گلايه‌هاي پناه برخدا رضايي از اوضاع سينما

گلايه‌هاي پناه برخدا رضايي از اوضاع سينما:
مي‌ترسم كه مرا به مسير سينماي مبتذل بي‌اندازند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
در پي انتشار اخباري مبني بر عرضه‌ي فيلم «چراغي در مه» در شبكه‌ نمايش خانگي پيش از اكران عمومي، پناه‌برخدا رضايي از اين روند اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: گويي كه فيلم فرهنگي و هنري در اين مملكت مرده و تنها فيلم‌هاي سخيف و بي‌ارزش مّد شده‌اند.
پناه برخدا رضايي كارگردان «چراغي در مه» در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: پس از ساخت «چراغي در مه» اكنون مدت سه سال است كه موفق به ساخت فيلم دومم نشدم. مدتي است كه طرح دومين فيلمم را به بنياد سينمايي فارابي ارائه كرده‌ام اما به من مي‌گويند كه اين فيلم هنري، تلخ و در راستاي «چراغي در مه‌» است و به همين دليل ما نمي‌توانيم از آن حمايت كنيم. حتي برخي از اين دوستان به طور غيرمستقيم مرا به ساخت فيلم‌هاي سخيف دعوت مي‌كنند، اما مگر غير از اين است كه سينما به انواع مختلف فيلم‌ها نياز دارد؟! اگر اين حرف را يك تهيه‌كننده‌ي آثار گيشه‌اي به من مي‌زد ناراحت نمي‌شدم، اما وقتي ارگاني دولتي اين موضوع را پيشنهاد مي‌كند خيلي رنجيده مي‌شوم،چرا كه من اصلا نياز ندارم كه كسي بگويد چه بسازم و اگر قرار باشد براساس اين پيشنهاد‌ها كار كنم يك كارگردان سفارشي‌ساز مي‌شوم.
رضايي با تاكيد بر اين‌كه تاكنون فيلم‌هاي هنري و از جمله «چراغي در مه» افتخارات زيادي را براي كشور به ارمغان آورده‌اند، افزود: اين فيلم طبق آمار ارائه‌شده از سوي مركز گسترش جزو موفق‌ترين فيلم‌ها بوده است. حال من كارگردان كه روي اولين فيلمم مجلد‌هاي معتبر سينمايي نقدها مثبت متعددي نوشته‌اند، سه سال است كه تلاش مي‌كنم و نتوانسته‌ام تهيه‌كننده‌اي براي كار بعدي‌ام پيدا كنم و طي اين مدت به مستند‌سازي پرداخته‌ام.
كارگردان فيلم كوتاه «پيرمرد و خط» در بخش ديگري از اين گفت‌وگو مطرح كرد:اين وظيفه‌ي دولت است كه به اكران و حمايت از فيلم‌هاي فرهنگي بپردازد، اما متاسفانه گاه خط‌مشي‌ها به گونه‌اي تعريف مي‌شود كه گويي فردي كه فيلم‌ هنري مي‌سازد بايد بايكوت شود. همين رويكرد در نهايت موجب شده كه نوع فيلمسازي ما شبيه تله‌فيلم‌ها شود.
وي در عين حال به بودجه‌ي پايين «چراغي در مه» اشاره كرد و افزود: اين فيلم در مقايسه با بودجه‌هاي رايج سينماي ايران با بودجه‌اي زيرصفر ساخته شده و حتي هزينه‌ي ساخت فيلم پشت صحنه برخي فيلم‌ها هم نيست. حال يعني دولت ما آنقدر توان ندارد كه چنين فيلمي را حداقل براي يك‌ماه اكران كند؟
رضايي ادامه داد: اكران اين فيلم من را پير كرد. من اكنون از اين مي‌ترسم كه دوستان مسوول مرا به مسير سينماي مبتذل بيندازند. فيلم ساختن در آن سينما كاري بسيار ساده است، اما در آن شرايط دم‌زدن از زيبايي‌شناسي امري بيهوده محسوب مي‌شود. ما مي‌توانيم حتي با يك جوك هم مردم را بخندانيم و اكنون همه در تلاش هستند تا در فيلم‌هايشان مخاطب را بخندانند، اما اين هنر نيست. لازمه‌ي كار هنري اين است كه مسائل مختلف مورد توجه قرار بگيرند، آيا تمام هنر به بازگشت سرمايه محدود مي‌شود؟
اين كارگردان در ادامه با تاكيد بر وظيفه‌ي دولت در حمايت از فيلم‌هاي فرهنگي و هنري خاطرنشان كرد: من انتظار ندارم فلان تهيه‌كننده كه باغ خود را فروخته براي فيلمم سرمايه‌گذاري كند. اين كار وظيفه‌ي دولت و اماكن فرهنگي است و اصلا در شان من و هنر نيست كه بخواهم براي حمايت از فيلم‌هايم درب دفاتر تهيه‌كنندگان مختلف را بزنم. من دوبار براي صحبت درباره‌ي فيلم‌هايم به دفتر معاونت سينمايي رفتم، اما هر دوبار گفتند كه آقاي شمقدري وقت ندارد. حال برايم جاي اين سوال است كه واقعا پس از گذشت يك‌سال معاون سينمايي هنوز فرصت صحبت‌ با يك كارگردان را ندارد؟
وي در عين حال به پيشنهادات مختلفي كه از سوي برخي شركت‌هاي خارجي مطرح مي‌شود اشاره و عنوان كرد:جذب بودجه در سينما كاري بسيار ساده است، اما من نمي‌خواهم به واسطه‌ي افرادي، پول ناپاك بگيرم. تمام افتخار من به اين است كه فيلمي با نگاه ديني ساخته‌ام حال هم در اين زمينه، از مسئولان كشور خودم انتظار حمايت دارم، اما گاه برخورد‌هاي مديران به گونه‌اي است كه ما را به سمت ساخت فيلم‌هاي ديگري سوق مي‌دهد و به همين دليل من طي اين سه‌سال به سينماي مستند كه آن هم سينمايي بسيار شريف است پناه برده‌ام.
پناه برخدا رضايي گفت: اولين انتظار فيلمسازي كه كار فرهنگي مي‌كند، حمايت مسوولان دولتي است، مگر بودجه‌ي كشور ما كم است كه با ما اين‌گونه برخورد مي‌شود؟ اين‌همه در اين سينما هزينه‌ي جشن‌ها و جشنواره‌هاي مختلف مي‌شود، اما اگر هزينه‌ي يكي از اين جشن‌ها و جشنواره‌ها را بگذارند، مشكل بسياري از فيلمسازان برطرف مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه اولين حرف مسوولان فروش نداشتن اين نوع فيلم‌هاست اظهار كرد: اكنون بسياري از فيلم‌هايي كه انتظار مي‌رود پرفروش باشند، هم در مرحله‌ي اكران با فروش پايين مواجه مي‌شوند. اين ضعف در بسياري از كشور‌هاي دنيا هم وجود دارد. من نمي‌گويم اگر فيلم من را اكران كنند، سالن‌ها شلوغ مي‌شوند، اما حداقل اگر روزي 20 نفر اين فيلم را ببينند دو نفر به شدت به آن علاقمند مي‌شوند. آيا اين كم است؟ مگر من چقدر هزينه‌ي ساخت اين فيلم كرده‌ام كه اكنون انتظار فروش بسيار داشته باشم؟
وي ادامه داد: اگر مسوولان از روز اول به فيلمسازان بگويند كه تنها فيلم‌هاي بفروش مي‌خواهند، تكليف فيلمسازان هم مشخص مي‌شود.
كارگردان «چراغي در مه» هم‌چنين اظهار كرد: من پس از سال‌ها تحصيل و ساخت فيلم‌هاي كوتاه متعدد، فيلم اولم را ساختم و دقيقا زماني كه حس مي‌كردم زحماتم به‌بار مي‌نشيند پشت مرا خالي كردند. در حالي‌كه يك نهال نورس نيازمند آن است كه در ابتداي كار مورد توجه و مراقبت قرار گيرد، چرا كه در غير اين صورت كج خواهد شد و هرزه مي‌شود. من فيلم اولم را سه سال پيش ساختم، اما طي تمام اين مدت هيچ كس به حمايت از من نپرداخت و همه به نوعي خواستند كه فيلمي سخيف بسازم و اسم آن را هم فرهنگي بگذارم، اما واقعا برچه اساس نام‌هايي مثل فرهنگي، ملي و يا فاخر بر اين فيلم‌ها مي‌گذاريم؟
رضايي در پايان صحبت‌هاي خود با ايسنا، خاطر نشان كرد: اصغر شاهوردي براي اين فيلم سه سال است كه در بستر است. روزي كه براي اكران خصوصي اين فيلم در ارسباران حاضر شد، گريه مي‌كرد. حال آيا نمي‌شد كه حداقل براي شاد‌كردن دل او و به احترام او حداقل براي مدتي كوتاه هم كه شده اين فيلم را اكران كنند؟ در واقع امروز بحث اصلي من اكران نيست، بلكه حرف من دلجويي از افراد و هنرمنداني است كه مدت‌ها بر روي يك اثر وقت و انرژي مي‌گذارند و گرنه پول درآوردن در سينما كاري بسيار ساده است.
به گزارش ايسنا،"چراغي در مه" با بازي پريوش نظريه، مسعود حشمت و زنده‌ياد بهروز جليلي روايت رعنا دختري كامل و جا افتاده است كه با پدر سالخورده‌ چراغ سازش در طبيعت بكر و شاعرانه زندگي مي‌كند. او را دلداده‌يي است بنام رضا همرزم برادر مفقودش علي. نگاه رعنا و رضا از دور به هم خرسند است اما سنگيني نبودعلي مانع شكوفا شدن اين رابطه است.
ساير عوامل اين فيلم عبارتند از: تهيه‌كنندگان: موسسه فرهنگي، هنري ضحي فيلم، محمود فلاح، حسين صابري، و با مشاركت مرگز گسترش سينما مستند و تجربي
نويسنده و كارگردان: پناه بر خدا رضايي، مدير توليد: محمود غلامي، مدير فيلمبرداري: محمدعلي قاسمي، طراح صحنه و لباس: عليرضا بيك محمدي، گريم:‌فريد كشن‌فلاح، منشي صحنه: الهام راد، صدابردار:‌اصغر شاهوردي، صداگذار: محمدرضا يوسفي، موسيقي: رضا خسروي. دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز: اصغر آذري است.
انتهاي پيام
كد خبر: 8904-15538

0 نظرهای شما: