چرا براي مفاخر فرهنگ ايراني این همه وقت‌کشی مي‌شود؟!

غريب‌پور در آستانه ساخت پروژه حافظ؛
چرا براي مفاخر فرهنگ ايراني
این همه وقت‌کشی مي‌شود؟!

غريب‌پور مي‌گويد: مسوولان نبايد فرصت‌ها را از دست دهند. باید از آنها پرسید چرا برای اعلام بودجه حافظ تا این شاعر بزرگ به نام غیرایرانی، مصادره نشده، چنانکه فردوسی و نظامی گنجوی و رودکی و دیگران؛ باید اهمیت این پروژه درک شود پس این همه وقت‌کشی براي چيست؟!
ایلنا:- بهروز غریب‌پور(نویسنده و کارگردان تئاتر) درباره ساخت اپرای مولوی گفت: اگر بتوانیم شرایط مالی پروژه حافظ را فراهم کنیم، در فاصله بعداز رپرتوار اپرای مولوی، اپرای حافظ را روی صحنه خواهیم برد که پنجمین تولید گروه عروسکی آران خواهد بود.
وی درباره شرایط مالی اپرای حافظ توضیح داد: قرار بود مرکز پژوهش‌های فارس‌شناسی و اداره کل ارشاد فارس تامین کننده بودجه اپرای حافظ باشند که درحال رایزنی هستیم تا به زودی بودجه آن تامین شود. غریب‌پور گفت: قرار ما این بود که اپرا را بیستم مهر، زادروز حافظ، در شیراز اجرا کنیم اما با تعللی که صورت گرفته قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و با تاخیر مواجه خواهیم شد. ایده ما این بود که اپرای حافظ از تولیدات اداره کل ارشاد فارس محسوب شود و حتی پس از اینکه گروه آران به تهران بازگشت، به گروهی از هنرمندان مستعد استان فارس تعلیم داده شود تا اپرای حافظ همواره در شیراز که یکی از جاذبه‌های توریستی آن آرامگاه حافظ است و اساسا فارس خطه شاعر پروری به شمار می‌آید، اجرا شود و این اپرا به یک نتیجه مطلوب و منطقی برسد.
وی درخصوص تامین بودجه اپرای حافظ گفت: من همواره برای تامین بودجه آثارم صبوری کردم زیرا اعتقاد داشته‌ام هرگز اثری تولید نخواهم کرد که از چرخه فرهنگی کشور خارج شود و امکان استفاده دوباره نداشته باشد. غریب‌پور ابراز امیدواری کرد: امیدوارم زحمت ما بر باد نرود و نوشته‌ای که من دارم با پیش‌بینی‌هایی که ما کردیم، به زودی درجریان تولید قرار بگیرد.
وی به مسوولین متذکر شد: نکته‌ای که باید به مسوولین تذکر داده شود این است که فرصت‌ها را از دست ندهند؛ آنها همواره از اهالی تئاتر و سینما و تلویزیون می‌خواهند به ادبیات کلاسیک و عرفا و مفاخر شعر و ادب ایران توجه کنند، اما باید از ایشان پرسید پس چرا برای اعلام بودجه حافظ این همه وقت‌کشی صورت گرفته است؟! غریب‌پور نسبت به تعلل مدیران برای تولید این اثر هشدار داد و گفت: تا این شاعر بزرگ به نام غیرایرانی، مصادره نشده، چنانکه فردوسی و نظامی گنجوی و رودکی و دیگران مصادره شده‌اند، باید اهمیت این پروژه درک شود و ما بتوانیم به زودی کار را آغاز کنیم.
وی درخصوص حضور نهادها و سازمان‌های دیگر به عنوان تولیدکننده گفت: در طول این مدتی که مساله بودجه اپرای حافظ را مطرح کردم، افرادی از بخش خصوصی زنگ زدند که "هرچند ما نمی‌توانیم تمام این بودجه را تامین کنیم اما هر زمان که کار شروع شد؛ روی ما حساب کنید تا سهم خودمان را پرداخت کنیم. این هنرمند کشور افزود: در شرایطی که درصدر وظایف بخش‌های دولتی پرداختن به مفاخر ادبی و علمی و مذهبی ماست، چنین پیشنهاداتی را ازسوی بخش‌های خصوصی داشتیم؛ به هر حال من به این مسائل عادت کردم و در تمام چهار پروژه‌ای که کار کردم، به تنهایی تمام این مسائل را اعم از نوشته و طراحی و آهنگسازی حل کرده بودم و بعد مسوولین به من کمک کردند که کار روی صحنه بیاید.
درباره اپرای حافظ هم امیدوارم کار با همان سیاق قبلی روی صحنه ببرم. وی با ردّ روش تولید آثار نمایشی در تئاتر ایران گفت: در ایران مرسوم شده که آثار نمایشی تنها چند ماه روی صحنه خواهد بود و بعد بایگانی خاطرات می‌شود و از آنجا که موزه هم نداریم، فقط تعدادی عکس از آن باقی می‌ماند. غریب‌پور ادامه داد: از شش سال پیش اپرای «رستم و سهراب» را به‌گونه‌ای تولید کردم که تا زمانی که عروسک‌هایش قابل استفاده باشند و تا زمانی‌که من زنده باشم و گروه عروسکی آران وجود داشته باشد، روی صحنه بیاید و همین‌گونه هم شد و ما بعداز شش سال توانستیم اپرای «رستم و سهراب» و «مکبث» را روی صحنه آوریم.
وی با بیان اینکه همه آثار گروه عروسکی آران با یک نگاه اقتصادی و فرهنگی طراحی شده است، افزود: از آنجاکه اپرای حافظ اثری نیست که به عنوان اجرای کوتاه مدت به آن نگریسته شود، حتی اگر تاخیری برای تامین بودجه آن وجود داشته هر زمان که تولید بشود، به‌عنوان یک اثر ماندگار قابلیت ادامه حیات در طول زمان را خواهد داشت. کارگردان «اپرای مولوی» گفت: من هرگز به‌عنوان یک کار سفارشی به این اثر نگاه نکردم که با من قراردادی بسته شود و سپس به فکر سوژه باشم یا بخواهم سوژه‌ای را پرورده کنم.
من پیش از این، اپرای حافظ را پیش‌بینی کرده بودم که بعداز اپرای مولوی به روی صحنه بیاید و همان موقع که مولوی در ظرف ضبط بود در اوکراین با بهزاد عبدی، آهنگسازمان صحبت‌های اولیه را کرده بودم و آمادگی تمام دارد. وی درباره مراحل پیش تولید این اثر توضیح داد: متن نوشته شده، با بعضی از خواننده‌ها نیز صحبت کردم، طراحان عروسک گروه نیز آماده هستند و مقدمات اصلی برای جریان تولید فراهم شده است و گروه برای شروع پروژه آمادگی کامل دارد. غریب‌پور درباره متن این اپرا گفت: متن یکی از اساسی‌ترین مسائل در هر اثر نمایشی است اما برای تولید اپرا بسیار بسیار حیاتی‌تر است و براساس همین اصل نیز مادامی که متن اصلی وجود نداشته باشد، نمی‌توان کاری کرد اما الان متن نوشته شده و آماده است.
وی با بیان اینکه در اپرای حافظ هم مانند اپرای مولوی از اشعار خود حافظ استفاده شده گفت: یکی از دشواری‌های کار من این بود که بر اساس قریب بیش از پانصد غزل حافظ، دیالوگ‌ها را انتخاب کردم؛ کسانی که یک بار حافظ را تورق کرده باشند، می‌دانند که این کار چه اقدام دشواری است زیرا یکی از مسائلی که بین حافظ شناسان وجود دارد، مساله توالی ابیات و غزل‌هاست و فرضیه‌های مختلفی برای توالی ابیات داشته‌اند و بنابراین یکی از دشواری‌ها، انتخاب دیالوگ‌ها، اشعار مناسب آن و زندگی حافظ بوده و خوشبختانه این امر صورت گرفت.
غریب‌پور درباره خوانندگان همکار در این اپرا گفت: برای اپرای حافظ از محمد معتمدی، همایون شجریان، علی خدایی، حسین علی شاپور و از گروه خوانندگانی که در دو اثر قبلی «عاشورا» و «مولوی» استفاده کردیم، بهره می‌گیریم. وی اظهار کرد: خوشبختانه گروه عروسکی آران دائما توسعه پیدا کرد و از شمار اندکی که «رستم و سهراب» را آغاز کردیم تا به امروز، هم بر شمار اعضای گروه افزوده شد و هم بر شمار مخاطبانمان. کارگردان «اپرای عاشورا» ادامه داد: یکی از مسائلی که در طول رپرتوار داشتیم و برای ما بسیار افتخارآمیز بود اینکه مخاطبان دائمی پیدا کردیم و حتی استقبالی که از مکبث انجام شد بسیار بالاتر از حد تصور ما بود زیرا تصور می‌کردم وقتی یک اپرا به زبان اصلی اجرا می‌شود، تعداد تماشاگران کم باشد اما خوشبختانه هرگز با کمبود تماشاگر مواجه نشدیم و این نشان می‌دهد گام‌های ما کوتاه، محکم و ادامه‌دار بوده است.
وی درباره برنامه رپرتوارهای این گروه گفت: چرخه رپرتوار با حمایت‌های معنوی و همه جانبه بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مرکز هنرهای نمایشی شروع به چرخیدن کرده و هرچند که همواره افت و خیزی در این رابطه وجود داشته اما از کسی گلایه ندارم و امیدوارم حافظ هم به چرخه کارهای ما اضافه شود. غریب‌پور پیش‌بینی کرد: اگر اپرای حافظ به چرخه آثار ما اضافه شود، چند ماهی آن را روی صحنه خواهیم برد و در حد فاصل حافظ و عاشورا برای گروه دو سفر خارجی پیش بینی شده است که «رستم و سهراب» را در تفلیس گرجستان و «مولوی» را در دبی در امارات اجرا خواهیم کرد. وی اعلام کرد به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی و اینکه تعدادی از اعضای گروه برای جشنواره برنامه داشتند، و همچنین نیاز گروه به استراحت، یک ماه کار تعطیل شد و تا 31 تیر ماه برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و پس از آن در با اپرای مولوی جشنواره تئاتر عروسکی حضور داریم.

1389/4/27 - 11:11:19 کد خبر : 135860

0 نظرهای شما: