افرادي كه تصاوير زننده آنها روي نشريات است نيازمند آسيب‌شناسي هستند

عفاف در رسانه

افرادي كه تصاوير زننده آنها روي
نشريات است نيازمند آسيب‌شناسي هستند

خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل ديني گفت: افرادي كه حاضر مي‌شوند تصاوير زننده آنها روي جلد نشريات مختلف چاپ و منتشر شود، نيازمند آسيب‌شناسي هستند.
حجت‌الاسلام سيد ضياءالدين صالحي خوانساري در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص موضوع عفاف در رسانه و نوع تبليغاتي كه در مطبوعات، نشريات و آگهي‌نامه‌ها به چاپ مي‌رسد و بعضا حاوي تصاوير زننده و مطالب خلاف عفت عمومي و موازين شرعي است، اظهار داشت: الگو‌سازي كه از طريق رسانه‌ها در جامعه انجام مي‌شود، يكي از جدي‌ترين الگوها تلقي مي‌شود چرا نگاه مردم به نشريات و مطبوعات به اين صورت است كه اين نشريات، روزنامه‌ها و مجلات رسمي كشور با مجوز حاكميت هستند؛ در واقع ذهنيت مردم اين است كه آنچه در اين نشريات منعكس مي‌شود، محصول تفكر حاكميت و مورد تاييد حاكميت است.
وي ادامه داد: بنابراين مردم تصور مي‌كنند كه وضع موجود در فضاي مطبوعاتي كشور بلااشكال و قابل قبول است و مي‌توان به محتوا و آنچه در اين نشريات منعكس مي‌شود به عنوان الگو اعتماد كرد؛ از سوي ديگر مردم اين‌گونه تلقي مي‌كنند كه اگر اين تصاوير و مطالب اشكال داشت حاكميت اجازه انتشار به آنها را نمي‌داد. يعني همان مشكلي كه در مورد موسيقي در جامعه شاهد هستيم و افراد صرف داشتن مجوز را ملاك بلااشكال بودن موسيقي تلقي مي‌كنند.
* الگوسازي‌هاي غلط در جامعه توسط رسانه‌ها
حجت‌الاسلام صالحي خوانساري با بيان اين نكته كه آيا صرف داشتن مجوز، جواز شرعي براي انعكاس هر مطلبي در نشريات را فراهم مي‌كند، خاطرنشان كرد: رويه موجود در فضاي رسانه‌اي جامعه مي‌تواند يك الگوسازي غلط در ميان اقشار مختلف مردم ايجاد كند؛ بايد علائم ظاهري حجاب و عفاف در مطبوعات و نشريات نيز رعايت شود، عفاف همان حجاب دروني است و حجاب، پوشش بيروني است يعني تا زماني كه عفاف دروني نباشد، حجاب بيروني نيز تامين نمي‌شود.
وي تصريح كرد: بايد اين قضيه را در مورد رسانه‌ها نيز اعمال كنيم؛ افرادي كه حاضر مي‌شوند تصاوير زننده آنها براي روي جلد نشريات مختلف چاپ و منتشر شود، خود اين افراد نيازمند آسيب‌شناسي هستند بايد بررسي كرد كه چرا اين افراد به اين سطح و حد رسيده‌اند و اعتقادات اين‌گونه افراد از لحاظ عفاف دروني بايد بررسي و آسيب‌شناسي شود.
* نشرياتي كه تفكر صحيحي در خصوص موضوع عفاف و حجاب ندارند
اين كارشناس مسائل ديني اظهار داشت: از سوي ديگر نشرياتي كه چنين رويه‌اي دارند، داراي تفكر صحيح و درستي در خصوص موضوع عفاف و حجاب نيستند؛ بسياري از اين نشريات كارشناس خبره در اين خصوص ندارند كه محتواي چاپ شده در نشريات خود را با موازين شرعي و اجتماعي جامعه انطباق دهند؛ مي‌توان گفت كه بايد تفكرات و گرايشات فكري صاحبان نشريات را نيز بررسي و آسيب‌شناسي كرد.
وي تصريح كرد: همه اين عوامل باعث بروز يك اتفاق ناميمون و ناگوار در فضاي رسانه‌اي كشور شده لذا قطعا در بين توده مردم و در خصوص الگوسازي موضوع حجاب و عفاف، رسانه‌ها و آنچه در آن‌ها منعكس مي‌شود، يكي از مهم‌ترين عوامل است به‌طور مثال عده‌اي در توجيه آنچه در تلويزيون پخش مي‌شود، مي‌گويند كه تلويزيون، رسانه ملي است و بايد بتواند همه مردم را جذب كند لذا تلويزيون ناچار از پخش چنين برنامه‌هايي است اما بايد توجه داشت آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد، تبليغ و ترويج مدل‌هاي نامتعارف و مبتذلي است كه خود ما در جامعه منتقد آن هستيم.
اين كارشناس مسائل ديني در پاسخ به اين سؤال كه چه نامي را مي‌توان براي فضاي تبليغاتي حاكم بر تبليغات رسانه‌اي جامعه انتخاب كرد، گفت: تصور مي‌كنم كه فضاي حاكم بر تبليغات رسانه‌اي كشور، فضايي صرفا تجاري است كه اصلا سمت و سوي فرهنگي در آن ديده نمي‌شود، تمام هم‌و‌غم در اين فضا، كسب سود بيشتر است يعني افزايش مخاطب و فروش با هر وسيله‌اي در چنين فضايي هدف است.
وي تصريح كرد: قراردادهاي پشت پرده‌اي كه در اين فضاي رسانه‌اي منعقد مي‌شود، عامل بسياري از اتفاقاتي است كه شاهد آن هستيم يعني معادلات مالي در اين كارزار نقش كليدي بازي مي‌كند.
حجت‌الاسلام صالحي خوانساري متذكر شد: البته برخي از اين موارد نيز با قصد و غرض انجام مي‌شود، يعني عده‌اي در پي ايجاد فضاي بي‌‌حد و حصر در عرصه رسانه‌اي كشور و حاكميت ليبراليسم فرهنگي هستند.
وي افزود: زماني كه فضاي مسموم رسانه‌اي عموميت پيدا كرد، عملا حاكميت قدرت برخورد با اين فضا را از دست مي‌دهد و ابزار برخورد با اين هجمه‌هاي فرهنگي سلب مي‌شود كه البته اين اتفاق در جامعه ما تا حدودي رخ داده است.

0 نظرهای شما: