گفتگو ي ايلنا با سهیلا پورگرامی(سرپرست گروه موسيقي آواي مهرباني)
؛ موسيقي بانوان را راحت ميتوان از بازي بيرون كرد!
سرپرست گروه آواي مهرباني با بيان اين مطلب كه همواره درگیر و دار افراط و تفریط بودهايم، متذكر ميشود: در این سالها جو موسیقی بانوان طوری است که به راحتی ميتوان آن را از دایره بازی بیرون انداخت.
سرپرست گروه آواي مهرباني با بيان اين مطلب كه همواره درگیر و دار افراط و تفریط بودهايم، متذكر ميشود: در این سالها جو موسیقی بانوان طوری است که به راحتی ميتوان آن را از دایره بازی بیرون انداخت.
ایلنا- : سهیلا پورگرامی، تنظیمکننده و نوازنده گروه موسیقی آوای مهربانی است و همچنین سرپرستی این گروه را برعهده دارد. پورگرامی 20 سال فعالیت هنری دارد و بیشتر کنسرتهای تلفیقی(پاپ و سنتی) برگزار میکند. وي فعالیت در عرصه موسیقی بانوان را نوعی جهاد میداند و معتقد است که موسیقی بانوان بايد به هدف اصلی خود که یک هدف فرهنگی است؛ برسد. پورگرامی معتقد است؛ هر فعالیتی در حوزه موسیقی مشکل و دشوار است اما بالاخره جواب نهایی خود را میگیرد. وي درباره مشكلات فراوان در حوزه اجرايي موسيقي بانوان ميگويد: مشکلات موسیقی بانوان به نظر حل نشدنی است. اگر عشق در کار ما نبود، تاكنون هزاران بار از پا افتاده بودیم. بهاعتقاد وي، هنرمندان موسيقي در كشور ازيكسو همواره در گیر و دار افراط و تفریطهاي تصميمات مديران در حوزه موسيقي بودهاند و ازسوي ديگر خود با بلاتكليفي در اين حوزه مواجه بودهاند آنها گاه پیشکسوتان را فراموش ميكنند و گاه خود را تنها و تنها ادامهدهندگان راه آنان ميدانند. بار ديگر به جوانان اهمیت ميدهند يا آنها را كاملا فراموش ميكنند. پورگرامي ميگويد: در این سالها جو موسیقی بانوان طوری بوده که به گروههای موسیقی نوپا و جوان اهمیت داده نميشود. گروههاي جوان در حوزه موسيقي بانوان به راحتی از دایره بازی بیرون انداخته میشوند درحالیکه در فضاي موسيقي امروز وقت آن رسیده كه به جوانان پر و بال داغده شود و قابلیتهای آنها شناسانده شود. وي در بخش ديگري از گفتگوي خود با بيان اين مطلب كه سال گذشته گروه آواي مهرباني با تمام قوا درجشنواره موسیقی بانوان شرکت کرد اما درمرحله بازبینی، گروه حذف شد، اضافه ميكند كه در همين سال و در جشنواره موسيقي بانوان ما شاهد اجراهاي گروههای سطح پائیني بوديم كه كارهايشان كيفيت لازم را نداشت، آيا ميتوان مبناي اين نوع انتخاب را عدالت در داوری دانست؟ و اين همه درحالي بود كه هرگز كسي حاضر نشد به ما توضیح دهد چرا گروه آواي مهرباني از جشنواره حذف شد؟ به اعتقاد اين هنرمند، موسيقي در كشور فاقد ساماندهی است. تعداد موانع در اين حوزه به اندازهاي زياد شده كه كاركردن عملا وارد شدن به بن بست شبيه شده است. وي يكي از مشكلات اساسي كنسرتهاي بانوان را جدا از بحث سالن كه معضل همه موسيقيدانان كشور است، به مباحث فني مرتبط ميداند و ميگويد: یکی از افراد ماهر در زمینه صدابرداری اجراهاي بانوان، خانم بخشایش است اما از ایشان در تالارها استفاده نمیشود. پورگرامي با اشاره به ضعفهاي صدابرداري در حوزه موسيقي بانوان،اضافه ميكند: مديران سالنها بيشتر تمايل دارند از افراد كمتر حرفهاي استفاده کنند. باید از کسانی استفاده شود که توانمندیهاي لازم را داشته و دورههای عالی را گذرانده باشند. او به جايگاه مخاطب در عرصه موسيقي بانوان نيز اشاره كرده، ميگويد: بانوان حاضر در كنسرتها بايد پیگیر كارهاي موسيقي بانوان باشند. گوش خود را در شنيدن حرفهاي موسيقي عادت دهند و درقالب يك شنونده حرفهاي قدم به سالنهاي اجراي برنامه پا بگذارند. پورگرامي درباره دلايل شكلگيري گروه موسيقي آواي مهرباني، متذكر ميشود که؛ در حوزه موسیقی سنتی بايد فرهنگسازی کرد و من نيز دوست داشتم به اجرهاي حرفهاي موسيقي سنتي بپردازم. گروه آواي مهرباني در 25 تیر ماه(جمعه همين هفته) در تالار وحدت اجرا دارد. پورگرامي درباره همين اجرا ميگويد: این کنسرت ویژه بانوان است و دو بخش اجرا میشود. بخش نخست آن همراه با رقص سماع بانوان و همراهی 35نوازنده دف است. در این بخش دو قطعه"رند خلوت نشین"از تئاترهای پری صابری و "حافظیه" اجرا میشود. بخش دوم به موسیقی خراسانی اختصاص دارد و در آن قطعات معروف موسیقی فولکلورخراسان مانند عزیزوم بهلولیوم، مجنون نبودم و دو قطعه جدایی و آمان از عارف قزوینی اجرا میشود. در این اجرایی هنری، سرپرست گروه دف نوازان را "عسل ملک زاده " به عهده دارد. مینو قاسم پور(قانون)، نیوشا بریمانی(کمانچه)، پدیده احرارنژاد(تار)، ماه گل امامیان(بربت)، نازنین پدرثانی(تمبک و دهل) صدای پورگرامي را بهعنوان خواننده همراهی میکنند.
1389/4/23 - 12:58:36 کد خبر : 135184
1389/4/23 - 12:58:36 کد خبر : 135184
0 نظرهای شما:
Post a Comment