واردات بي‌رويه مرغ توليدكنندگان داخلي را متضرر كرده است

با وجود توان توليدكنندگان داخلي براي تنظيم بازار؛
واردات بي‌رويه مرغ توليدكنندگان داخلي را متضرر كرده است
خبرگزاري فارس: دبير انجمن صنفي مرغداران استان اصفهان گفت: با وجود توان توليدكنندگان داخلي براي تنظيم بازار، واردات بي‌رويه مرغ، مرغداران را متضرر كرده است.‌

بهرام پاكزاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد بازار مرغ اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر در استان اصفهان، كميته قيمت‌گذاري مرغ كه متشكل از سازمان بازرگاني، سازمان جهاد كشاورزي، تشكل‌هاي توليد مرغ استان و انجمن صنفي كشتارگاه‌ها است، براي هماهنگ كردن قيمت‌ها فعاليت مي‌كنند.
وي ادامه داد: اين كميته در هر هفته سعي بر اين دارد تا قيمت‌ها را با ميانگين كشوري مطابقت دهد و تاكنون در اين امر موفق بوده اما در استان اصفهان به دليل اينكه مرغ به صورت بسته‌بندي به فروش مي‌رسد، با مقدار ناچيزي افزايش قيمت روبه‌رو است. دبير انجمن صنفي مرغداران استان اصفهان خاطرنشان كرد: ميانگين قيمت مرغ زنده در استان اصفهان از 2 هزار و 50 تا 2 هزار و 150 تومان در هفته گذشته به 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 300 تومان رسيده كه افزايش قيمت را شاهد بوده‌ايم.
وي با اشاره به اينكه در خردادماه سال‌جاري قيمت مرغ به يك هزار و 700 تومان رسيد، بيان داشت: يكي از دلايل افزايش قيمت در اين مدت، افزايش قيمت نهاده‌ها شامل جوجه، ذرت، سويا و ساير خدمات پرورش مرغ بوده كه در حال حاضر با افزايش قيمت مواجه شده است. پاكزاد با اشاره به اينكه در خردادماه سال جاري به دليل گرمي هوا و در راه بودن ماه رجب و شعبان، شاهد كاهش قيمت مرغ و خريد كم اين محصول در استان بوديم، تصريح كرد: در اين مدت به جمع‌آوري مرغ‌هاي مازاد پرداختيم تا توليدكنندگان دچار ضرر نشوند تا در صورت نياز بازار در ماه رمضان، اين ميزان مازاد، به بازار تقاضا عرضه شود.
وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون شاهد واردات بي‌رويه مرغ در كشور هستيم، خاطرنشان كرد: ايران از نظر توليد و تامين مرغ كشور از واردات بي‌نياز است اما مسئولان با واردات مرغ از چند كشور از جمله برزيل، تركيه و قزاقستان سبب متضرر شدن توليدكنندگان داخلي شدند. دبير انجمن صنفي مرغداران استان اصفهان در مورد نوسانات قيمت مرغ در بازارهاي كشور بيان داشت: در حال حاضر مشكل بزرگ اين محصول اين است كه دچار نوسان قيمت شده و در مقاطعي از سال كه مصرف بيشتر باشد و گوشت قرمز نيز با قيمت فزاينده‌اي عرضه شود، قيمت مرغ نيز افزايش مي‌يابد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر ارزان‌ترين و سالم‌ترين گوشت، مرغ است، تصريح كرد: قيمت تمام شده مرغ زنده با نهاده‌ها دو هزار و 100 تومان است كه سود معقول اين محصول، براي توليدكننده 10 درصد برآورد مي‌شود.
پاكزاد يكي از عوامل تعيين كننده قيمت مرغ را هزينه حمل آن از محل توليد تا محل عرضه عنوان كرد و افزود: افزايش قيمت گوشت سفيد در بسياري از موارد و مقاطع زماني تابع افزايش قيمت گوشت قرمز بوده است.

0 نظرهای شما: