در صورت تداوم تخلفات دولت، از طرق قانوني برخورد مي‌كنيم

لاريجاني در گفت‌وگو با ايلنا:

در صورت تداوم تخلفات دولت، از طرق قانوني برخورد مي‌كنيم

عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به مجلس، تخلف از قانون است/زمان سوال از رئيس‌جمهور نرسيده است/نمايندگان از عملكرد برخي وزرا ناراضي‌اند/ممكن است اصولگرايان در برخي از مسائل استراتژيك اختلاف‌نظر داشته باشند.
ايلنا:- علي لاريجاني هنگام بازگشت از سوئيس و پس از شركت در سومين كنفرانس جهاني روساي مجلس عضو اتحاديه بين‌المجالس در هواپيما با خبرنگار ايلنا به گفت‌وگو نشست.
رئيس مجلس هشتم در اين گفت‌وگو كه به‌خاطر فشردگي سفر و خستگي هيات همراه تنها 10 دقيقه زمان به آن اختصاص يافت، درباره آينده سياسي اصلاح‌طلبان و حضور آنان در انتخابات آينده رياست‌جمهوري به اين جمله بسنده كرد كه از خود آنان بپرسيد. رئيس فراكسيون اصولگرايان، قضاوت در مورد شرايط اصول‌گرايان را نيز زود دانست و گفت كه بايد منتظر گذشت زمان بود. رئيس قوه مقننه همچنين معتقد است كه هنوز زمان برخورد مجلس با دولت فرا نرسيده است و بايد از طرق قانوني با مسائل روبه‌رو شد. مشروح گفت‌وگوي ايلنا با رئيس مجلس را در ادامه مي‌خوانيد:
آقاي لاريجاني با توجه به اين‌كه عدم اجراي كامل قوانين مصوب مجلس از سوي دولت باعث اختلاف نظر بين قوا شده است، چرا مجلس از تمام ابزارهاي نظارتي خود استفاده نمي‌كند؟
مصوبات مجلس زياد است. ما حدود 150 مصوبه در طول مجلس هشتم داريم. آنچه اجرا نشده تنها مربوط به چند مصوبه است و بقيه مصوبات اجرا شده است. مجلس در ابتداي مواجهه با عدم اجراي مصوباتش از طرق مختلف اقدام مي‌كند و اگر اين روند ادامه داشت، از ابزارهاي نظارتي خودمان استفاده مي‌كنيم. آيا در جلسات مشترك روساي قوا، با آقاي احمدي‌نژاد در اين‌باره صحبتي داشته‌ايد؟ جلسه‌اي در اين‌باره نداشته‌ايم.
آيا در اين‌مورد تابه‌حال به قوه قضائيه شكايتي ارائه شده است؟ در اين‌مورد شكايتي به قوه قضائيه نشده است.
فكر مي‌كنم بسياري از مسائل اين‌چنيني بين قوا، بايد از طريق تعامل و از مسير قانوني پيگيري شود.
برخي نمايندگان به استناد تداوم تعلل دولت در اجراي برخي قوانين مصوب مجلس و اجراي ناقص برخي از ديگر مصوبات، معتقدند كه زمان طرح سوال از رئيس‌جمهور فرا رسيده است. نظر شما در اين‌باره چيست؟
من در مجلس نديده‌ام كه اين مساله مطرح و يا راجع به آن رايزني‌هايي صورت گرفته باشد. برخي تنها راجع به آن اظهارنظر كرده‌اند. اما زمان آن فرا نرسيده است.
بعد از انتقادات زياد رئيس‌جمهور نسبت به گزارش تفريغ بودجه، شاهد توقف قرائت گزارش ديوان محاسبات در مجلس هستيم. چرا گزارش تفريغ بودجه 87 كه از دي‌ماه پارسال به مجلس رسيده است، به‌رغم تذكرات نماينده‌ها قرائت نمي‌شود؟
كميسيون برنامه و بودجه، مشغول بررسي بودجه‌ سال جاري و بررسي برنامه‌ پنج ساله بود و فرصت بررسي گزارش تفريغ بودجه‌ 87 را به دست نياورده بود. آنچه در قانون آمده است، از سوي مجلس اجرا مي‌شود. پس هر زمان كه كميسيون بودجه اين گزارش را به صحن علني بفرستد، قرائت مي‌شود و هيچ ملاحظه‌اي در اين رابطه وجود ندارد.
يك سال از آغاز به‌كار دولت دهم مي‌گذرد. در ابتداي معرفي وزراي اين كابينه، حرف و حديث‌هاي بسياري درباره ناكارآمدي برخي از وزراي معرفي شده مطرح بود. اما اين كابينه نهايتا راي اعتماد گرفت. امروز وضع كابينه را چطور مي‌بينيد؟ آيا وزراي دولت دهم كارنامه قابل قبولي ارائه داده‌اند؟
مجلس به‌هر حال به اين اعضاي كابينه راي داده است. در مورد برخي وزرا نمايندگان مجلس نارضايتي‌هاي ابراز كرده‌اند؛ بحث و پرسش‌ها و حتي مساله استيضاح در مورد برخي از وزرا مطرح شد. اما هميشه موضع من اين است كه بايد با تدبير و بردباري برخورد شود.
در فضاي سياسي كشور، بويژه پس از اتفاقاتي كه بعد از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته رخ داد، برخي اصلاح‌طلبان را متهم به خطاكاري كرده و به حذف كامل اصلاحات معتقدند. اما برخي عقيده دارند كه اصلاحات هنوز زنده است و بايد فعاليت ‌كند؛ نظر شما چيست؟ به نظر شما در اين جريان (اصلاح‌طلبي) چهره نسوخته‌اي باقي‌مانده كه بتواند در انتخابات آتي عرض اندام كند؟
منظورتان از چهره نسوخته چيست؟
چهره‌اي كه هم با استقبال مردمي روبه‌رو شود و هم شوراي نگهبان آن را تاييد كند.
نمي‌دانم كه آنان در چه وضعيتي هستند. پيشنهادي براي نامزدي برخي افراد دارند يا چه كساني در حال حاضر نامزد بالقوه آنان هستند.
اگر اكثر اصلاح‌طلب‌ها مثل دوره قبل روي كانديداتوري ميرحسين موسوي تاكيد داشته باشند، چه خواهد شد؟
برويد از اصلاح‌طلب‌ها بپرسيد.
در ميان اصوالگرايان حامي و منتقد دولت، اردو‌كشي‌هاي جديدي مشاهده مي‌شود. به عنوان رئيس فراكسيون اصولگرايان آيا اين موضوع را قبول داريد؟
اصولگرايان بر روي مباني اشتراك نظر دارند. در اين ميان برخي از اختلاف‌نظرها بين اصولگرايان طبيعي است. برخي از آنان در گذشته حضور پررنگي نداشتند و به همين دليل از آنجا كه با يكديگر از نزديك كار نكرده‌اند، ممكن است در برخي از مسائل استراتژيك اختلاف‌نظر داشته باشند.
اين وجه طبيعي اختلاف‌نظرها بين اصولگرايان است. البته اين اختلاف‌نظرها تنها به اصولگرايان اختصاص ندارد و در اردوگاه‌هاي ديگر نيز همين‌طور است. در طول يك سال گذشته شاهد التهاب‌هاي سياسي زيادي بوديم. جريان‌هاي اصولگرايي نيز به طور طبيعي واكنش‌هاي بسياري نشان دادند كه اين نيز اختلاف‌هاي بين اصولگرايان به‌وجود آورد.
برخي از حاميان پيشين دولت به منتقدان امروز آن تبديل شده‌اند، آيا اين نشانه نوعي بلوغ سياسي است؟
به‌طور طبيعي وقتي مسايل سياسي جنبه پيچيده پيدا مي‌كند، باعث مي‌شود افراد درگير اين موضوعات، از ظرفيت ذهني پيچيده‌تري برخوردار شوند. البته اين حوادث مضراتي هم براي كشور داشت.
به نظرتان ممكن است براي انتخابات آينده رياست‌جمهوري ائتلاف جديدي بين اصول‌گراها حامي و منتقد دولت شكل بگيرد؟
هنوز براي قضاوت در اين زمينه بسيار زود است. اين مساله را بايد با گذشت زمان و از نزديك مورد توجه قرار داد.
به نظر شما مشخصا افرادي چون محسن رضايي و محمد باقر قاليباف در انتخابات آينده نامزد خواهند شد؟
من نمي‌دانم چرا اين سئوال‌ها را از من مي‌پرسيد. اين موضوعاتي است كه بايد از خودشان بپرسيد؛ رئيس مجلس كه در اين زمينه‌ها اظهارنظر نمي‌كند.

1389/5/9 - 11:21

0 نظرهای شما: