آلودگي مزمزه مي‌شود

گزارش ايلنا از سريال خوراكي‌هايي كه طعم سلامت ندارند؛

آلودگي مزمزه مي‌شود

بحث درباره آلودگي بحث ديروز و امروز نيست. سالهاست هر از چندي خبري درباره آلودگي كالايي مصرفي و فراگير منتشر مي‌شود و در لابه‌لاي تاييدها و تكذيب‌ها به فراموشي سپرده مي‌شود. كافي است نگاهي به سابقه اين اخبار بيندازيم.
ایلنا- : آيا مساله آلودگي آب تهران تنها يك شوي رسانه‌اي است؟ اين گفته وزير نيروست كه عنوان كرد آب تهران آلوده نيست و هر آنچه اين روزها درباره آلودگي آب، به گوش رسيده است، يك شوي رسانه‌اي بود. البته بخشي از اين كنايه وزير نيرو مي‌تواند متوجه همكار وي در كابينه شود كه براي اولين بار اين موضوع را در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي طرح كرد.
اما ماجرا چيست؟ به گزارش ايلنا، چندي پيش وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي كه عنوان اولين وزير زن در جمهوري اسلامي را نيز با خود يدك مي‌كشد در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي از نيترات بالاي آب در تهران سخن گفت و زنان باردار و كودكان را به استفاده از آب بسته‌بندي توصيه كرد. جنجال از همين جا آغاز شد. وزرات نيرو با همه توان به ميدان آمد و مساله آلودگي آب تهران را رد كرد.
مقامات اين وزارتخانه از استاندارد بودن آب سخن گفتند و بالاخره در جلسه‌اي كه با حضور استاندار تهران و مقامات وزارت نيرو و ... برگزار شد عده‌اي مسووليت سلامت آب تهران را برعهده گرفتند، اما توضيح ندادند اگر آب آلوده بود چه تاواني متوجه آنها خواهد شد؟ بحث درباره آلودگي بحث ديروز و امروز نيست. سالهاست هر از چندي خبري درباره آلودگي كالايي مصرفي و فراگير منتشر مي‌شود و در لابلاي اخبار و هزار توي تاييدها و تكذيب‌ها به فراموشي سپرده مي‌شود. كافي است نگاهي به سابقه اين اخبار بيندازيم. سبزي‌هاي آلوده سالها قبل بود كه خبر سبزي‌هاي آلوده منتشر شد.
مي‌گفتند سبزي‌ها جنوب تهران را فاضلاب آبياري مي‌كند و همين سبب شده است كه مردم به جاي بهره بردن از سبزي خوردن، بيماري را پذيرا باشند. آبياري با فاضلاب، بحثي بود كه سبب شد مدتها كسي در تهران لب به سبزي نزند. سبزي‌هاي خشك از اين سو و آن سوي كشور مي‌آمد و تهراني‌ها براي حفاظت از سلامتشان قيد سبزي‌ها را زدند. زمين‌هايي كه در جنوب تهران بود واقعا با مشكل آبياري با فاضلاب مواجه بودند و اين چيزي نبود كه بتوان آن را تكذيب كرد، اما بحث درباره اين كه اين سبزي‌ها آلودگي را جذب مي‌كنند يا نمي‌كنند، بالا گرفت و مثل همين حالا عده‌اي از در حمايت از سبزي‌كاران درآمدند و عده‌اي از در حمايت از سلامت مردم و بالاخره در هياهويي كه به پا شد، كم كم مساله سبزي‌ها بدون آن كه اصل ماجرا تغيير كرده باشد به فراموشي سپرده شد و مردم كم كم ميلشان به سبزي باز شد و اين گونه عنوان شد كه مساله چيزي زودگذر و استثنايي و خاص بوده است.
اين در حالي است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد جمعیت چند میلیونی تهران روزانه هزاران تن سبزی و صیفی مصرف می‌کنند. قسمت اعظم این محصولات در 16 هزار هکتار اراضی حاصلخیز جنوب شهر تهران و اطراف شهرری تولید می‌شود. از طرف دیگر کلان‌شهر تهران روزانه حجم بسیار عظیمی زباله و همچنین 2 تا 3 میلیون مترمکعب آب را به صورت فاضلاب تولید می‌کند. این فاضلاب آلوده مستقیم برای آبیاری سبزی‌کاری‌های جنوب تهران استفاده می‌شود.
شايد برخي چنين تصور كنند كه با شست‌وشو مشكل حل مي‌شود حال آنكه شاید آلودگی میکروبی بعد از شست‌وشو و ضدعفونی کردن برطرف شود اما آلودگی شیمیایی جذب شده در گیاه قابل رفع نیست. دلیل اصلی نگرانی اکثر متخصصان آلودگی آب، محیط زیست و پزشکان وجود فلزات سنگین در سبزی و صیفی‌جات پرورش‌یافته در این مزارع است. آنها با نگرانی، رواج انواع سرطان در پایتخت و دیگر شهرهای کشور را یکی از نشانه‌های مصرف این‌گونه سبزیجات می‌دانند. برنج‌هاي آلوده برنج‌هاي وارداتي از هند و پاكستان آلوده به آرسنيك هستند. سال گذشته ماجرا آلودگي برنج‌هاي وارداتي بالا گرفت.
موسسه استاندارد 13 مارك برنج آلوده را اعلام كرد، در حالي كه بازار پر بود از انواع و اقسام برنج‌هاي دانه بلند هندي و پاكستاني. از سوي ديگر وزارت بهداشت مساله آلودگي برنج‌ها را رد كرد و به مردم اطمينان داد خطري از بابت مصرف اين برنج‌ها مردم را تهديد نمي‌كند. ماجرا اما به همين جا ختم نشد. در حالي كه وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي بر سر ميزان مصرف سرانه برنج با يكديگر چانه مي‌زدند و وزارت جهاد مصرف سرانه را چيزي در حدود 36 كيلوگرم اعلام مي‌كرد و وزارت بازرگاني بر رقم 42 كيلوگرم اصرار داشت، بازارهاي ايران پر شده بود از برنج‌هاي وارداتي دانه بلند بي‌بو و بي‌مزه هندي كه تنها زيبايي را به بشقاب‌ها و ديس‌ها ارزاني مي‌داشتند و از يك سو خبر آلودگيشان دلهره مي‌انداخت در جان و دل آنها كه برنج‌ها را خريداري كرده بودند.
از سوي ديگر خبرهايي به گوش مي‌رسيد كه اين اخبار نوعي تصفيه حساب و دلال‌بازي براي بالا بردن قيمت برنج ايراني و ... است تا اين كه بالاخره هند وجود آلودگي در برخي از برنج‌هاي خود را تاييد كرد و سرنوشت برنج‌هاي آلوده نيز همان شد كه پيشتر براي سبزي و آب و ... پيش‌بيني مي‌شد. هنوز همه مغازه‌ها و سوپرماركت‌هاي ايراني پر است از برنج‌هاي دانه بلند حتي با همان سيزده نامي كه از سوي موسسه استاندارد به عنوان برنج‌هاي آلوده اعلام شده است. ماجرا در حالي به فراموشي سپرده شد كه كسي هنوز دقيقا نمي‌داند برنج‌هاي وارداتي آلوده هستند يا خير؟ گوشت‌هاي آلوده اين نيز پرونده‌اي بي‌سرانجام مانند ساير پرونده‌هايي است كه حكايتي از اين دست دارند.
مي‌گفتند گوشت‌هاي آلوده به كارخانه‌هاي سوسيس و كالباس‌سازي فروخته شده است و به صورت گوشت در قصابي‌ها و واحدهاي صنفي عرضه نشده است. غذاهاي ادارات و دانشگاه‌ها نيز مشكوك به استفاده از گوشت‌هاي آلوده بودند. از يك سو تاييد و از يك سو تكذيب. گوشت‌ها آلوده بودند يا نبودند بالاخره تمام شدند و تاثير مصرفشان شايد سال‌ها آنهايي را كه دانسته يا ندانسته نسبت به استفاده از آن اقدام كردند، همراهي كند. خون‌هاي آلوده سال‌ها از انتشار خبري در اين خصوص مي‌گذرد. خيلي از آنها كه بيماري هموفيلي و ساير بيماري‌هاي خوني نيازمند به تزريق فرآورده‌هاي خوني نيازمند بودند و نسبت به استفاده از خون‌هاي آلوده اقدام كرده بودند، نه در اثر ابتلا به هموفيلي بلكه در اثر ابتلا به ايدز و هپاتيت C و ... جان باختند.
اين خون‌ها سال‌ها قبل از كشور فرانسه وارد كشور شده بود و به ايدز و هپاتيت و ... آلوده بود. همين موضوع سبب شد بيماران هموفيلي كه نياز به فرآورده خوني داشتند با مصرف اين خون‌ها به ويروس ايدز و ساير بيماري‌هاي كشنده آلوده شوند و در جريان بي‌اطلاعي از فاجعه‌اي كه رخ داده بود همسر و فرزندان برخي از آنها نيز به اين ويروس آلوده شدند و موضوع در دست پيگيري قرار گرفت و قوه قضاييه وارد عمل شد و نسبت به بررسي اين پرونده اقدام كرد. هر چه بود تمام شد، اما ترس از تكرار هنوز در وجود آنها كه به فرآورده‌ها نيازمندند، باقي مانده است. اسباب‌بازي‌هاي آلوده اين روزها اما در ميانه اخباري كه فراگيري بسيار بالايي دارند و به زندگي روزمره مردم مربوطند و با آب و نان سرو كار دارند اخبار ديگري نيز منتشر شده است.
خبر ورود اسباب‌بازي‌هاي آلوده به كشور. گفته مي‌شود برخي از اين اسباب‌بازي‌ها به دليل آلوده بودن به مواد شيميايي ممكن است كودكان را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد. در حالي كه بارها اين خبر از سوي كارشناسان و پزشكان اعلام شده است هنوز واكنشي تاييدگونه يا تكذيب‌گونه از سوي مسئولان ديده نشده است و بازارهاي داخلي پر است از اسباب‌بازي‌هاي چيني و هندي و ... كه آن سوي آب‌ها ارزان‌قيمت تلقي مي‌شوند و اين سو اما قيمت‌هايي گزاف دارند. شيرخشك‌هاي آلوده شيرخشك نيز مثل ساير كالاهاي چيني راه بازار ايران را به خوبي ياد گرفته بود و شيرخشك‌هاي چيني كه قيمتي ارزان نسبت به ساير انواع شيرخشك داشتند در بازارهاي داخلي خودنمايي مي‌كردند كه ناگهان ماجراي رسوايي شيرخشك‌هاي چيني پيش آمد.
شيرخشك‌ها آلوده به ملامين بودند و اين ماده مي‌توانست حتي در مواردي به مرگ كودك بيانجامد و در برخي موارد به از كار افتادن كليه و ساير اعضاي حياتي منجر شود. ماجراي شيرخشك‌هاي آلوده چيني سر و صدايي به پا كرد و با به فراموشي سپرده شدن ماجرا در چين و ساير كشورها، ايران نيز آن را به دست فراموشي سپرد در حالي كه همين حالا اگر به داروخانه‌اي برويد و اندكي جست‌وجو كنيد، مي‌توانيد شيرخشك چيني هم تهيه كنيد. آلودگي و باز هم آلودگي همه آنچه گفته شد بخشي كوتاه بود از اخباري كه مكرر و هر ساله درباره آلودگي يك كالا منتشر مي‌شود و بعد از تاييد و تكذيب‌هاي فراوان به بايگاني سپرده مي‌شود. در عالم خبر و رسانه مي‌گويند حساسيت‌ها به خبري كه زياد اعلام شود و دائم در صدر بنشيند، كم مي‌شود. هياهويي كه براي اولين بار بر سر آلودگي آب تهران به راه افتاد با آنچه بعد و بعدتر كشانده شد، قابل قياس نيست.
در اين ميان بايد به اين نكته توجه كرد كه اگر قرار باشد حرف وزير نيرو و ساير مقامات مدافع آب تهران درست باشد ماجرا تمام شده نيست، به‌خصوص كه وزير بهداشت در تكذيبيه تلويحي خود از نبود آلودگي ميكروبي در آب تهران خبر داد و تاكيد كرد كه در برخي نقاط تهران نيترات آب بالاست و وزارت نيرو درصدد حل مشكل است. حتي اگر پرونده آب تهران را ببنديم بايد پرونده‌هاي جديدي را بگشاييم. آب تهران اگر آلوده نيست، هوايش به شدت آلوده است. تب انتشار اخبار درباره آلودگي هواي تهران و تاثيرات مخرب آن بر سلامت شهروندان مدتي است فروكش كرده است.
آيا مي‌توان باور داشت كه هواي تهران هم آلوده نيست؟
گزارش از : زهرا علي اكبري

1389/5/2 - 10:40:01 کد خبر : 137254

0 نظرهای شما: