انتقاد خانهتئاتريها از سرگرداني تئاتر كشور؛
سوهان روح کسانی ميشويم
سوهان روح کسانی ميشويم
که میخواهند تیر خلاص به ما بزنند
راد گفت: هنرمندان در ماه گذشته نه تنها شاهد آرامش نبودهاند که روز به روز سرگردانتر و بلاتکلیفتر بودهاند. يعقوبي گفت: مدیريتهای انتصابی، پاشنه آشیل تئاتر است. هژیرآزاد هم گفت: بايد ديد آیا تئاتر برای برخی مشروعیت دارد؟!، اگر پاسخ، مثبت بود به قانون پناه برد.
راد گفت: هنرمندان در ماه گذشته نه تنها شاهد آرامش نبودهاند که روز به روز سرگردانتر و بلاتکلیفتر بودهاند. يعقوبي گفت: مدیريتهای انتصابی، پاشنه آشیل تئاتر است. هژیرآزاد هم گفت: بايد ديد آیا تئاتر برای برخی مشروعیت دارد؟!، اگر پاسخ، مثبت بود به قانون پناه برد.
ايلنا: - مساله بلاتکلیفی گروهها برای اجرا در تالار مولوی، انتقاد به تغییر کلی سیاستهای تئاتری با تغییر مدیران، ابراز نگرانی از حذف یا کاهش تعداد صفحات هنری روزنامهها ازجمله نکاتی بود که در نشست هیئت مدیره خانه تئاتر به آن اشاره شد.
دومین نشست رسانهای هیئت مدیره خانه تئاتر با حضور ایرج راد، محمد یعقوبی، کاظم هژیرآزاد، خسرو احمدی و هوشمند هنرکار، 29 تيرماه، برگزار شد. ایرج راد (رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر) صحبتهای خود را با اشاره به مسالهای که در ماه گذشته برای تالار مولوی به وجود آمد، آغاز کرد و گفت: متاسفانه مناقشات پیرامون تالار مولوی مستقیما به مسائل فرهنگی و هنری به خصوص تئاتر که همواره از کمبود امکانات رنج برده و میبرد، ضربه میزند. وی افزود: جای تاسف دارد که یک پایگاه آموزشی- فرهنگی، با جای دیگری که متولی تئاتر است و بخشی از بودجه تئاتر کشور را در دست دارد، دعوا میکنند و درنهایت کسانی که ضرر میبینند، در درجه اول جامعه و فضای فرهنگی جامعه و در مرحله دوم، دست اندرکاران هنر تئاتر هستند.
راد، خواستار کنار گذاشتن مناقشات مربوط به تالار مولوی شد و توضیح داد: در روزهای گذشته، برخی نمایشها که چندين ماه است مشغول تمرین هستند، با این بهانه که تفاهمنامه مرکز هنرهای نمایشی با جهاد دانشگاهی منعقد شده و دیگر اعتبار ندارد، اجازه کار در تالار مولوی را پیدا نکردند. وی در ادامه با اشاره به یارانه تئاتر که این روزها بسیار مطرح میشود، گفت: ارائه کمکهای مالی به گروههای تئاتری قرار است به این سمت برده شود که به ازای تعداد تماشاگران به آثار، بودجه تعلق بگیرد درحالیکه این شرایط خطرناک است که هنرمند بخواهد تمام همّ و غم خود را بر سر این مساله بگذارد که تماشاگران را به سالنها بکشاند.
وی، نتیجه این کار را سطحی شدن نمایشها و باز شدن پای چهرههای صرفا تصویری به تئاتر دانست و اظهار کرد: تلاش برای جذب مخاطب باعث میشود، کارها به شکلی اجرا شود که سبب خنده تماشاگر شود و برای او لحظات سرگرمی و تفننی به وجود آورد و همچنین پای چهرههای تصویری در تئاتر باز میشود، آنهم نه به گونهای که در تئاتر جایگاه داشته باشند و این نیز درنهایت منجر ميشود که برخی هنرمندان تئاتر که بااستعداد و توانا هستند، فرصتی برای انجام کار نداشته باشند یا اینکه تئاتر در چرخهای میافتد که دائما افراد خاصی فعالیت میکنند و چنین امری ضربه زننده خواهد بود.
مساله دیگری که ایرج راد به آن اشاره کرد، قرارداد تیپ بود که وی درباره آن توضیح داد: با این نوع برنامهریزی و هدفمند کردن مسائل، قرارداد تیپ که سالها روی آن کار شده؛ دچار لطمه میشود؛ اگرچه این قرارداد هم دارای ایرادات و مشکلاتی است اما نمیتوان چیزی را که روال مشخص و معینی داشته، از زیربنا ویران کنیم و دوباره وارد یک آزمون و خطای مجدد بشویم. وی با این سوال که "با این شرایط که پیش میرود، تکلیف معاش هنرمندان تئاتر چه خواهد شد؟" انتقاد خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کرد و وقوع چنین شرایطی را موجب سرگردانی و بلاتکلیفی عجیب و غریب هنرمندان دانست که لطمات فراوانی در آینده به وجود خواهد آورد. او تاكيد كرد:هنرمندان در ماه گذشته نه تنها شاهد آرامش و رهنمونهای کاربردی نبودهاند بلکه احساس میکنيم روز به روز دچار سرگردانی و بلاتکلیفی بیشتری میشویم.
رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر همچنین به اطلاعرسانی درخصوص نمایشهای تئاتری اشاره کرد و گفت: اطلاعرسانی عادلانهای برای گروههای نمایشی اجرا نمیشود و تفاوتها بسیار زیاد است و برخی کارها همچنان با اطلاعرسانی سینه به سینه و دهان به دهان کار خود را دنبال میکنند. محمد یعقوبی(نویسنده و کارگردان تئاتر) نیز گفت: داستان همیشگی تئاتر ایران اين است که شخصیتهای حقیقی وقتی وارد جایگاههای حقوقی میشوند، نظرات خود را اعمال میکنند و توجیه نیستند که باید خودشان را با این شخصیت حقوقی وفق بدهند نه اینکه بخواهند نظر خود را اعمال کنند زیرا این کار بیاحترامی به جایگاه و شان خودشان است. وی افزود: خوشبختانه باوجود فضاهای اطلاعرسانهای حرفهای همدیگر را از یاد نمیبریم و از یاد نبردهایم که مدیریت جدید تالار مولوی در ابتدای فعالیت خود گفته بود کماکان در سالن مولوی، شاهد اجرای تئاتر خواهیم بود و ما منتظریم که این اتفاق بیفتد.
یعقوبی همچنین گفت: همه متفقالقول هستیم که مدیريتهای انتصابی، پاشنه آشیل تئاتر است زیرا آن شخص خود را ذی نفع نمیداند و بنابراین درجهت بهبود وضعیت کار خاصی انجام نمیدهد؛ باید شخصی بر سر کار بیاید که از اهالی تئاتر باشد تا شرایط را درک کند و ما هم از او انتظار و توقع بیشتری خواهیم داشت تا اگر کاری انجام نداد، عزل بشود یا در مرحله بعد انتخاب نشود. وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص خانه تئاتر این است که دستاوردهایی را که تا پیش از این در عرصه تئاتر داشتیم و هرچند اندک، اما جواب داده است، به یکباره کنار نگذاریم و نخواهیم آنها را از ریشه برداریم. وی اضافه کرد: برای اجرای طرح یارانهای کردن نمایشها پیشنهاد میدهیم ابتدا با یکی، دو سالن خاص این کار را انجام دهند تا ببینند جواب میدهد یا نه سپس اگر خوب بود، تمام تئاتر و هنرمندان و سالنها را درگیر آن کنند.
یعقوبی، ضرورت برگزاری جلسات خانه تئاتر را در مطرح کردن چندباره برخی مسائل و مشکلاتی دانست که نسبت به آن بیتوجهی میشود و افزود: شاید استراتژی آنها این باشد که "اینقدر بگویند تا خسته شوند" ، اما ما همچنان خواهیم گفت و سوهان روح به کسانی خواهیم زد که بازدارنده تئاتر هستند و میخواهند تیر خلاص به ما بزنند؛ ما عادت نمیکنیم و همچنان خواهیم گفت. هوشمند هنرکار هم توضیح داد: اگر قرار نیست انتخاباتی انجام شود، باید نظر اهالی تئاتر به ویژه خانه تئاتر پرسیده شود. کاظم هژیرآزاد نیز با اشاره به نشست حمید شاه آبادی(معاون هنری وزیر ارشاد) گفت: آقای شاهآبادی در بدو ورود خود ولیمهای دادند و هنرمندان را دعوت کردند، در آن جلسه بیش از نیمی از هنرمندان موی سپید حضور داشتند ولی این بزرگوار که یک تار موی سپید ندارند، همه را نصیحت کردند و به ما گفتند که چگونه در راه هنر قدم برداریم.
وی گفت: شاهد وضعیتی هستیم که روز به روز پیچیدهتر میشود درحالیکه کشور ما یک کشور جوان است و مساله اوقات فراغت آنان، مهم است، تئاتر و سینما فرصت بسیار خوبی است که ضمن آنکه تفریح محسوب میشود، چیزهای آموزنده فراوانی نیز دارد. هژیرآزاد با بیان اینکه "پیشگیری از درمان بهتر است" افزود: با کمکی که به تئاتر میشود بايد جلوی هزاران بزهکار ی را گرفت. وی با بیان اینکه مخاطب پسند شدن نمایشها به خودیخود ایرادی ندارد، توضیح داد: این خطر وجود دارد که کارها به سمتی بروند که بخواهند برای جلب مخاطب به سطح نازلی برسند.
هژیرآزاد با طرح این پرسش که "آیا اصلا تئاتر برای برخی مشروعیت دارد؟"، اعلام کرد: اگر پاسخ این سوال مثبت است، باید مانند تئاتر در همهجای دنیا با آن برخورد شود و قائل به قوانین باشیم تا تئاتر داشته باشیم. ایرج راد در ادامه خواستار ارائه جواب نسبت به سخنان مطرح شده از جانب خانه تئاتر ازسوی مدیران شد و گفت: سکوت کردن کار درستی نیست. ما درباره یک نهاد گفتگوی فرهنگی میکنیم، مسائل ما شخصی و فردی نیست بلکه منافع فرهنگی جامعه را مطرح میکنیم و از حقوق کسانی که در این خصوص دغدغهمند هستند، دفاع میکنیم.
وی با بیان اینکه ما با کسی خصومت و دشمنی نداریم، گفت: اکنون و در این فضا درباره کلیتی صحبت میکنیم که جایگاه خاصی دارد و جامعه بدون آن نمیتواند حرکت کند؛ صحبتها از سر دلسوزی و عزت طلبی و ارزشخواهی است و امیدواریم جواب لازم به اینها داده شود. وی اضافه کرد: شرایطی به وجود آمده که میگوییم "سال گذشته چه خوب بود!" در حالیکه باید به سمت جلو میرفتیم. رئیس خانه تئاتر همچنین به بودجه این خانه اشاره و اظهار کرد: چهار ماه از سال گذشته و هنوز تکلیف بودجه خانه تئاتر مشخص نیست. با این وضعیت ما نمیتوانیم درمورد کارهایمان برنامهریزی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این مطالعات و تحقیقاتی که مدیران به آن اشاره میکنند، مگر تا کی قرار است طول بکشد، گفت: شاید نیتها خیرخواهانه باشد اما وقتی حرکتی با اطلاع و آگاهی نباشد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. راد، راهاندازی سازمان تئاتر درکشور را ضروری دانست و اعلام کرد: اگر میخواهیم تئاتر این مملکت به جایی برسد، نیازمند راهاندازی سازمان تئاتر هستیم، زیرا باری به هرجهت بودن و اینکه افراد بدون ضابطه و چارچوب مشخصی بخواهند فعالیت داشته باشند، ما را به جایی نمیرساند. وی به کم شدن یا در برخی موارد حذف شدن صفحات فرهنگی و هنری روزنامه اشاره و ابراز نگرانی کرد و گفت: در شرایطی که رسانهها دارای تاثیرگذاری خاصی هستند، چنین اتفاقاتی جای نگرانی دارد.
در پایان این نشست به خبر اختصاص مکان مشخصی برای تئاتر خیابانی در محوطه تئاتر شهر و نیز به پایان رسیدن کار تعمیرات راهروی ورودی تالار قشقایی اشاره شد.
1389/4/29 - 14:55:50 کد خبر : 136599
1389/4/29 - 14:55:50 کد خبر : 136599
0 نظرهای شما:
Post a Comment