماوند و سایر کمپانی های فعال در این زمینه به عنوان تولید کنندگان آب طبیعی، مجوز و صلاحیت ارائه تزهای تخصصی در خصوص صنعت نفت را دارند و باید آگاه بود که دخالتهای غیرمرسوم در امور یکدیگر باعث ایجاد خلل در عملکرها خواهد شد. وینسنت لارنو با نام بردن از نهادهای ذیصلاح نظارت بر فعالیتهای این شرکت خاطرنشان کرد: در ایران تنها دو نهاد نظارتی متخصص موسسه استاندارد ایران و وزارت علوم پزشکی صلاحیت تعریف، بازدید، بررسی و کنترل بر فعالیتهای انجام گرفته در زمینه آب معدنی را برعهده دارند که این نظارتها به صورت مداوم در حال پیگیری است.
مدیرعامل شرکت آب معدنی دماوند گزارش ارائه شده را به طور مستقیم مربوط به شرکتهای نفتی یاد شده ندانست و گفت: در پیگیریهای انجام گرفته، مدیران ارشد شرکتهای نفتی نام برده در این گزارش، لیست مذکور را تایید نکرده و از آن پشتیبانی نکرده اند که این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مسئول در تشریح دلایل انتشار این گزارش عنوان کرد: تا پیش از انجام مذاکرات با نهادهایی که به این نتایج دست یافته و آن را منتشر کرده اند نمی توان دلایل خاصی را ارائه کرد. وی بیان داشت: اما نکته قابل توجه موفقیت روزافزون شرکت آب معدنی دماوند به عنوان نخستین تولید کننده آبهای معدنی کشور است که به طور طبیعی این توفیقات می تواند هرکمپانی شماره یکی را به یک سیبل بزرگ حملات غیراخلاقی و نادرست مبدل سازد.
این مسئول با بیان اینکه در این شرکت، مواردی جهت پنهانکاری وجود ندارد، اظهار داشت: درب ورودی شرکت آب معدنی دماوند به روی خبرنگاران باز است زیرا در این مرکز هیچ موردی برای سرپوش گذاشتن وجود ندارد. وجود نظارتهای مستمر جهانی، کشوری و منطقه ای مدیر کنترل کیفی شرکت آب معدنی دماوند نیز در تشریح چگونگی انجام نظارتهای نهادهای گوناگون عنوان کرد: در طول سال، تصادفی و به کرات محصولات شرکتهای مختلف غذایی کشور توسط ماموران موسسه استاندارد و نظارت بر تولید غذا مورد بررسی، آزمایش و کنترل قرار می گیرد که این نظارتها عرصه را بر تولیدکنندگان محصولات فاقد کیفیت به شدت تنگ کرده است.
محسن واقعیان ادامه داد: علاوه براین نظارتهای مستمر، نهادهای نظارتی در استانهای مختلف کشور نیز با بررسی محصولات تولیدی موجود در بازار، نتایج را برای شرکت ارسال می کنند. این مسئول با اشاره به گزارش اخیر مندرج در برخی سایتهای خبری خاطرنشان کرد: موسسه استاندارد ایران عضو استاندارد "کدکس" جهانی و مجاب به تبعیت از مصوبات آن است و شاخصه های موجود در اساسنامه این نهاد استاندارد پیرامون آبهای معدنی تفاوتهای عدیده ای با فاکتورهای قید شده در گزارش نادرست اخیر دارد.
وی در خصوص دشواریهای مراحل اخذ پروانه احداث یک کارخانه تولید آب معدنی گفت: برای اخذ پروانه احداث و پیش از راه اندازی یک مرکز تولید آب معدنی، موسسه استاندارد مبادرت به انجام آزمایشاتی متعدد در طول چهار فصل می کند تا شاخصه های بهداشتی و ضروری برای کارشناسان امر محرز شود. کیفیت آب دماوند نزدیک به کیفیتهای جهانی آب واقعیان آب معدنی دماوند را نزدیک به استانداردهای آب جهانی دانست و افزود: بر اساس استاندارهای "اف دی ای" به عنوان یکی از موسسات مرجع استاندارد جهانی اگر ذرات معلق(TDS) آبی کمتر از 250 باشد این محصول، آب معدنی شمرده نمی شود.
مدیر کنترل کیفی شرکت آب معدنی دماوند گفت: وجود میزان 250 تا 500 از ذرات معلق، نشانگر آب معدنی نرمال و به روز ارقامی بالاتر از آبی سنگین خبر می دهد که آب معدنی دماوند دارای میزان نرمال شاخصه مذکور وکیفیتی نزدیک به آبهای درجه یک دنیا مانند اویان است.
این مسئول ارائه کنندگان گزارش اخیر درخصوص آبهای معدنی را نهادهای ذیصلاح ندانست و گفت: تنها دونهاد کشوری استاندارد و نظارت بر مواد غذایی صلاحیت و تخصص نظارت، بررسی و اظهار نظر در خصوص آبهای معدنی را داشته و سایر گزارشات نادرست، غیرکارشناسی و فاقد وجهه رسمی خواهد بود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۰۸ , ۱۳۸۹/۰۵/۰۱

0 نظرهای شما: