افزايش 17 درصدي نرخ كرايه اتوبوس و ميني‌بوس‌هاي بخش خصوصي

جلسه امروز شوراي شهر مصوب شد؛

افزايش 17 درصدي نرخ كرايه اتوبوس

و ميني‌بوس‌هاي بخش خصوصي


خبرگزاري فارس: در جلسه امروز شوراي شهر نرخ كرايه اتوبوس و ميني‌بوس‌هاي بخش خصوصي 17 تا 18 درصد و سرويس‌هاي مدارس 15 درصد افزايش يافت.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، خسرو دانشجو بعد از سيصدوچهل و سومين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به مصوبات امروز (يک‎شنبه) شوراي شهر اشاره كرد و گفت: در جلسه امروز نرخ جديد كرايه‌هاي حمل و نقل عمومي در شهر تهران بررسي و تصويب شد.
*‌ نرخ‌هاي جديد از ابتداي بهمن آغاز و تا پايان فروردين سال 1390 ادامه دارد

وي تصريح كرد: نرخ‌هاي مصوب شوراي شهر با 15درصد افزايش بعد از تأييد فرمانداري از ابتداي بهمن آغاز و تا پايان فروردين سال 1390 ادامه خواهد داشت.
دانشجو با بيان اينكه ميزان افزايش نرخ‌ها مطابق با سياست‌هاي دولت در راستاي اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها است، ادامه داد: جلسات متعددي با مسئولان بدنه دولت برگزار شد كه در جريان آن اعلام شد سازمان تاكسيراني و اتوبوسراني تهران مقام نخست را در همكاري با مجموعه دولت در راستاي اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها داشته‌اند.
وي با بيان اينكه اگر شاهد وجود تخلفات چشمگيري در نرخ كرايه ها نيستيم به دليل پيگيري مسئولان مربوطه بوده است به افزايش نرخ اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي بخش خصوصي اشاره و خاطرنشان كرد: به طور كلي اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي بخش خصوصي حدود 17 الي 18 درصد افزايش نرخ خواهند داشت ولي بنا به درخواست شهردار تهران نرخ اتوبوس‌هاي بليطي و مترو تا پايان سال افزايش پيدا نمي‌كنند.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران تأكيد كرد: زمان اعمال نرخ‌ها بعد از تأييد كردن فرمانداري و از ابتداي ماه آينده انجام خواهد شد و تا پايان فروردين سال 90 ادامه خواهد داشت و از پايان فروردين سال 90 تا پايان فروردين سال 1391 طبق لايحه‌اي كه شهرداري به شورا ارسال خواهد كرد تصميم‌گيري خواهيم كرد.
* مصوبه نرخ كرايه‌ها توسط استانداري يك پيشنهاد بوده است!

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه مرجع تصميم گيري نرخ كرايه‌ تاكسي‌ها چه كسي است و چرا استانداري اقدام به تعيين،‌تصويب و اعمال نرخ‌ كرايه‌ها كرده است؟ گفت: طبق قانون و روالي چندساله، مرجع تصميم گيري در خصوص نرخ كرايه تاكسي‌هاي درون شهري، شوراي شهر است اما مصوبه‌اي كه توسط استانداري اعلام شده در قالب يك پيشنهاد است.
دانشجو در ادامه گفت: تصميم‌گيري شورايي مستلزم مشورت، شنيدن استدلالات طرف مقابل و تصميم كارشناسي گرفتن است كه زمان لازم براي خود را مي‌طلبد؛ هفته گذشته موضوع افزايش نرخ كرايه‌ها به شوراي شهر ارسال شد كه ظرف مدت يك هفته با برگزاري جلسات و پيگيري اين موضوع افزايش 15 درصدي به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: اجراي چنين طرحي به زمان احتياج دارد و قبل از تأييد كردن فرمانداري نمي‌توان آن را اجرا كرد ضمن اينكه سازمان تاكسيراني نيز براي نصب برچسب‌هاي جديد تاكسي‌هاي خود به زمان احتياج دارد.
* تا قبل از نصب برچسب نرخ‌هاي جديد، افزايش نرخ كرايه‌ها ممنوع است

سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران تأكيد كرد: تا پيش از اينكه برچسب‌هاي جديد نرخ كرايه‌ تاكسي‌ها روي خودروها نصب شود هيچ‎كس حق ندارد ريالي به نرخ‌هاي خود اضافه كند؛ البته پايه اين كار نيز با همكاري دولت انجام شده چرا كه سوخت تاكسيران‌ها با نرخ قبل در اختيارشان قرار دارد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر افزايش نرخ سوخت گاز تاكسيران‌ها، گفت: افرادي كه خودروي دوگانه‌سوز دارند براي اين ماه 100ليتر بنزين اضافه در اختيارشان قرار داده شده است، يعني علاوه بر اينكه سوخت قطعي آنها تغييري نكرده، 100 ليتر بنزين اضافه براي جبران افزايش نرخ گاز به آنها تعلق گرفته است.
دانشجو در پاسخ به اين پرسش كه شوراي شهر اعتراضي نسبت به دخالت فرمانداري در حوزه كاري خود ندارد، گفت: فرمانداري حسب قانون اختيار اعتراض به مصوبات شوراي شهر را دارد اما تا جايي كه قانون وجود دارد اين موضع‎گيري‌ها نبايد اتفاق بيفتد.
* دليل رأي دادن يا ندادن هر شخص را بايد از خودش پرسيد

وي در پاسخ به اين پرسش كه: "در ارتباط با رأي گيري طرح نامگذاري خيابان يا ميداني به نام بصيرت يا نهم دي نگاه سياسي اعضاي شورا در آن دخيل بوده است يا خير؟ "، گفت: آنچه به عنوان سخنگوي شورا مي‌توانم بگويم اين است كه تقاضاي ما از رسانه‌ها اين است كه اطلاع رساني درستي انجام دهند و اشتباهي اتفاق نيفتد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در شورا اگر تأكيد داشته باشيم كه چه‎كسي به چه‎چيزي رأي نداده مي‌توانيم آن را به صورت مخفي انجام دهيم؛ اما وقتي رأي‌گيري‌ها به صورت علني انجام مي‌شود حداقل انتظار ما اين است كه اگر اطلاع رساني صورت مي‌گيرد درست باشد تا بعداً نيازي به اصلاح وجود نداشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: وجود اختلاف نظر بين اعضاي شورا خاصيت كار شورا است و بايد مراقبت كنيم كه نگاه‌هاي سياسي در تصميماتمان دخيل نشود؛ در ارتباط با موضوعاتي مثل نامگذاري نهم دي دليل رأي دادن يا ندادن هريك از افراد به خودشان مربوط مي شود و بايد از خودشان سؤال كرد.
به گفته دانشجو، طرح هاي دوفوريتي كه مطرح مي‌شود همان‎جا طرح مي‌شود تا ديگر به كميسيون‌ها ارجاع داده نشود.
* تعيين‏كننده نرخ كرايه آژانس‌ها همچنان در چالش است

سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران درباره افزايش نرخ كرايه آژانس‌ها نيز گفت: آژانس هم يكي از صورت‌هاي مختلف حمل و نقل عمومي است و شوراي شهر خود را محق مي‌داند تا در اين زمينه نيز تصميم‌گيري كند ولي تا همين لحظه اين موضوع مورد چالش است چراكه وزارت بازرگاني انجام اين كار را وظيفه خود مي‌داند.
وي گفت: در جلسه امروز شورا سهادتي مديركل نهضت سوادآموزي نيز حضور داشت و درباره سوادآموزي و فعاليت هاي اين نهضت گزارشي را ارائه كرد.
* 93.3 تهراني‌ها باسواد هستند

وي افزود: وي آمار مفصلي ارائه داد و براي نمونه گفت؛ استان تهران در سال 1355 ، 73.7 درصد باسواد وجود داشته كه در سال 1385 اين رقم به 91.3 درصد رسيده است؛ در شهر تهران نيز سال 1355 ، 77.5 درصد فرد باسواد وجود داشته كه اين رقم تا سال 85 به 93.6 درصد افزايش پيدا كرده است.
اين وضعيت در سال 1389 بهتر شده و حدود 97 درصد فرد باسواد داريم. اما آنچه مدنظر شوراي شهر است و به آن اعتقاد دارد اين است كه وجود حتي يك درصد افراد بيسواد نيز زياد است و بايد به شرايطي برسيم كه هيچ بيسوادي وجود نداشته باشد.
وي افزود: درخواست سعادتي اين بود كه در جذب و فرهنگ‌سازي اين موضوع مديريت شهري نيز كمك‌حال نهضت سوادآموزي باشد؛ بنابراين در اين راستا يك فوريت طرح اعزام شهرداري به برنامه‌هاي كاهش بيسوادي به تصويب رسيد.

0 نظرهای شما: