بافت چربی مهمترین فاکتور در چاقی مفرط

بافت چربی مهمترین فاکتور در چاقی مفرط

دانشمندان اسپانیایی در بررسیهای خود بر روی علل ابتلا به چاقی مفرط نشان دادند که میزان بافت چربی مهمترین پارامتر در شاخص جرم بدن است که می تواند سایر فاکتورها را تحت تاثیر قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در حال حاضر یک میلیارد بزرگسال از اضافه وزن و 300 میلیون نفر از چاقی مفرط رنج می برند. به همین علت این سازمان بین المللی از چاقی به عنوان "همه گیری قرن 21" یاد کرد.
از دیرباز این سئوال مطرح بود که در مورد چاقی کدامیک از فاکتورهای ژنتیکی و یا محیطی نقش مهمتری را ایفا می کنند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه کشورهای باسک به نتایج جدیدی در این مورد دست یافتند. این دانشمندان هسته های خانوادگی دارای فرزندان در سن مدرسه و در سن نوجوانی را برای اندازه گیری بعضی از پارامترهای جرم بدن به ویژه میزان بافت چربی مورد بررسی قرار دادند.
هدف این دانشمندان از بررسی ارتباط میان چاقی با فاکتورهای ژنتیکی و فاکتورهای محیطی بود.
نتایج این بررسیها بر روی تاثیرگذاری فاکتورهای ارثی بر روی ویژگیهای فنوتیپی از جمله قد، ریخت شناسی بدن و میزان بافت چربی نشان داد که فاکتور ژنتیکی یک تاثیرگذاری قطعی و مهم را بر روی ارتفاع قد از قد متوسط تا قد بلند دارد، در حالی که بافت چربی بیشتر تحت تاثیر فاکتورهای محیطی و نه فاکتورهای ارثی قرار دارد.
نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که حجم بافت چربی مهمترین پارامتر در شاخص جرم بدن در توسعه چاقی است. همچنین چربی بدن مستقیما بر روی یک عارضه جانبی ناشی از چاقی نیز اثر می گذارد که این عارضه، فشار خون است.
براساس گزارش نیوز مدیکال، از میان تمام فاکتورهای محیطی که بر روی چاقی اثر می گذارند می توان به سن مادر در زمان اولین بارداری و سطح تحصیلی والدین اشاره کرد.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۲:۴۹ , ۱۳۸۹/۱۰/۱۱

0 نظرهای شما: