در بحث ركود علمي استاد اخراج مي‌شود، نه بازنشسته

رئيس هيات جذب وزارت علوم در گفت‌و‌گو با ايلنا:
در بحث ركود علمي استاد اخراج مي‌شود،

نه بازنشسته

اگر استادي در دانشگاه به دليل ركود علمي نتواند ماموريت‌هاي خود را انجام دهد رئيس دانشگاه بايد او را اخراج كند و عذر آن را بخواهد و ما در اين رابطه كسي را بازنشست نمي‌كنيم چراكه بازنشستگي و ركود علمي دو مقوله متفاوت است.

ايلنا- : رئيس هيات جذب وزارت علوم با اشاره به اينكه بحث بازنشستگي اساتيد مجموعه قوانيني است كه حتي در برنامه سوم بوده و اجرا شده و قبل آن هم اساتيد بازنشسته مي‌شدند گفت: مجموعه قوانيني كه در اين رابطه وجود دارد دال بر اين است كه اساتيدي كه سنشان به 60 سال برسد و عمر كاري‌شان از مرز 30 سال بگذرد بازنشسته مي‌شوند و ما نيز در طول اين چند سال براساس اين قوانين اساتيد را بازنشسته كرده‌ايم.

محمدرضا مرداني افزود: به صورت ميانگين هر سال 300 نفر از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها بازنشسته مي‌شوند كه قبل از سال 84 نيز اينچنين بوده و البته در سال‌هاي قبل از 84 به طور ميانگين 250 نفر بازنشسته مي‌شدند و طبيعي است كه هر سال كه مي‌گذرد ما تعداد زيادي از اساتيد را بايد بازنشسته كنيم. وي با تاكيد بر اينكه بحث ركود علمي در بازنشستگي اساتيد صحت ندارد گفت: ما طبق قانون عمل مي‌كنيم و قانون هم پيش‌بيني كرده است كه بعد از بازنشستگي اعضا مي‌توانند به صورت قراردادي در دانشگاه‌ها به فعاليت خود ادامه دهند و قانوني است كه در همه جاي دنيا وجود دارد.

وي تاكيد كرد: اگر استادي در دانشگاه به دليل ركود علمي نتواند ماموريت‌هاي خود را انجام دهد رئيس دانشگاه بايد او را اخراج كند و عذر آن را بخواهد و ما در اين رابطه كسي را بازنشست نمي‌كنيم چراكه بازنشستگي و ركود علمي دو مقوله متفاوت است. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود 20 هزار دانشجوي دكترا در كشور آماده فعاليت در دانشگاه‌ها به عنوان استاد و استاديار هستند گفت: بايد اساتيدي كه با ركود علمي مواجه هستند بازنشسته شوند و دانشجويان دكترايي كه تازه‌نفس و با علم روز آشنايي بيشتري دارند به دانشگاه‌ها اضافه شوند چراكه حضور اساتيد از لحاظ فكري و عملي كارآرايي ندارند و قانون هم اجازه فعاليت به آنها نمي‌دهد در دانشگاه‌ها به صلاح نيست.

وي با اشاره به رويكرد وزير علوم در رابطه با بازنشستگي اساتيد گفت: دكتر دانشجو بارها تاكيد كرده است كه هيچ فردي نبايد به دليل مسائل سياسي و جهت‌گيري‌هاي خود از دانشگاه‌ها اخراج شود و جهت‌گيري‌هاي سياسي در جذب هيات علمي را سم مهلك در دانشگاه‌ها عنوان كرده‌اند.
1389/5/8 - 11:32 کد خبر : 138238

0 نظرهای شما: