با حضور شهردار تهران
اجراي رسمي سيستم كنترل هوشمند
اجراي رسمي سيستم كنترل هوشمند
محدوده طرح ترافيك آغاز شد
خبرگزاري فارس: ساعتي پيش با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران اجراي رسمي طرح كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك تهران آغاز شد.
خبرگزاري فارس: ساعتي پيش با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران اجراي رسمي طرح كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، شهر تهران با بيش از 8 ميليون نفر جمعيت ساكن و بالغ بر سه و نيم ميليون خودرو داراي يكي از پيچيدهترين ساختارهاي ترافيكي در بين كلانشهرهاي آسيايي است.
نظرسنجيها نشان ميدهد كه شهروندان تهراني، معضل ترافيك را به عنوان يكي از مهمترين معضلات زندگي شهري خود بر شمردهاند. طبق آمارهاي سنجش و پايش وضعيت آلودگي هوا، 89 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به وسايل نقليه است. ترافيك سنگين و آلودگي هواي ناشي از تردد فزاينده وسايل نقليه در شبكه معابر شهر تهران، مديريت شهري را بر آن داشته تا با اعمال تدابير ويژه از شدت اين معضلات و چالشها بكاهد.
قانون كاهش آلودگي هوا يكي از مصوبات در راستاي مديريت وضعيت آلودگي هوا در شهر تهران بوده است به موجب ماده 6 اين قانون مشخصا مديريت تردد وسايط نقليه با رويكرد پرهيز از سفرهاي غير ضروري ميپردازد و آييننامه اجرايي اين ماده مصوبه هيئت وزيران، تعريف محدودهاي از شهر تهران را تحت عنوان محدوده ممنوعه براي تردد خودروهاي غير مجاز با همكاري سازمان محيط زيست، شهرداري تهران و نيروي انتظامي و تأييد و تصويب وزارت كشور معين نموده است.
شركت كنترل ترافيك تهران شهرداري تهران در حوزه طراحي و توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS پس از سالها تحقيق و بررسي بر روي شيوههاي نوين كنترل محدوده طرح ترافيك در كلانشهرهاي توسعه يافته و تلاش براي رسيدن به يك راهكار برتر و با بالاترين قابليت بومي سازي متناسب با شرايط و الگوهاي ترافيكي موجود در شهر تهران، استفاده از فناوري مدرن دوربينهاي خود كار با قابليت تشخيص و قرائت پلاك خودرو ANPR را به عنوان راهكار برتر برگزيد.
نظرسنجيها نشان ميدهد كه شهروندان تهراني، معضل ترافيك را به عنوان يكي از مهمترين معضلات زندگي شهري خود بر شمردهاند. طبق آمارهاي سنجش و پايش وضعيت آلودگي هوا، 89 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به وسايل نقليه است. ترافيك سنگين و آلودگي هواي ناشي از تردد فزاينده وسايل نقليه در شبكه معابر شهر تهران، مديريت شهري را بر آن داشته تا با اعمال تدابير ويژه از شدت اين معضلات و چالشها بكاهد.
قانون كاهش آلودگي هوا يكي از مصوبات در راستاي مديريت وضعيت آلودگي هوا در شهر تهران بوده است به موجب ماده 6 اين قانون مشخصا مديريت تردد وسايط نقليه با رويكرد پرهيز از سفرهاي غير ضروري ميپردازد و آييننامه اجرايي اين ماده مصوبه هيئت وزيران، تعريف محدودهاي از شهر تهران را تحت عنوان محدوده ممنوعه براي تردد خودروهاي غير مجاز با همكاري سازمان محيط زيست، شهرداري تهران و نيروي انتظامي و تأييد و تصويب وزارت كشور معين نموده است.
شركت كنترل ترافيك تهران شهرداري تهران در حوزه طراحي و توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS پس از سالها تحقيق و بررسي بر روي شيوههاي نوين كنترل محدوده طرح ترافيك در كلانشهرهاي توسعه يافته و تلاش براي رسيدن به يك راهكار برتر و با بالاترين قابليت بومي سازي متناسب با شرايط و الگوهاي ترافيكي موجود در شهر تهران، استفاده از فناوري مدرن دوربينهاي خود كار با قابليت تشخيص و قرائت پلاك خودرو ANPR را به عنوان راهكار برتر برگزيد.
اين راهكارها بر پايه ايده پرداخت هزينه بر حسب تراكم Congestion Charging به عنوان يك روش متداول در جهان براي كنترل حجم تردد طراحي شده است.
در اين روش تمامي معابر ورودي به محدوده طرح ترافيك شهر تهران به دوربينهاي هوشمند پلاك خوان مجهز ميشوند، اين دوربينها به طور مستمر از معبر، تصوير برداري كرده و شماره پلاك تك تك خودروهاي عبوري را قرائت ميكند، تصاوير برداشت شده و اطلاعات پلاكهاي قرائت شده از طريق زير ساخت مخابرات فيبر نوري به صورت لحظهاي براي نرم افزار مركزي ارسال ميشود و در آنجا نرمافزار با پردازش اطلاعات و تطبيق پلاكها با بانك اطلاعاتي خودروهاي مجاز به ورود به محدوده طرح ترافيك، خودروهاي فاقد مجوز و متخلف را شناسايي ميكند و بلافاصله تخلف آنها در سيستم ثبت ميكند و در گام بعدي برگه جريمه به انضمام عكس برداشته از خودروي متخلف توسط مأموران پليس راهنمايي و رانندگي مستقر در مركز تأييد و چاپ ميشود و پس از قرار گرفتن در پاكت مخصوص توسط پست در كمترين زمان ممكن به آدرس مالك خودروي متخلف ارسال ميشود.
علاوه بر دوربين ثابت نصب شده در معابر ورودي به محدوده طرح به منظور كنترل تردد در داخل محدوده نيز تعدادي خودروي مجهز به دوربينهاي سيار نيز بطور مستمر در محدوده به گشتزني ميپردازند و با قرائت پلاك خودروهاي عبوري، قادر خواهند بود تا خودروهاي فاقد مجوز را شناسايي كرده و تخلف آنها را در سيستم ثبت كنند.
روش هوشمند كنترل محدوده طرح ترافيك يك امكان بسيار مهم ديگر را نيز در اختيار مديران شهري قرار داده است تا با حركت در راستاي پاسخگويي به نياز شهروندان براي مراجعه موردي به محدوده مركزي شهر بتوانند از مجوزهاي كوتاه مدت روزانه و هفتگي نيز برخوردار شوند.
در اين روش تمامي معابر ورودي به محدوده طرح ترافيك شهر تهران به دوربينهاي هوشمند پلاك خوان مجهز ميشوند، اين دوربينها به طور مستمر از معبر، تصوير برداري كرده و شماره پلاك تك تك خودروهاي عبوري را قرائت ميكند، تصاوير برداشت شده و اطلاعات پلاكهاي قرائت شده از طريق زير ساخت مخابرات فيبر نوري به صورت لحظهاي براي نرم افزار مركزي ارسال ميشود و در آنجا نرمافزار با پردازش اطلاعات و تطبيق پلاكها با بانك اطلاعاتي خودروهاي مجاز به ورود به محدوده طرح ترافيك، خودروهاي فاقد مجوز و متخلف را شناسايي ميكند و بلافاصله تخلف آنها در سيستم ثبت ميكند و در گام بعدي برگه جريمه به انضمام عكس برداشته از خودروي متخلف توسط مأموران پليس راهنمايي و رانندگي مستقر در مركز تأييد و چاپ ميشود و پس از قرار گرفتن در پاكت مخصوص توسط پست در كمترين زمان ممكن به آدرس مالك خودروي متخلف ارسال ميشود.
علاوه بر دوربين ثابت نصب شده در معابر ورودي به محدوده طرح به منظور كنترل تردد در داخل محدوده نيز تعدادي خودروي مجهز به دوربينهاي سيار نيز بطور مستمر در محدوده به گشتزني ميپردازند و با قرائت پلاك خودروهاي عبوري، قادر خواهند بود تا خودروهاي فاقد مجوز را شناسايي كرده و تخلف آنها را در سيستم ثبت كنند.
روش هوشمند كنترل محدوده طرح ترافيك يك امكان بسيار مهم ديگر را نيز در اختيار مديران شهري قرار داده است تا با حركت در راستاي پاسخگويي به نياز شهروندان براي مراجعه موردي به محدوده مركزي شهر بتوانند از مجوزهاي كوتاه مدت روزانه و هفتگي نيز برخوردار شوند.
در نظام تمام خودكار پيشبيني شده، هر شهروند علاقهمند به استفاده از اين نوع مجوزها باشد، كافي است با مراجعه به وب سايت اينترنتي ثبت نام مجوزهاي كوتاه مدت، نسبت به رزرو و مجوز مربوط به روز يا هفته مورد نظر خود و سپس پرداخت on - line بهاي مجوز مربوطه كد رهگيري دريافت كرده و با مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك فعال در سراسر شهر نسبت به اخذ برچسب مجوز ورود و تردد در محدوده اقدام كنند، شماره پلاك هر خودرويي كه براي آن مجوز خريداري شود در پايگاه دادههاي سيستم كنترل هوشمند ذخيره ميشود و ورودو تردد خودروي مربوطه در زمان اعتبار مجوز اخذ شده، مجاز تلقي خواهد شد.
در اين سيستم هوشند «خودروي مجاز» خودرويي است كه مشخصات پلاك آن در بانك اطلاعاتي سيستم ثبت شده باشد، اما نبايد فراموش كرد كه همراه داشتن برچسب آرم طرح ترافيك يا كارت شناور ورود به محدوده طرح ترافيك براي ارائه موردي به مأموران پليس راهنمايي و رانندگي كه همچنان به صورت ميداني تردد در محدوده را كنترل خواهند نمود، ضروري است.
در اين سيستم هوشند «خودروي مجاز» خودرويي است كه مشخصات پلاك آن در بانك اطلاعاتي سيستم ثبت شده باشد، اما نبايد فراموش كرد كه همراه داشتن برچسب آرم طرح ترافيك يا كارت شناور ورود به محدوده طرح ترافيك براي ارائه موردي به مأموران پليس راهنمايي و رانندگي كه همچنان به صورت ميداني تردد در محدوده را كنترل خواهند نمود، ضروري است.
0 نظرهای شما:
Post a Comment