برزیل و ترکیه دنبال پرستیژ هستند

واعظی در گفتگو با مهر:

برزیل و ترکیه دنبال پرستیژ هستند

ائتلاف سازی راه مقابله با قدرت های بزرگ

معاون اسبق وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مذاکره با ترکیه و برزیل
می تواند به عنوان یک ظرفیت برای
ایران مطرح باشد نسبت به امید بستن بیش از حد به این دو کشور هشدار داد.
دکتر محمود واعظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مذاکرات روز یکشنبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول بیان داشت: با شناختی که من از سیاست خارجی ترکیه و برزیل دارم این دو کشور علاقه مند به کسب پرستیژ از طریق موضوع هسته ای ایران هستند ، اما در عین حال به هیچ وجه علاقه مند به رویارویی با قدرت های بزرگ نیستند.
معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه چه بسا ترکیه و برزیل با حضور در مذاکرات هسته ای با ایران دنبال کسب وجهه و اعتبار نزد قدرت های بزرگ باشند، اظهار داشت: این مانور برای ایران ضرری ندارد که از همه امکانات و ظرفیت های موجود استفاده کند اما در عین حال ما نباید در رابطه با قدرت برزیل و ترکیه آدرس غلط بدهیم!
معاون اسبق وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما زمانی همین بحث را در رابطه با چین و روسیه داشتیم و این دو کشور هر دو عضو شورای امنیت بودند و قدرتشان اصلا با ترکیه و برزیل قابل مقایسه نیست و ما در آن دوره که برخی بیش از حد به چین و روسیه دل بسته بودند عنوان می کردیم که باید در حد توانایی هر کشور و نیز اهداف آنان روی کشورها حساب باز کرد.
واعظی تاکید کرد: اگر بیش از حد به دیگران دل نبندیم متضرر نمی شویم.
وی افزود: مسائل هسته ای ایران چون به قطعنامه و شورای امنیت کشیده شده کار را قدری سخت کرده اما موتلفین قوی می توانند تاثیر گذار باشند.
این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص نقش آفرینی ترکیه و برزیل در نظام بین الملل بیان داشت: شرایط امروز نظام بین الملل به گونه ای است که قدرت های بزرگی که عضو شورای امنیت هستند زمینه نقش آفرینی شان بالاست مگر اینکه دیگران بخواهند ائتلاف سازی کرده و مجموعه ای بسازند که در ارتباط با موضوعات مختلف عرصه بین الملل نقش آفرینی کنند.
وی در عین حال یادآور شد: اینکه برزیل و ترکیه به تنهایی بتوانند در نظام بین الملل نقش آفرینی کنند بعید است البته هر کشوری بر اساس قدرت ملی که دارد می تواند در موضوعات مختلف تاثیر گذار باشد اما در موضوعاتی که قدرت های بزرگ در آن دخیلند دراین تاثیر گذاری باید تردید کرد.
واعظی با اشاره به سفر روسای ترکیه و برزیل به ایران برای موضوع تبادل سوخت هسته ای تاکید کرد:عملا دیدیم که با قطعنامه شورای امنیت این اقدام سران ترکیه و برزیل خنثی شد بر این اساس باید اشاره داشت این دو کشور در منطقه خود ممکن است قدرت مانور داشته باشند اما در نظام بین الملل اینگونه امکانی ندارند مگر اینکه اجماع سازی کنند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۳۰ , ۱۳۸۹/۰۵/۰۳

0 نظرهای شما: