گزارش ايسنا از پلمپ نگارخانه «چليپا» و برخي كارگاه هنرمندان در حوزه هنري

پاسخگو كيست ؟!

گزارش ايسنا از پلمپ نگارخانه «چليپا»
و برخي كارگاه هنرمندان در حوزه هنري

1389/05/02 07-24-2010 15:18:05 : كد خبر خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس:

فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي
سيدحميد شريفي آل‌هاشم اعلام كرد: «روز گذشته پس از حدود يك هفته پلمپ برخي از كارگاه‌هاي حوزه هنري اتاق هنرمندان، شكسته شده و وسايل موجود در آنها برداشته‌اند و نگارخانه «چليپا» همچنان پلمپ است.»
اين نقاش و هنرمند حوزه هنري با اين ادعا هم چنين به خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: امروز نيز تعدادي كارگر مشغول كشيدن داربست هستند تا روي آ‌ن‌ها گوني نصب شود و تخريب‌هاي به‌عمل‌آمده ديده نشود.
وي يادآور شد: روز شنبه هفته گذشته تقريبا از 12 شب به بعد تا صبح، درها را شكسته بودند و قفل‌ها را عوض كرده و دوباره درها را پلمپ كرده بودند و روي درها دوربين‌هاي مخفي مداربسته كار گذاشته بودند و صبح روز يكشنبه كه دوباره به حوزه هنري آمديم، شاهد اين شرايط بوديم و چون پلمپ بعضي از اتاق‌هايي كه وسايل شخصي‌مان در آن جا بود را باز كرديم، مي‌خواستند ما را به نيروي انتظامي تحويل دهند.
شريفي آل‌هاشم اذعان داشت: روز جمعه قرار بود كه با تعدادي از دوستان براي ختم مرحوم باقرآشتياني برويم كه با اين شرايط روبه‌رو شديم. همه درهاي پلمپ‌شده را شكسته بودند و نيمه‌شب تمام اموال شامل آثار و اسناد هنري، كارهاي تحقيقاتي، اسناد شخصي و خانوادگي ما را به غارت برده بودند و كسي پاسخگو نبود.
او سپس به كارگراني كه درحال نصب داربست در اين فضا بودند، اشاره كرد و ابراز عقيده كرد: امروز با نصب داربست قصد پوشاندن اين عمل وقيح را دارند و هنوز نه رييس سازمان تبليغات اسلامي و نه رييس حوزه هنري هيچ‌كدام در اين‌باره صحبتي نكرده‌اند و يا حتي براي بازديد به اين مكان نيامده‌اند.
شريفي توضيح داد:‌ روز گذشته در اعتراض به چنين اقدامي هنرمنداني چون كاظم چليپا، مصطفي گودرزي، علي شاه‌حاتمي، عطا سلمانيان، محمود فرهنگ، مرتضي اسدي، نادر قشقايي، حسين نيرومند، كاميار صادقي، ناصر هاشم‌زاده و ... در حوزه هنري حضور يافتند.
او گفت: در ضلع شمالي حوزه هنري كتابخانه تخصصي شهيد مرتضي آويني، رواق هنرمندان، كارگاه هنري شهيد سعيد جان‌بزرگي، سالن شهيد آيت سيفي، آبدارخانه، كارگاه مجسمه‌ علي‌اصغر يوزباشي، حسينيه شهدا، نگارخانه چليپا، اتاق و كارگاه هنري ابوالفضل عالي و كارگاه گرافيك مورد آسيب قرار گرفته و اشياي موجود در آنها ناپديد شده است.
وي به آتش‌سوزي دو هفته‌ي اخير در ساختمان حوزه هنري اشاره كرد و مدعي شد: اين آتش‌سوزي روز 18 تير اتفاق افتاد و متأسفانه حوزه هنري آن را 25 تيرماه اعلام كرد و اگر به سايت آتش‌نشاني مراجعه كنيد، مي‌بينيد كه تاريخ اين آتش‌سوزي مربوط به روز 18 تيرماه مي‌شود.
شريفي توضيح داد: من به همراه حسين نيرومند، آرشيو اصلي حوزه هنري را درست كرديم و بيش از 200 تابلو در شبستان نگهداري مي‌شد. چون آرشيو اصلي براي آنها جا نداشت؛ قرار بود برخي از اين آثار به ساختمان موزه انقلاب در ساختمان حوزه هنري منتقل شود و به جاي آنها آثاري كه در شبستان نگهداري مي‌شد به آرشيو اصلي برود كه با سوختن اين آثار اين اتفاق نيافتاد.
شريفي درباره دلايلي اين اتفاق اخير فقط اين جمله‌ي سئوالي را مطرح مي‌كند كه؛ آيا مسئولان حوزه هنري تمايل ندارند كه هنرمندان انقلاب در اين فضا دورهم جمع شوند و با يكديگر تبادل‌نظر كنند.؟!
اين هنرمند با اشاره به اين مطلب كه اتفاق اخير براي ما قابل درك نيست و منشاء آن مشخص نيست، افزود: اينگونه شايع شده است كه تغيير اخير مديريت حوزه هنري به اين دليل بود كه هنرمندان انقلاب مشكلات‌شان را مطرح كردند و در اين راستا گويا مسوولان فعلي حوزه نيز شايد واهمه دارند كه با مطرح شدن موضوع سوختن آثار هنري براي مديريت آنها نيز مشكل ايجاد شود و از اين بابت احساس خطر مي‌كنند.
شريفي تأكيد كرد: عرصه هنر، عرصه تفكر است، نه نزاع و گروه و سياست و ما اگر انديشه‌اي داشته باشيم با زبان هنر بيان مي‌كنيم، اما متأسفانه عده‌اي تنگ‌نظر هستند و فقط منافع خودشان را مي‌بينند.
علي‌اصغر يوزباشي هنرمند مجسمه‌ساز نيز به آتش‌سوزي اخير در حوزه هنري اشاره كرد و به ايسنا گفت: مسئولان حوزه هنري مي‌گويند آثار سوخته شده در آتش‌سوزي اخير متعلق به جوانان بوده است،آيا آثار جوانان ارزشمند نيست و نبايد از آنها نگهداري شود؟! اگر ارزشمند نيست چرا نگهداري مي‌شود.
خبرنگار ايسنا پيگير تماس با مسئولان حوزه هنري و نگارخانه «چليپا» است.
گفتني است: هفته‌ي گذشته با انتشار اخباري مبني بر آتش‌سوزي در حوزه هنري تعدادي از خبرنگاران به بازديد از آرشيو اصلي حوزه هنري پرداختند كه در اين بازديد اعلام شد:«تابلوهاي آتش‌گرفته در شبستان حوزه‌ي هنري مربوط به آثار هنرجويان جشنواره‌ي هنرهاي تجسمي جوان مي‌شود كه دوسال پيش قرار بوده آثارشان را از حوزه هنري پس بگيرند كه مراجعه نكرده بودند و تعداد آن‌ها حدود 30 اثر بوده است.
شهاب‌الدين شكيبا ـ روابط عمومي و ستاد خبري حوزه هنري ـ با بيان اين مطلب در حاشيه بازديد از آثار آرشيو اصلي حوزه هنري به خبرنگار ايسنا گفت: تابلوهايي كه در شبستان بوده مربوط به هنر انقلاب نمي‌شود و تابلوهاي مربوط به هنر انقلاب در طبقه منفي دو ساختمان اداري حوزه‌ي هنري قرار دارد و هيچ آسيبي به آنها وارد نشده است.»
كد خبر: 8905-00839


0 نظرهای شما: