رسانه نقش مهمی در سیاستگذاری‌های تنوع فرهنگی ایفا می‌کند

تنوع فرهنگی،همگرایی جهانی
رسانه نقش مهمی در سیاستگذاری‌های
تنوع فرهنگی ایفا می‌کند

محقق مرکز مطالعات بین المللی راجاراتمنام دانشگاه سنگاپور معتقد است مناظره در مورد تنوع فرهنگی و قومیت اثرات عمیقی بر جوامع در سراسر جهان دارد و رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی محلی می‌توانند در جهات مثبت و منفی به این اثرات شکل دهند.
به گزارش خبرنگار مهر، آخرین نشست از سلسله نشستهای همایش بین‌المللی تنوع فرهنگی، همگرایی جهانی عصر دیروز دوشنبه چهارم مرداد ماه به بررسی موضوع تنوع فرهنگی و چالشهای جهانی پرداخت.
خانم آکانکشا مهتا در این نشست به بررسی موضوع "رسانه، تنوع فرهنگی و جهانی سازی" پرداخت و گفت: هم اندیشمندان و هم سیاستگذاران بر نقش رسانه‌ها در سیاست جهانی و روابط بین‌المللی تأکید کرده‌اند.
وی افزود: همانطور که تنوع فرهنگی و مسائل مرتبط با آن ارتباط نزدیکی با سیاست جهانی امروز دارند، شناخت نقش رسانه‌ها در سیاست‌های تنوع فرهنگی بسیار اساسی و مهم است.
وی تصریح کرد: مسائل و معضلات مربوط به تنوع فرهنگی اغلب جامعه مهاجرین را در ذهن متبادر می‌کند. در حالیکه این بحثها مطمئناً با سیاست در جامعه‌ای که در آن رخ می‌دهند، به وجود می‌آیند که اثر آنها بر روی دیگر جوامع متنوع فرهنگی اغلب نادیده گرفته می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: مناظره در مورد تنوع فرهنگی و قومیت اثرات عمیقی بر جوامع در سراسر جهان دارد و رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی محلی می‌توانند در جهات مثبت و منفی به این اثرات شکل دهند.
وی در پایان تصریح کرد: رسانه‌ها اصل و مبنای دموکراسی هستند لکن انعکاس مسائل حساس همچون نژاد، فرهنگ و قومیت توسط رسانه‌ها باید در جهت حفظ نظم عمومی و منافع عام باشد.
در ادامه این نشست خانم آنا فرانک از مؤسسه میرووینی اسلوونی موضوع نژاد پرستی فرهنگی را مورد بررسی و واکاوی قرار داد و اظهار داشت: این تصور که زنان در فرهنگهای اسلامی از جایگاه پائین‌تری نسبت به زنان در فرهنگهای اروپایی و غربی برخوردارند چالش‌برانگیز است.
وی افزود: این تصور که وابستگی جنسی تنها به برخی فرهنگها اختصاص دارد این تصور را ایجاد می‌کند که اعمال زورگویانه یا خشونت‌آمیز بر ضد زنان اعم از مسلمانان، غیر غربی، مهاجر و اقلیت، نیز تنها به برخی فرهنگها اختصاص دارد، در حالیکه اعمال خشونت‌آمیز در غرب ظاهراً به صورت انتخابی انجام می‌شوند.
این محقق در ادامه یادآور شد: این تصور، همانطور که "لتی وولپ" هم تصریح می‌کند، عواملی را که منجر به اعمال خشونت و زورگویی بر ضد زنان در کل، حتی زنان غربی می شود را در پشت فرهنگ مخفی می‌کند.
وی افزود: این تصور این واقعیت را هم پنهان می‌کند که فرهنگ قابل نقد است و زنان هم می‌توانند حضوری فعال در فعالیتهای فرهنگی داشته باشند.
سخنران بعدی این نشست خانم سارا کیم برلین هریس دانشجوی دکتری دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارای امریکا بود که موضوع "آنا یورت: ملی گرایی ترک و سیاست سخنرانی آنلاین" را مورد بررسی قرار داد.
هریس گفت: تسهیلات و امکانات اینترنت مثل سرعت، اطلاعات بدست آمده از کاربر و تبادل ارتباطات به بیان بهتر احساسات عامه مردم به روشهای بی سابقه‌ای کمک کرده است.
وی افزود: با این وجود برخی کشورها چون ترکیه، تایلند، پاکستان و چین معتقدند که گفتگوی آنلاین باید تحت کنترل حاکمیت باشد تا نظم عمومی و امنیت ملی حفظ شود.
وی تصریح کرد: تأکید بر کنترل از سوی دولتها در حالی است که شرکتهای فراملی آزادی بیان را یکی از حقوق اساسی بشر می‌دانند. گفتگوی آنلاین این امکان را به کاربران می‌دهد تا با افرادی خارج از قلمرو سرزمینی و ملی خود بحث و گفتگو کنند.
تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۵۱ , ۱۳۸۹/۰۵/۰۵

0 نظرهای شما: